• Brunnsbo

Dottern har ett sår med gult var på benet - receptfritt eller ska doktorn kolla?

Min dotter har haft ett sår på benet som jag nu såg att det börjar vara sig.
    Först var det ett skavsår.
    Ser nästan ut som en finne som kan klämmas.

Antar att det är bakterier i det.

Finns det någon receptfri medicin/salva man kan ta eller ska man gå till läkaren?

• Svar på tråden Dottern har ett sår med gult var på benet - receptfritt eller ska doktorn kolla?
  • Nemiia

Jag har lärt mig mycket om sårvård genom jobbet (jobbar som usk på sjukhus och lägger om mycket sår) vad jag har fått lära mig: stick aldrig hål på en blåsa om du inte vet exakt vad du gör! Risken är tt såret bara förvärras och blir större och ev. mer infekterat. Öppna sår skall tvättas och hållas rena och fuktiga för en så bra sårläkning som möjligt samt skyddas med lämpligt förband.

• Nemiia
    SandraP81 skrev 2012-06-27 23:14:28 följande:
    Klorhexidin, blir det ej bättre inom några dagar -> sjukvård
    vad grundar du det på?
  • Nemiia

Ytliga sår tvättas med tvål och vatten. Sår med djupa sårhålor kan tvättas med Natriumklorid. Finns sårtvätt på apoteket med det är totalt onödigt då tvål och vatten fungerar minst lika bra.

• Brunnsbo

Det är inget blodigt sår men det ser väldigt äckligt ut.

Tack för tipset. SandraP81  jag ska kolla om vi har det hemma - googlade - och känner igen flaskan

• Nemiia
    Brunnsbo skrev 2012-06-27 23:20:04 följande:

Tack för tipset. SandraP81  jag ska kolla om vi har det hemma - googlade - och känner igen flaskan
    Men NEJ du ska inte tvätta med klorhex!!! Det är en desinfektionsmedel man använder för att rengöra hel hud innan t.ex. blodprovtagning eller om man sätter in en kateter i armen. Klorhex skall aldrig komma i kontakt med det som finns innanför huden!!
  • TaSe
    Brunnsbo skrev 2012-06-27 23:20:04 följande:

Sprit svider ordentligt! Börja med tvål och vatten, eller bara vatten! Huvudsaken är att du får det rent utan att skrämma slag på barnet.
    Jag brukar låta mina barn duscha en längre stund när "sommarbenen" har kommit.
Svar på tråden Dottern har ett sår med gult var på benet - receptfritt eller ska doktorn kolla?