• mi Am or e

När skicka in Moderskapsintyget?!

Är gravid med första barnet, BF 15 oktober. I kommunen där jag bor är det personalbrist på MVC och vi hänvisas under sommaren till grannkommunen. Jag ska dit den 6 juli och då är jag i vecka 26.

I morgon ska jag ha möte med min chef om att ansöka om havandeskapspenning. Jag jobbar inom industrin och det är en hel del tunga lyft och fysiskt påfrestande arbete.

I blanketten jag skrivit ut på Försäkringskassans hemsida får man kryssa i vilka bilagor man skickar med. Där står det bl.a en kryssruta för Moderskapsintyg och så står det i parantes "(Obligatoriskt om Försäkringskassan inte redan fått det)" ...... MÅSTE jag skicka bilagan tillsammans med havandeskaps-papperna, eller kan jag skicka den senare, eftersom jag inte kommer få moderskapsintyget förrän den 6e juli????

Jag vill gärna skicka in havandeskaps-ansökningen så fort som möjligt nu, det känns som att jag redan är sent ute =(

2 andra kvinnor på min arbetsplats gick hem med havandeskapspenning för en månad sedan och de fick sitt beviljat dagen innan de hade ansökt om att få gå hem. Sätter Försäkringskassan en på streckbänken eller varför får man svar så himla tätt inpå? Kan tänka mig att det är änu värre nu i semester tider.

Jag har ansökt om att få gå hem f.o.m den 16 augusti.

Snabba svar, tack!

• Svar på tråden När skicka in Moderskapsintyget?!
  • LitenIsa

Kan du inte bara ringa MVC och be dem skicka hem ett moderskapsintyg till dig.

• silavs

Jag var på ultraljud i vecka 12. Ringde dagen efter och de skrev ut ett,jag gick bara till mic och hämtade ut det i receptionen.
    Jag hade bråttom att skicka in det till fk.
    Blev avstängd från jobbet redan i vecka 17 och fick hp

• silavs

Jag gick till mvc skulle det stå;)

• Trollsländan

Tror inte att de behandlar ditt ärende förrän de fått in moderskapsintyget!

• Hysterika

Du ska få moderskapsintyget direkt efter rul. Åk dit o hämta det. Sen skickar du in det samtidigt som gravidpenning ansökan

• Gisney

Det verkar vara väldigt olika när man får sitt moderskapsintyg. Fick mitt för tre veckor sen var då i vecka 24,

• Knasan86

Hur tidigt eller sent har ni skickat in havandeskaps pappren? Jag är i v 23 och tänkte skicka in mina nästa vecka. Min chef hade glömt att fylla i några punkter så jag får åka till jobbet nästa vecka på semestern så det blir klart. Har kännt mig jätte stressad pga detta, men kan kanske inte är så sent ute eller?

Svar på tråden När skicka in Moderskapsintyget?!