Väldigt kort slutlängd - någon med erfarenhet
Hej
Vår dotter har drabbats av tidig pubertet och läkare beräknar nu hennes slutlängd till ca 145. Jag undrar om någon har erfarenhet av att vara under 150 lång. Hur har ni upplevt er situation?
Hej
Vår dotter har drabbats av tidig pubertet och läkare beräknar nu hennes slutlängd till ca 145. Jag undrar om någon har erfarenhet av att vara under 150 lång. Hur har ni upplevt er situation?
Hur beräknar man slutlängd och vad anses som tidig pubertet?
Har en dotter som både är tidig och kort därför undrar jag..
Läkarna beräknar att man i snitt växer 20 cm efter pubertetstart. Pubertetsstarten räknas hos flickor när brösten börjar växa eller när tillväxten spurtar (oftast sammanfallande). Efter pubertetstart så dröjer det 2-3 år till mens. Efter mens växer man 6-8 cm i snitt sedan slutar man växa.
Snittet på 20 cm tillväxt är från pubertetstart till slutlängd. Det finns variationer men detta är ett snitt.
Vår dotter var precis 9 år vid pubertetsstart, detta räkans som tidigt men normalt. Under 9 år räknas som för tidig pubertet. Snittet för pubertetstart har sjunkit i ålder och är nu 10,5 år.
Att bara växa 7-8 cm efter att ha fått mens låter väldigt lite. Jag fick mens som 12-åring. Var 147 cm som 13-åring och är idag 162 cm och då växte jag verkligen inte mer än andra under högstadiet utan tvärtom.
Jag skulle bli runt 1.90 enligt beräkningarna och läkarna ville ge mig hormonpreparat för att hämma växten.
Jag stannade på 1.76 utan hormoner.
En uträkning är inte samma sak som hur de blir i verkligheten
Min dotter fick mens vid 9 år. Bröst och könshår ett tag innan det. Om beräkningarna stämmer så blir hon bara strax över 150cm lång. Stackarn..
Mon skolsjuksköterska ville ge mig hormoner för att sluta växa. Jag skulle blivit 190 cm enligt henne. Tur att mina föräldrar sa nej för jag stannade på 175. Uträkningar är uträkningar men dom behöver inte stämma. Jag växte btw 10 cm efter mensen.