• hea

    Har borgelig eller kyrklig vigsel betydelse?

    Jag och min sambo planerar för donation och insemination, men vi har också betalat pengar till en adoptionsbyrå för att hamna i kö i tid. Vi funderar nu på att gifta oss och enda syftet är att vi skall varit gifta i några år om vi hamnar i adoptions processen.

    Jag undrar om det spelar någon roll för adoptionsprocessen om man har gift sig borgerligt eller i kyrkan?
    Påverkar beslutet vilka länder man får adoptera ifrån?

  • Svar på tråden Har borgelig eller kyrklig vigsel betydelse?
  • ekke

    Det hoppas jag inte :)
    Det framgår inte i vår utredning, frågan diskuterades inte.

    Däremot om ni väljer ett land som kräver en aktivt troende familj så kanske det är bättre att ni gifter er i kyrkan.

  • hea

    aktivt troende är vi ju inte, men jag har läst att vissa länder vill att man ska ha en kristen "grundsyn", värderingar eller dylikt.

  • vem vet

    Min erfarenhet är att för de länder/kontakter som kräver att man är aktivt troende blir det lite konstigt om man inte också haft ett kyrkligt bröllop, medan de länder som "bara" vill att man har kristna värderingar så går det utmärkt med en borgerlig vigsel. Där är det inte tron som är det väsentliga utan värderingarna. Är ni inte aktivt troende så passar ni ändå inte in på de länder/kontakter som också "kräver" kyrklig vigsel, så välj ni den typ av vigsel som passar er bäst, det lär inte spela in på vilka länder/kontakter ni har att välja på.

  • Chimamanda

    Vi gifte oss borgerligt, men frågan kom aldrig upp i utredningen huruvida vi var kyrkligt gifta eller ej, så det spelade ingen roll. Vi adopterade från ett land som ser positivt på om man är aktivt kristen.
    Lycka till!

  • hea

    Tack, alla. Jag har precis ringt kyrkan. Får prata med dem så får vi se hur det blir.

  • Emeli

    Det har ingen som helst betydelse. Gift er borgerligt om det passar er bäst. Utforma ert bröllop på det sätt som passar er bäst.

  • fabbemam

    Hej!
    Ring alla de 4 stora organisationerna och fråga dem, då får du bäst o mest korrekt svar, eller så väljer ni kyrkan som en helgardering. Lycka till på vägen mot ett barn!

Svar på tråden Har borgelig eller kyrklig vigsel betydelse?