• Jisse

fakturera med a-skatt

Jag undrar om det är möjligt att fakturera utan att ha ett företag, alltså med a-skatt?

Jag har gjort ett jobb åt ett företag och de ber mig skicka en faktura. Har aldrig tidigare tagit betalt eller skrivit några fakturor och har ingen aning om hur man gör.
    Måste företaget betala arbetsgivaravgifter om jag bara skickar iväg en faktura?
    Är jag själv ansvarig för att betala moms?
    Vad är skillnaden, för den som betalar, om jag har A-skatt eller F-skatt?

Som sagt, har noll koll!
    Hur tar jag betalt för uppdraget på smidigast sätt?

• Svar på tråden fakturera med a-skatt
  • sanlun

Har du F-skatt gör du en faktura och betalar in skatt själv till skatteverket. Inte F-skatt är det ett arvode och de ska dra skatt.

• Jisse

Betalar jag _både_  arbetsgivaravgifter och moms om jag har F-skatt? Det blir i så fall alltså exakt samma pengar som kunden skulle betalt om jag har A-skatt?

Hur gör jag rent praktiskt om jag har A-skatt? Kan jag bara skriva en wordfil med namnuppgifter och arvode? Eller skall det vara någon sorts mall?

Som sagt, är en dummie på detta! Sorry om frågorna är korkade!

• sportpappa

Eftersom du har gjort ett jobb så kan det jämställas med anställning och då ska de betala sociala avgifter för dig eftersom du saknar F-skatt. Om du istället hade sålt en produkt så hade du kunnat fakturera det i en hobbyverksamhet och betalat egenavgifter på resultatet.

Det finns företag som sysslar med att fakturera åt personer som saknar företag t.ex. http://www.frilansfinans.se/t_index.php
    De tar 6% i avgift. 

Om det är ett enstaka jobb så skulle jag använt ett sånt företag. Om jag tror att jag kommer göra flera jobb så hade jag startat en enskild firma. 

Svar på tråden fakturera med a-skatt