• Ia 2011

Hur funkade ert kub-test?

Hej

Ska göra KUB-test och vid inskrivningen hos MVC i förra veckan sa barnmorskan att hon skulle skicka remiss för VUL o blodprov.
    Fick kallelse till VUL först i mitten av juli, är då i 12+3, är inte det ganska sent?
    Om det krävs moderkaksprov så tar det väl ytterligare ett par veckor om jag fattat rätt?
    Eller kan man göra moderkaksprovet direkt efter vulet om det visar sig att man har hög sannolikhet?

Försökte ringa KK men de hade ingen telefonkontakt så här i semestertider (suck, gick bara att avboka tider, inte att fråga nåt eller boka om).
    Min barnmorska har semester nu och på MVC har de bara teletid en timme på tisdag, får hoppas det inte är upptaget hela den timmen

Visst är det väl så att blodprovet kan tas ett bra tag före vulet, men senast4 eller  5 dgr innan? 
    Har inte fått någon kallelse till blodprov och nojar nu för att de har missat mej på nåt vis, eller förväntas man ta kontakt med KK eller VC eller nåt annat ställe för att ordna med det själv???

Hjälp, ni som varit med om detta, hur funkade det för er? När gjordes ert VUL och blev ni kallade till både blodprov o vul? Hur långt före VUL tog ni blodprovet?

• Svar på tråden Hur funkade ert kub-test?
  • lalasmama

Jag tror du kan gå till VC och ta blodprovet, de har det i datorn, du får nog ingen kallelse.. Så var det för mig iaf! 1 vecka innan skulle jag ta blodprovet..
    Gjorde kub i vecka 12, tror man ska göra det innan vecka 13....
    Lycka till!

• nile10

Kub test ska göras efter vecka 12+0 blodprovet kan du säkert lämna redan nu. Du går bara upp till labb. De har remissen på datorn. Tror jag iaf. Ring o kolla med labb

• hjertat

Det är då man gör testet, typ vecka 12-13. Så det är väl helt normalt.

• Strumpans

Blodprov efter v 9 men innan/ alt kallad i samma veva som UL som görs i 12-13.

Allt verkar i sin ordning :)

• hjertat

.... De gör kub med vanligt ul om det går. För mig gick det inte, hon fick ingen tydlig bild utanpå så då gjorde hon vul.

• Buttercup

Ja lämnade blodprov vid inskrivning på MVC och mitt kub test va i V 12 vanligt ultraljud där de mätte och beräknade så fick man resultatet med sig hem direkt

• Ia 2011

Oj, tack alla för svar!

Då verkar tiden för ul/vul vara ok (12+3) och jag får helt enkelt ringa någon vc för att ta blodprov. Ska fixa direkt på måndag.
    Tack för info om det, jag förstod inte det utav vad barnmorskan sa, hon sa bara att hon skulle skicka remiss till kubtest och att jag skulle få en kallelse. 

Är ändå lite nojig map ul/vul och eventuellt moderkaksprov. På KK (Lunds) hemsida skriver de att de endast gör moderkaksprov fram till och med 12+6  vilket innebär 3 dagars spelrum efter kubtestet och det är dessutom på en fredag.
    Antar att de har ont om läkare med den kompetensen i semestertider vilket skulle kunna innebäar ett par veckors väntan på fostervattensprov... hur fixar man ytterligare väntan och vånda, hu! (OM det nu skulle vara så att det är hög risk på kubtestet).

Tack igen för svar och lugnande inlägg!

• Ia 2011

Jaha, tänkte bara tala om hur denna röra fortsatt.
    jag gick till vc-labbet i min lilla kommun och efter ett par timmar i väntsalen så tittar sköterskan på min remiss och säger att hon aldrig hört talas om dessa prover (till kub-testet) vilket gjorde mig lite nervös men hon sa att det inte var något problem o tog fyra stora rör med blod o menade att "de kommer ju alltid tid Lund när vi skickar, så det ska nog gå bra". jag litade på det och tyckte det var mkt smidigt.

På torsdag em ringer kollegan till min barnmorska och säger att hon fått ett svar på Hb-prov och att jag har på tog för låga järnvärden o måste åtgärda detta. När jag förklarade att jag inte tagit nåt sånt prov på inskrivningen utan bara lämnat blod i samband med KUB på vår vc så blev hon alldeles ifrån sig - så kunde man absolut INTE göra!

Hon skrev en ny remiss, jag åkte de 5 milen dit o hämtade den i mvc-receptionen och åkte sedan till Lund för att ta nya blodprov där på deras labb...
    Men nu hoppas jag iallafall att de fått tillräckligt... Antar att det kan bli lite rörigt med alla prover
    och varför de tagit Hb-värdet o skickat brev till mvc förstår jag fortfarande inte..

Vilken röra, bara för att jag inte själv begrep vad jag skulle vända mig. Ska tipsa barnmorskan att informera kommande mödrar om detta så de slipper samma strul

• slemtorsk i din bralla

usch vilken röra!!

Min barnmorska tog alla prover som behövdes på mig vid ett inbokat besök hos henne. Sen gjordes Ultraljudet på sjukhuset 3 mil bort 10 dagar senare så att alla resultat var inskrivna i datorn.

Låter ju underligt att du inte fått någon som helst information och att inte heller labet fått det, och framförallt...varför behövde du åka för att hämta en remiss?!?!?! Låter ju lite stenålders när remisser skrivs in i datajournaler i alla landsting nu för tiden och man inte ska behöva hämta papper hit och dit...

TYcker verkligen du ska ta upp det med din barnmorska, verkar ju fungera så däääär bra på den mottagningen*S*

Gott att det löste sig iaf och lycka till med testerna.

• Sirendes

Stackare som blivit utsatt för så mycket krånger i samband med ditt KUB! Jag var och lämnade mitt blodprov igår, gick jättesnabbt. Ska till samma ställe på måndag och göra själva ultraljudet, inte VUL då utan UL eftersom det blir i vecka 12+4.

• Ia 2011

Behöver inte strula mer med kub-testet, fick missfall nåra dgr senare... så strul förgäves men nu vet jag hur det bör funka till en ev annan gång  iallafall... suck 

Svar på tråden Hur funkade ert kub-test?