• far

Går det bra med en SKODA?

Tjahh, man är ju inte precis "miljonär", men står nu i behov av en bil, och det skall gå fort. Köper bara en gammal, som jag kan betala kontant, med mitt pyttelilla sparkapital.

Har kollat in en SKODA FABIA, 2000 årsmodell, miltal 11.000. Och så har den krok, som jag behöver så väl.

Min fråga är: Stämmer det att Skoda är det värata man kan köpa, eller är det bara en gammal myt? Har inbillat mig, att de är ganska robusta och pålitliga, och att de kom från "Sovjet", är orsaken till deras dåliga rykte.

Vem tillverkar dem idag? Och är de bra? Eller är det kanske bara de riktigt gamla SKODA som är så robusta som jag inbillar mig?

Snälla ge mig råd.

• Svar på tråden Går det bra med en SKODA?
  • far

Förlåt, "värata" = värsta.

• systeryster3

Skoda är grymt bra! Min pappa köpte precis sin 3e Skoda (och han har pengar till att välja mellan bra många andra bilar...). Även jag kör Skoda och älskar det. Dom är bra. Aldrig haft Fabian, dock, utan bara Felician och Octavia.

• Lemio

Min första bil var en Skoda! Startade i alla väder! Gick igenom besiktningar. Skötte sej galant alltså :p en gammal Skoda :p

• far

Tack för era svar! Min egentliga fråga är: Går det likabra med en SKODA som är från år 2000, eller är de mycket dyrare, i ev

Fel!
    reparationer? Eller hur långt skall man gå tillbaka, så de går att "meka med"? Ja, jag kan ju inte meka, men jag vet at det är dyrt som fan, om de är "datoriserade"..?
    Lemio skrev 2012-06-28 18:20:16 följande:
    Min första bil var en Skoda! Startade i alla väder! Gick igenom besiktningar. Skötte sej galant alltså :p en gammal Skoda :p
  • Lemio

Min var -97. Inget datoriserat och min vän som är mekaniker gillade den för att det var lätt att hitta delar, skruva och komma åt. En Felicia hade jag. Billig på alla sätt och vis. Nu svär mekanikern åt våran saab ist! Haha!

Det är de enda jag kan säga, när jag inte har någon erfarenhet alls i det där själv

• far
    Lemio skrev 2012-06-28 19:48:11 följande:
    Min var -97. Inget datoriserat och min vän som är mekaniker gillade den för att det var lätt att hitta delar, skruva och komma åt. En Felicia hade jag. Billig på alla sätt och vis. Nu svär mekanikern åt våran saab ist! Haha!

Det är de enda jag kan säga, när jag inte har någon erfarenhet alls i det där själv
    Tack! Nu tror jag nog att jag skall fåga efter dem som är från 97! För det gäller ju att hitta en "mullemeck"! När de sedan blev fylld med  "datorkomponenter", då är det strax myyycket dyrare!

Så Lemio! Ditt svar är "guld värd", från en som inte kan meka alls. Tack!
    Vad jag har vet, så kan bara "datorsökningen" kosta 1500:- sek, bara för att hitta et ev. fel?

Förvisso hr jag andra "förmågor", men jag kan fan inte meka med bilar, vilket stör mig som....SkrikandesSkäms
  • Lemio

Hihi :p ja leta då efter en lite äldre gammal hederlig Skoda!

Kul att du tyckte att jag gjorde nån nytta iaf :)

• äralltupptaget

Vi har en SKoda octavia från 99, diesel - går som ett skott!!  :)
    Vi  har kört jättemycket med den! min man har den som pendlingsbil.
    Drar lite bensin och har varit lite fel trots hård körning.

Det enda vi har fått byta / renovera på den är elhissarna- tydligen ett vanligt fel.
    Men vi köpte delarna själva och min man bytte dom ( han är bra på bilar)
    Sedan dog instrumentpanelen, tydligen en givare baktill som tappat fäste så min man "lödde" om den men den fort bort efter ett tag. Skulle kosta drygt 10 000:- att byta den på Mullers, men då hittade min man en firma i Södra Sverige som renoverade dom för 2000:- med 2 års garanti - funkar än idag 4 år senare. Vet dock inte hur vanligt det är, tror inte det är så vanligt :)

Sedan hade jag en liten "2:a hands bil" , en Skoda Felicia, åh vad jag gillade den bilen. Startsäker så gud förbannat !!! Startade i -30 grader UTAN kupèvärmare. Gick också som ett skott! :) Saknar den bilen..

Sedan är dom rätt billiga att försäkra samt att den är lätt att skruva i ( enligt min man)
    Vi hade en Passat tidigare och Skodan är som en passat fast billigare :)
    Visst inte lika bra komfort på dom äldre bilarna, och kanske passat är mer tyst men jag gillar Skoda !

• Dr Evans

Hade en octavia från 99. Aldrig ett enda problem med den. Enkel teknik ger färre komplicerade fel. Billig i drift. Sörjde när jag var tvungen att byta till en större bil (volvo V70 som bara krånglar, för övrigt). Tror att Skodas dåliga rykte inte stämmer längre, det hänger kvar bara. Är det inte dessutom så att de är rätt nära släkt med VW på insidan nuförtiden?

• lilly2010

Ja skoda är jätte bra vi hade en 2001 och det var aldrig något fel!!! Blanka papper! Vi bytte dock slitdelar ibland .....

de nyare modellerna har longlife garanti i servicen då är man garanterad hjälp vid fel, gratis!! Behöver man serva ibland men det tjänar man på i längden då de går igenom den ordentligt

Vi gjorde allt själva för det mesta och den är som en vw som sagt enkel säger min man, men dålig komfort nu har vi saab

• HWikström

Jag har en Skoda Fabia från 04. Min första bil som jag är totalförälskad i.
    Det som är dyrt när man börjar närma sig 12 000 mil med en Fabia är väl kamremsbytet och den stora servicen som ska göras vid 12 000 mil. Har din bil en kamkedja är det ju bara servicen som kostar.

Min Skoda har gått ca 13 000 mil och den har bara behövts, utöver kamrembytet, några småreparationer som inte kostat några större summor. Den är billig i drift, försäkring och billig skatt.

Kan varmt rekommendera Skoda Fabia.

• Lolers

Blev nästintill ruinerad pga renovering och fick göra oss av med vår fläskiga o bränsleslukande Lexus. Köpte en Skoda octavia från 09. Är supernöjd. Får plats med barn, hund m.m. Otroligt bränslesnål, sänkte utgifterna med ca 4000/månad. Bästa köpet på länge

• Quark

Skoda var ju skräp en gång i tiden, men 1991 köpte vw in sig i skoda. Jag tror skoda nuförtiden är en förklädd vw. Lite sämre kupeisolering, lite plastigare men lika bra. Vi är väldigt nöjda med vår skoda.

Svar på tråden Går det bra med en SKODA?