• aikidoaasa

Pyjamas vs. body för bebis?

Förhoppningsvis kommer min första lilla bebis vilken dag som helst nu. Men jag har en fundering som jag hoppas att ni smarta föräldrar kan svara på:

När jag är ute och handlar babykläder så blir jag så förvirrad över det här med pyjamaser och baby bodies. Jag tycker vissa av dem är väldigt lika. Hur håller man egentligen isär dem? (då menar jag de sommar pyjamaserna, de i lite varmare och mer täckande pyjamaserna så är det enkelt att se skillnad på dem) Visst kan man välja att använda en vanlig body som pyjamas, men finns det några tips som ni har över vilka som man bör ha dagtid och vilka under natten? (För det lyckades BM säga på ett infomöte att man bör ha olika under dag och natt för att den lilla ska lära sig med av skillnaden av dag/ natt...)

Nu kan det säkert vara så att jag gör en höna av en fjäder och att det verkligen inte spelar någon som helst roll. Men finns det något som är lämpligare än något annat så tar jag tacksamt emot de tipsen.
    (Jag vet också att det finns tusen varianter av "rätt sätt", så det är ingen idé att göra detta till en debatt av du gör fel argument här inne...)

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Pyjamas vs. body för bebis?
  • szo

När det gäller nyfödda bebisar så tror jag inte det spelar någon roll om man använder body eller pyamas på natten, de märker ingen skillnad. Är kanske mer för föräldrarnas skull isf...

Min dotter föddes förra sommaren nör det var som varmast och ibland fick hon sova i bara blöja, ibland i body och ibland i pyamas.

Jag använde även de korta pyamasarna på dagarna. Var bekvämt och svalt.

• Natulcien

Vår son var en kräkbebis de första månaderna, så vi bytte body hela tiden, och därför var det liksom ingen idé att byta igen inför natten. Så han sov nog i body hela det första halvåret har jag för mig...
    Gick jättebra. Bebisen bryr sig ju inte.

• Ruggugglan

Det spelar väl ingen större roll vad de sover i så länge det sitter bekvämt och är lagom varmt. Sommartid när det varit som varmast så har mina barn sovit i blöjan och haft ett tunt lakan som "täcke".

Skillnaden mellan en kortare pyjamas och en body är inte särskilt stor. Det enda som egentligen skiljer är väl att det är lite mer ben på den kortare pyjamasen. Bebisen känner ingen skillnad på det.

• aikidoaasa

Tack szo. Det känns verkligen fånigt vad man fastnar i för tankar och vilka "problem" som man har. Det är verkligen en helt ny värld att bli förälder! Och jag är deffinitivt den första att säga att jag verkligen inte har stor koll alls! Men det är inget konstigt med det! Det är inte som att man har kunnat testa på det tidigare direkt.  

Vilken tur att man ändå har chansen att lära sig detta på vägen och att de flesta av de problem man har inte är värre än att man märker att det inte funkar men ändå kan se till att rätta till.  

• aikidoaasa

Tack även till Natulcien och Ruggugglan som hann svara då jag skrev inlägg #4.

• Angelica8912

Allt som är lätt att få av, som är lagom varmt helt enkelt, vad det heter spelar ingen roll för mig iallafall :)

• maximum

Jag väntar mitt andra barn med bf i slutet på juli.
    Är det kallt så blir det pjamas eller body på natten men annars är ett tips att dom sover i bara blöjan, men utanpå blöjan kan man ha bebis kalsonger/trosor. Ifall bebisen skulle få tag i knäppet på blöjan och öppna den är ju inte så trevligt  

• Kaffegalningen

Något som oftast (men inte alltid ) stämmer är att pyjamaser har knappar från benet och upp till halsen medan bodysuits och liknande dräkter bara har knappar i grenen (som en body med ben).

Jag gillade att ha pyjamas på nätterna (och enbart med dragkedjan för att slippa stå och fibbla med knappar fyra på morgonen) eftersom det bara var att lyfta ur bebisen ur plagget medan body och byxa krävde mer pill. Men då hade jag en son som hatade täcke och blev kall även på sommaren i enbart body.

• Riotflickan

Jag tycker att en av skillnaderna är att pyjamasar ofta har natt-aktiga tryck, typ månar och stjärnor och ibland lite mer ljusa och dova färger. Men ffa så känns kvaliteten på tyget i pyjamasar något tunnare och billigare. vi har också en kräkis och byter när det blivit nerspytt eller -bajsat. 1-4 ggr per dag. Ibland blir det en pyjamas till natten, men oftast en body.

• Indianica

Jag har alltid kört med bodysar eller vanlig sparkdräkt nattetid eftersom pyjamasar faktiskt är dyrare än andra kläder.

• stingrocka

Tycker att en body är mer tajt, en pyjamas är mycket rymligare. Mer tyg överallt och jag tror att det är bättre på natten så det inte känns för åtsittande.

• Bling1975

Om man ändå ska ha kort ärm och ben kan man lika gärna ha en body. Men min lilla skrutt är en mästare i bensprattel så ingen filt stannar kvar på hennes små ben så jag föredrar pyjamas med långa ben. Gillar bäst de med knappar hela vägen fram och ner i båda benen (vissa har bara ner i ett ben). Dragkedjan känns så hård och blir "bubblig" om inte storleken är perfekt och i början så gör några cm stor skillnad. Fötter blev också ett problem när hon började sprattla mer så det hade jag bara i stl 50.

• Höghus

Mina bebisar födda på sommaren har alltid sovit i blöja. Jag tycker att det är lättare att reglera värmen med en bomullsfilt än att behöva ta av/på pyamas om det blir för varmt (vi samsover och då blir det ju ofta varmt).

Svar på tråden Pyjamas vs. body för bebis?