• Anonym (Förvirrad)

Är hårdost laktosfri?

Har två barn hemma som har känsliga magar, läkarna hittar inga allergier när de gör tester men de fick iallafall testa mjölkfritt en tid. Nu klarar de att äta laktosfritt och har gjort så de senaste åren. 

Nu till min undran, jag har alltid trott att de inte kan äta ost med tanke på att den är gjord på mjölk men nu fick jag höra att hårdost inte innehåller laktos utan att man kan äta ostar som Grevé, Svecia m.m. Har inte frågat någon läkare än om det stämmer men tänkte kolla här om det är någon som känner till hur det är?   

• Svar på tråden Är hårdost laktosfri?
  • Anonym

De innehåller mycket små mängder laktos som de flesta kan klara. De allra flesta med laktosintolerans klarar motsvarande cirka en dl mjölk per dag (gäller INTE alla, men de flesta, och inte då att man häller i sig mjölk utan att man får i sig små mängder under dagen).

• Fiamedbarn

Jag tror att jag är laktosintolerant (har aldrig gjort nåt läkartest för det) och jag klarar av hårdostar, dvs vanliga ostar man hyvlar. Har också läst att det ska funka.

• Anonym (Dottern)

Mamma är laktosintolerant och klarar ibland inte av minsta lilla laktosmängd,men hårdost har alltid funkat.

• MajaVira

www.arla.se/Default____33398.aspx

All hårdost är laktosfri

Hårdost är naturligt laktosfri och det gäller alla sorter, både milda och lagrade sorter. Vid tillverkning av hårdost tillsätts löpe och mjölken delar upp sig i två delar: ostkorn och vassle. Ostkornen pressas samman till ost och vasslen används bland annat för att tillverka messmör och mesost. Det mesta av laktosen stannar kvar i vasslen.

Den lilla rest av laktos som finns kvar i osten bryts ned av mjölksyrabakterierna redan under de första dagarna efter ystningen.

Det är inte tillåtet att märka naturligt laktosfria livsmedel med "laktosfritt". Därför står det inte på förpackningarna att hårdosten är fri från laktos.

• Anonym (individuellt?)

Jag är känslig mot laktos och det var mycket värre när jag var liten. Men hårdost, typ lagrad herrgård, har alltid fungerat utmärkt för min del :) Vad jag har sett gör de ju inte laktosfri hårdost i alla fall :)

• Anonym

Är också laktosintolerant, kan äta vanlig ost, smör, yoghurt och tillochmed pizza (dvs, ganska mycket ost)! Men mjölk och grädde och glass och sånt går bort direkt. 

• Anonym

Vanligt smör är också fritt från laktos.

• Anonym (Förvirrad)

Tack för allas svar! Det verkar som att våra barn kan få äta pizza med ost igen :) det verkar iallafall vara värt att prova.

• Anonym

Vanligt smör innehåller visst laktos, om än i små mängder!

• Konvaljen

Sen är det ju stor skillnad på att inte tåla laktos och inte tåla mjölkprotein. Det är mycket ovanligt att små barn är laktosintoleranta, däremot att de är mjölkproteinallergiker är vanligare. Det är ju dock en helt annan sak och betydligt meckigare.

• fallenangel11
    MajaVira skrev 2012-06-27 20:40:27 följande:
    www.arla.se/Default____33398.aspx

All hårdost är laktosfri

Hårdost är naturligt laktosfri och det gäller alla sorter, både milda och lagrade sorter. Vid tillverkning av hårdost tillsätts löpe och mjölken delar upp sig i två delar: ostkorn och vassle. Ostkornen pressas samman till ost och vasslen används bland annat för att tillverka messmör och mesost. Det mesta av laktosen stannar kvar i vasslen.

Den lilla rest av laktos som finns kvar i osten bryts ned av mjölksyrabakterierna redan under de första dagarna efter ystningen.

Det är inte tillåtet att märka naturligt laktosfria livsmedel med "laktosfritt". Därför står det inte på förpackningarna att hårdosten är fri från laktos.

Tack så jätte mycket! Snubblade över tråden och har letat efter just laktosfri ost! Härligt då är det bara ut och köpa ost nu, mums Drömmer
Svar på tråden Är hårdost laktosfri?