• Chick

Kvällsmål till 3 åring?!

Har en tjej på 3 år som alltid varit liten och svår med maten. Men tycker att det är viktigt att hon äter ordentligt på kvällen innan läggdags för att sova gott. Hon äter pulver gröten från 2 år men det har börjat gå tungt att få i henne det... Om hon är less det eller bara inte vill vet jag inte men.... Så jag undrar vad ni ger era 3 åringar? Kanske jag får nåt tips om vad jag skulle kunna ge henne istället!

• Svar på tråden Kvällsmål till 3 åring?!
  • Toxiclady

Prövat med vanlig gröt sådan som vi vuxna äter? Mannagryn, havregryn, råg och havregryns. Mättar och är gott alltihopa tillsammans med lite äppelmos.

• Jonnasmamma08

Vår flicka på 3.5 äter samma som vi, brukar ha lagat mat oftast men annars blir det yoggi, rostat bröd eller annat bröd eller något i den stilen...

• pigglet

Fil o musli
    Macka (varma, kalla, hårda, mjuka)
    Frukt
    Ägg (stekt, kokt, äggröra)
    Välling    

• Anna J01

Jag antar att hon får vanlig middag innan?
    Vi ger välling på kvällen till vår 2-åring.. Är väl typ samma näringsinehåll som gröt och lite mysigare och ett bra sätt att varva ner innan läggdags.

• Natulcien

Hur långt innan kvällsmålet äter ni middag då? Om det är för tätt inpå kanske gröt är lite för stabbigt att få i sig. En smörgås och mjölk, kanske funkar bättre?

• Pyttismamman

Turkisk yoghurt  ev. med bär/frukt/sylt. Smörgås och mjölk. En banan eller annan frukt.

Vad säger hon själv att hon vill ha?

• Ema86

min 2 åring får vällling... det kommer hon att få även när hon blir 3 om hon så önskar :)

annars är väl gröt det bästa iaf skulle jag känna så  

• Chick

Hon äter middag vid 16:30 och gröten ger jag kl 19. Om hon själv får välja så är hon utan. Även resterande mål... Flaska ratade hon i tidig ålder därför började vi med gröt istället. Macka har vi provat men hon är dålig på att äta det av nån anledning... Ägg gillar hon så det ska jag pröva iaf. Fil ratar hon för att hon tycker det är för kallt o flingor ratas... Ja jag har inte en kul tjej när det gäller mat det är då en sak som är säker.

• camillas1985

Vi har valt att äta senare middag så pojkarna inte behöver äta mer på kvällen så nu äter vi runt 17.30-18 istället och då har de ätit mellanmål någongång runt 14-15 så de klarar sig tills dess. Äter de dåligt så får de fil/yoghurt, frukt eller nått sånt på kvällen. Tycker också att det är jätte viktigt att de äter bra innan natten. Tycker hon att fil och yoghurt är kallt så prova värm det lite i mikron. Inte så det blir varmt men fingervarmt iaf.
    Vi hade också svårt att hitta något bra och stadigt att ge på kvällen då de inte äter varken välling, gröt eller smörgåsar så bra så därför valde vi att göra så här istället.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • La Lola

Hedda äter välling och/eller en smörgås eller en yoghurt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Kvällsmål till 3 åring?!