• elinp88

Graviditetspenning/Havandeskapspenning

Med lite nervositet öppnade jag idag kuvertet från FK, som jag gått och väntat på. Jag har nämligen ansökt om Havandeskapspenning, då jag arbetar som personlig assistent och arbetet är tungt psykiskt och fysiskt. Allt visar nu att jag är beviljad till hel graviditetspenning from 10 augusti tom 26 sept (bebis beräknad till den 7 okt, och det är ju sådan där regel att man inte får ut havandeskapspenningen 10 dagar innan beräknat datum).

Nu sitter jag och funderar på hur man ska göra de återstående 10 dagarna, eller ja, fram till dess att bebis kommer till världen... För tänk om den behagar ligga kvar i magen 14 dagar extra...
    Har läst något om att man kan ta ut föräldrapenning.. Men Hur funkar allt?

Och sen, hur funkar det med föräldrapenning osv när liten kommit ut?

När borde man kunna meddela chefen hur länge man planerar att vara hemma?

Hur har ni andra lagt upp eran föräldraledighet?

Jag vill ju gärna vara hemma ett tag, och sambon/pappan vet inte riktigt hur han vill göra tror jag...

• Svar på tråden Graviditetspenning/Havandeskapspenning
  • faithfully

Jag har gravpenning tom 9 juli, beräknad till 20 juli. Jag lägger in fp från 10 juli (för att göra det enkelt) och vet att jag kommer vara hemma minst året ut. Så ska ansöka om fp 10 juli - 31 december till att börja med. Det är vad jag sagt till arbetsgivaren också. Sedan hinner jag förhoppningsvis känna efter under hösten hur det blir i fortsättningen! Fp kan du ju lägga in i omgångar, tror inte fk behöver hela hemmavistelsen på en gång!

• elinp88

Min önskan är väl att kunna vara hem rätt länge... åtminstone fram till över sommaren nästa år...

• Rocktroll

Mindre än ett år är väll inte rätt länge? Du kan ju skaffa bank id om du inte har det så kan du räkna ut på fk hemsida hur länge dina dagar räcker om du tar ut si och så många dagar :)

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • elinp88

Känns lite som så :P Vill ju ta vara på tiden när barnet är litet fortfarande... :) Inte lätt när det är första och så.

• faithfully

Då måste du rådgöra med din partner hur ni ska dela på dagarna för att du sedan ska veta hur tätt du behöver ta ut din del för att klara dig ekonomiskt.

Vi kommer att dela 50/50 eller 40/60 ungefär. Jag kommer att ta ut 3 dagar/vecka och vara hemma troligen ett år, plus att jag vill ha kvar dagar efteråt för att kunna vara ledig vid tex högtider.

Svar på tråden Graviditetspenning/Havandeskapspenning