• PojkMamma85

Nyfödd bebis, gulsot inlagda igen???

Hej.
    Min fråga rör sig till dom som har barn som haft gulsot.
    Min son har lite, men legat under värdet som krävs för solning.

Om de visar sig nu att han stigit och har gulsot ordentligt,kommer vi bli inlagda igen då? Eller får man låna hem en sån lampa???    

• Svar på tråden Nyfödd bebis, gulsot inlagda igen???
  • Frontline

Vi fick inte låna hem nån lampa men det kan ju vara olika från landsting till landsting.
    Första barnet sola några dagar sen fick vi åka hem för att komma tillbaka dagen efter och kolla upp det men då vart han inlagd direkt.
    Dottern fick ligga första veckan dygnet runt och frågade även då om vi inte fick låna med en hem men fick nej då med..
    Tredje barnet var på vippen att bli inlagd...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dr to be

Vi blev inlagda 3ggr på bb mellan 26/3-2/4 för solning och nästan alla dagar där emellan hade vi med oss solfilt hem. Plus att vi hade solfilt hemma i stort sett hela tiden fram till 5/4 eller 6/4. Detta var alltså i år. Dottern föddes i v.36+4 den 20/3 och började sola 21/3. Hon hade en långdragen gulsot som berodde på en abo-immunisering och tiden hon föddes i. Barn som föds i v.35-37 har störst risk att bli gula.

11/4 skrevs vi ut på riktigt och idag mår dottern prima (vilket hon faktiskt gjorde hela tiden- barn som är så gula som hon var brukar vara slöa och ha svårt att äta, hon var varken trött eller hade svårt att äta)

• Mynta

Vår son fick sola i två omgångar när vi av annan anledning var inlagda på neo. Efter att vi kommit hem fick vi åka och kolla värdet varje dag och blev sedan inlagda igen för solning. Ytterligare ett par dagar senare var värdet över gränsvärde, men det vände dagen efter utan hjälp av solning. Då var sonen 16 dagar, och har sedan dess mått jättebra.

Vi frågade sista gången om man kunde låna hem solmattan, men det gick tyvärr inte.

• PojkMamma85

Lite som jag misstänkte, dock låg sonen srax under värdet dom vill lägga in en på, och blodproverna visade mindre värde än den där maskinen. Idag hade de sjunkigt men ska tillbaka i morgon igen (3e dagen i rad nu....) Och har värdet sjunkigt mer då släpper dom oss helt =)

Jag har ju sett på min lilla att de är gulsot han är väldigt gul, men är glad att de går tillbaka =) 

• vampyria2

Vi blev också inlagda igen men fick inte vara på varken BB eller neotalen pga att vi hade varit hemma en vecka, kunde ha fått sjukdomar de inte ville ha in där.
    Vi låg inne fyra dagar på Huddinge sjukhus.
    Ett råd vi fick var att klä av sonen och sitta med honom vid ett fönster med sol korta stunder, naturligtvis så ska benen inte bli för varm men det har man ju koll på om man sitter med bennen :)

Svar på tråden Nyfödd bebis, gulsot inlagda igen???