• Anonym

Vad krävs för att vara berättigad till boendestödjare?

Jag har sjukersättning sedan många år p g a depression/tvångssyndrom/ångest/stresskänslighet m m

Är sambo, och vi har en dotter på 6 år.  Tyvärr är sambon oxå f n sjukskriven pga andra, kroppsliga besvär. 

Grejen är den att jag nätt och jämt orkar med det nödvändigaste i hemmet. Jag blir väldigt lätt trött och retlig.

Med det nödvändigaste menar jag skötseln av dottern, matlagning, städning, klädtvätt och allt annat som behövs för att ett hem ska gå runt.

Dock känner jag mig ständigt fruktansvärt otillräcklig och har enorm ångest och dåligt samvete över de bitar jag inte orkar/hinner med. Det är t ex diverse ställen i hemmet som inte dammats på länge, garderober och annan förvaring som är en enda stor röra m m...men allt känns så övermäktigt och ohanterligt och jag hinner/orkar aldrig mer än det allra nödvändigaste    Sambon har dålig ork också p g a sin sjukdom, han hjälper till med det han kan.

Dåligt med socialt nätverk har vi oxå. De enda vi har är hans, rätt gamla, föräldrar och därifrån har vi inte mkt hjälp att hämta. Resten av släkten och vänner bor 70 mil härifrån.

Ilbnad har jag funderat på att jag skulle vilja ha en som kommer hem och stöttar mig lite. Pratar lite, kanske hjälper till att organisera upp lite härhemma....

Men samtidigt känns det så skämmigt, för jag är ju inte förståndshandikappad el liknande, utan normalt fungerande förutom ovanstående besvär.

Vad är en boendestödjare till för? Vad är det för klientel de har? Vad krävs för att få det?               

• Svar på tråden Vad krävs för att vara berättigad till boendestödjare?
  • Anonym (har stöd)

Hej! Min partner har dåliga rutiner, depression, ångest osv. Hen får hjälp av boendestöd, dom kommer hit och sedan hjälps dom åt med disken, går ut med sopor tillsammans. Samtidigt får hen en liten pratstund. 

Hör av dig till Vård och Omsorg i din kommun, det låter ju som du kommer beviljas stöd med den problematik du har, och eftersom det är barn inblandat borde det ju ligga till din fördel i att få boendestöd.

Boendestöd hjälper folk med alla olika sorters problem, en del behöver hjälp varje dag flera gånger med att få dagen att fungera, och en del får hjälp någon gång i veckan.  

Boendestöd är lite som hemtjänst, förutom att boendestöd gör inte allt åt en utan puschar på en för att man själv ska komma igång, och t ex torkar disken medan du diskar.  Men boendestöd dammsuger inte lägenheten åt dig eller så, men man får lite sällskap och någon som hjälper till att hålla ordning på vardagen. 

Jag tycker det är fantastiskt att den hjälpen finns och hittills har vi bara stött på jättetrevliga mysiga människor som arbetar med det :) 

• Anonym
    Anonym (har stöd) skrev 2012-06-27 23:05:08 följande:
    Hej! Min partner har dåliga rutiner, depression, ångest osv. Hen får hjälp av boendestöd, dom kommer hit och sedan hjälps dom åt med disken, går ut med sopor tillsammans. Samtidigt får hen en liten pratstund. 

Hör av dig till Vård och Omsorg i din kommun, det låter ju som du kommer beviljas stöd med den problematik du har, och eftersom det är barn inblandat borde det ju ligga till din fördel i att få boendestöd.

Boendestöd hjälper folk med alla olika sorters problem, en del behöver hjälp varje dag flera gånger med att få dagen att fungera, och en del får hjälp någon gång i veckan.  

Boendestöd är lite som hemtjänst, förutom att boendestöd gör inte allt åt en utan puschar på en för att man själv ska komma igång, och t ex torkar disken medan du diskar.  Men boendestöd dammsuger inte lägenheten åt dig eller så, men man får lite sällskap och någon som hjälper till att hålla ordning på vardagen. 

Jag tycker det är fantastiskt att den hjälpen finns och hittills har vi bara stött på jättetrevliga mysiga människor som arbetar med det :) 
    Låter ju jättebra   Men behöver man vara inskriven i LSS? För det är inte jag. Vet inte om mina diagnoser räknas in i kategorin "psykiskt funktionshinder" ?
  • Anonym (har stöd)
    Anonym skrev 2012-06-27 23:19:05 följande:
    Låter ju jättebra   Men behöver man vara inskriven i LSS? För det är inte jag. Vet inte om mina diagnoser räknas in i kategorin "psykiskt funktionshinder" ?
    Nej det tror jag väl inte att man måste vara. :)  

Om du har svårt att sköta hemmet så har du ju en problematik, jag tycker det borde räcka. Men ring och fråga för säkerhets skull :) 
  • Little Ms Chatterbox

Jag har jobbat som boendestödjare. Det är lite som att jobba med händerna på ryggen. Jag hade en klient som behövde stöttning i vardagen med hushållssysslor, handling, planering osv... Det mesta faktiskt. Vi gjorde ett schema över veckan, vilka dagar som vi kunde göra städ, tvätt, planerade in vila för att det var ansträngande läkarbesök dagen innan. Jag fick vara hjärnan åt klienten, se till att det blev lite luft mellan händelserna. Vi satt ofta och pratade om saker som behövde förklaras en extra gång, vi gick igenom arbetssituationer och vänrelationer.

Kontakta ditt sockontor och be om att få ansöka om boendestödjare. Det är behovet och individen som avgör om det blir en insats så det finns inte några klara regler eller saker som behöver uppfyllas. Det du skriver om ert liv tror jag nog att ni klart har rätt till boendestödjare.

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Jag har boendestöd och det är inte via LSS utan via SoL.Kan verkligen rekomendera det men till skillnad från vad andra berättar om i tråden så har jag inte speciellt mycket stöd med själva bostaden utan med andra saker.Helt utifrån just mina behov altså - precis som det ska vara.Lycka till!

• Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2012-06-27 23:19:05 följande:
    Nej, det behöver inte ingå i LSS. De flesta stödinsatserna som man kan få genom LSS kan man även få genom SoL. Det är bara 2 olika pengpåsar som kommunen får från statskassan. 
Svar på tråden Vad krävs för att vara berättigad till boendestödjare?