• fröken01

Så gick det för oss i "För oss med BF Juni/Juli 2012 :)"

Hoppas på mycket bilder, tips och inte minst förlossningsberättelser här!

• Svar på tråden Så gick det för oss i "För oss med BF Juni/Juli 2012 :)"
  • fröken01
    Här kommer min förlossingsberättelse!

I onsdags 20 juni när jag vaknade vid åtta hade jag sammandragningar, blev osäker på om det var regelrätta värkar men de kom ganska regelbundet enligt värkappen, med ungefär sju minuters mellanrum. Aaaaaj. Trots alvedon och dusch blev de starkare, och vid elvatiden fick jag tre värkar på tio minuter. Kräktes. Då ringde vi förlossingen som tyckte att vi skulle komma in.

Vi skrevs in prick klockan 12. Det var proppfullt på Varbergs förlossning, så vi fick någon form av extrarum. Barnmorskorna (de bytte skift kl 15) sprang mycket in och ut ur rummet men var väldigt duktiga ändå.

Vår plutt var väldigt ivrig och det var svårt att fånga hjärtljuden när vi kom in, men vid ettiden var det klart och jag var öppen tre centimeter. Fick en hinnsvepning och därefter lavemang som skulle ge värkarbetet en skjuts.

Försökte vara uppe mycket, men det var jobbigt! Mådde väldigt illa också. Satt mycket på en stol med en värmepåse mot ryggen, och vid varje värk tryckte mannen in mina knän på något vis. Det hjälpte! Runt fyra var jag öppen fem centimeter och hade rejält ont, och fick prova lustgas (med 50 % syre). Tyckte inte att det hjälpte så mycket, men vad skönt det var att ha något att fokusera på! Just denna tid i förlossningen var jobbigast, hade nästan lite panikkänslor inför varje värk och kunde inte slappna av, och då blir det ju ännu värre. Men blev lättare med lustgasen.

Värkarna var väldigt intensiva sedan och gav resultat, redan efter någon timme var jag helt öppen och redo. Fick 100 % lustgas, då gav det lite mer effekt! Krystvärkarna började 17.25 enligt journalen och 17.47 är vår älskade dotter född.

Filippa, 29 minuter gammal
  • aikidoaasa

Vilken mysig berättelse fröken01!  
    Hoppas på att det snart är min tur att skriva min förlossningsberättelse här. ^_^ 

• LovisaCÖG

Det låter som en jobbig men samtidigt en underbar berättelse eftersom ni fick er lilla dotter ut av det:D såg bilden också, vilken liten sötnos:D
    Önskar jag snart får skriva min berättelse här:)

• Memso
    fröken01 skrev 2012-06-28 22:17:12 följande:
    Ni som fått era små skatter - hur mår ni?

Här är en som mår toppen men börjar märka i kroppen att sömnen är som bortblåst!

Min Jonathan är 25 dagar och är pigg och glad, vägde 3385 vid födseln, 3150 som lägsta vikt och är redan nu uppe i 4100g! Kloss! ;)

Jag gjorde kejsarsnitt och börjar nu bli av med smärtan, just nu är det mest ömt i såret!

Är så sugen på att komma igång och träna, någon som vet hur länge man måste vänta efter ett snitt??
Svar på tråden Så gick det för oss i "För oss med BF Juni/Juli 2012 :)"