Vad krävs för att vara berättigad till boendestödjare?
Jag har sjukersättning sedan många år p g a depression/tvångssyndrom/ångest/stresskänslighet m m
Är sambo, och vi har en dotter på 6 år. Tyvärr är sambon oxå f n sjukskriven pga andra, kroppsliga besvär.
Grejen är den att jag nätt och jämt orkar med det nödvändigaste i hemmet. Jag blir väldigt lätt trött och retlig.
Med det nödvändigaste menar jag skötseln av dottern, matlagning, städning, klädtvätt och allt annat som behövs för att ett hem ska gå runt.
Dock känner jag mig ständigt fruktansvärt otillräcklig och har enorm ångest och dåligt samvete över de bitar jag inte orkar/hinner med. Det är t ex diverse ställen i hemmet som inte dammats på länge, garderober och annan förvaring som är en enda stor röra m m...men allt känns så övermäktigt och ohanterligt och jag hinner/orkar aldrig mer än det allra nödvändigaste Sambon har dålig ork också p g a sin sjukdom, han hjälper till med det han kan.
Dåligt med socialt nätverk har vi oxå. De enda vi har är hans, rätt gamla, föräldrar och därifrån har vi inte mkt hjälp att hämta. Resten av släkten och vänner bor 70 mil härifrån.
Ilbnad har jag funderat på att jag skulle vilja ha en som kommer hem och stöttar mig lite. Pratar lite, kanske hjälper till att organisera upp lite härhemma....
Men samtidigt känns det så skämmigt, för jag är ju inte förståndshandikappad el liknande, utan normalt fungerande förutom ovanstående besvär.
Vad är en boendestödjare till för? Vad är det för klientel de har? Vad krävs för att få det?