• Lady Maria

Hur gör ni för att få 5-åring att komma eller sluta göra det han/hon gör?

Jag försöker att vara en så bra förälder som bara möjligt och jag vet att tjat inte fungerar men ibland slutar det ändå med tjat och jag mår så dåligt efterråt.

Hur ska jag göra för att få min 5-åring att följa med hem när jag inte kan ta honom i handen då jag bär lillasyster eller är att ta honom i handen enda lösningen när han inte vill följa med?

Idag var vi hemma hos mormor och morfar som håller på att bygger en altan på en bergshäll. Sonen fick vara på de lösa plankorna som låg på reglarna tillsammans med morfar men han fortsatte att vara där fast han inte fick. När jag skulle hämta ner honom därifrån kunde jag inte ta honom i hand då jag inte ville gå upp på de lösa plankorna och riskera att vi båda skulle ramla (ifall han skulle ha protesterat att jag tog honom i hand). Istället fick både jag och morfar be honom minst tio gånger att komma ner. Just vid sådana tillfällen som är farliga för honom önskar jag att han skulle göra som jag säger i alla fall när jag ber honom för tredje gången.

Tacksam för tips för att lösa dessa två situationer utan tjat?

• Svar på tråden Hur gör ni för att få 5-åring att komma eller sluta göra det han/hon gör?
  • solskina

Vi har alltid använt röstlägen.
    Men det innebär att du till vardags aldrig höjer rösten.
    Det finns massa sätt att säga nej på. Men ett vasst dovt nej ger mer än ett gällt nej gör.

Jag har även använt mig av min kropps rörelse mönster. Teater det är bättre att spela arg än att bli det. Det innebär att när barnet gör som man vill kan man uppmuntra det på en gång. Är man arg är det svårt att vända så fort.

Om det är fara så har vi använt ordet stanna. Det innebär att man slutar med det man håller på med direkt. Och inväntar nästa ord. Finns ju lekar man kan introducera barnen i. Sedan använder man ordet sparsamt.

Använd inte ord som är kränkande som -du är stor nu, du borde veta bättre mm det skadar barnets självkänsla. 

• Dr Mupp

Röstläge, mina barn vet när det är absolut superviktigt att det stannar/kommer nu, de här det på rösten. 

Som exempel, barnen går framför mig en bit bort, jag ropar och ber dem stanna och vänta, ibland gör det det ibland inte. Men kommer de fram till ett övrgångställa så ropar jag till dem med en helt annan röst, skarpare, och snabbare. Då stannar de för då vet de att det är farligt att gå vidare själva. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur gör ni för att få 5-åring att komma eller sluta göra det han/hon gör?