Jag kan bara gå från mina egna erfarenheter. Mitt ex har inte haft umgängesstöd utan vanligt umgänge så att säga. Visst knöt det sig i magen på en, mer för att han aldrig tagit hand om barnen, det var jag som gjorde det i vårt förhållande medans han levde "sitt liv". Han hade liksom ingen koll på hygien, sottiser, mattider, läge för blöjbyte etc. Spelade ingen roll om jag la fram förslag på hur han skulle sköta barnen . Han kontrade med att han gjorde hur han ville på hans tid. Jag märkte mer och mer hur barnen inte ville åka och tillslut så blev dem som du beskriver i TS. Då fick jag nog och röt i åt honom, att det var HAN som snabbade förtroendet mellan honom och barnen, inte jag. Mig straffade han inte, som han trodde, utan han straffade sinn relation med barnen och att det var upp till honom att fixa SIN relation till barnen om han ens velade ha en relation med dem när de blir stor för det kommer en dag då dem får välja själv om de vill åka eller inte. Att se till att pappan och barnen har en fungerande relation där barnen känner sig trygga ligger inte bara hos mig. Jag sa allt detta till honom och att det var HANS uppgift att se till att barnen ville vara hemma hos honom. Arg som fan var jag! Men han fixade till det och röck upp sig. Antagligen insåg han att han inte kunde "straffa" mig för att jag valde att separera utan att han straffade sin relation till barnen. Idag längtar de efter pappa, har en trygg relation till honom och han har lärt sig att se bakom sina aggressioner och tar ansvar för barnen. Men sån är jag, jag ryter ifrån och talar om konsekvenserna för vederbörande.