• confused girl

Vilken av de nya matte kurserna motsvarar matte B?

Behöver läsa upp mattte b för att bli behörig till att söka ett program jag vill läsa. Men såg att det nu heter matematik 2 a, b och c. Det står på alla tre att de motsvarar matte B. Men vilken ska man välja? Vad är det för skillnad? Det här med studerande är en helt ny värld för mig. Tack för svar på förhand!

• Svar på tråden Vilken av de nya matte kurserna motsvarar matte B?
  • cloudberry79

Det är olika beroende på vilket program man går på gymnasiet, men för dig som ska läsa in behörigheten har det mindre betydelse. 2a bygger direkt på 1a, 2b på 1b och 2c på 1c. Jag VET att "a" är den matematik som läses på yrkesförberedande program, b och c hör till de studieförberedande programmen. Ska du läsa mer matematik sedan ska du söka antingen 2b eller 2c, men ska du bara läsa denna nivå kvittar det.

Sur, grinig och på smällen.
  • confused girl

Tack för svar! Jag tänkte enbart läsa den här kursen för att bli behörig till sjuksköterske programmet. Är det då 2 a jag ska läsa? Förlåt jag är lite trög emellanåt :)

• cloudberry79

Kolla med en SYV tycker jag, men som jag förstår det spelar det ingen roll vilken kurs du läser.

Sur, grinig och på smällen.
  • Emma 89

Jag var hos min kommuns syv häromdagen. Jag ska också plugga matte b för att komma in på sskprogram. Hon sa att jag ska läsa matte 2a. Det spelar ingen roll om du läser a b lr c men hon tyckte att a var lämplig för mig. Boka ett samtal hos din kommuns syv, det är jätteskönt att bolla lite och få svar på frågor!

• confused girl

Tack för alla svar. Har haft mail kontakt med studievägledare, och har valt att ansöka om matte 2a, så nu håller jag bara tummarna att jag får plats på kurserna, är ju lite sent att söka nu...

Svar på tråden Vilken av de nya matte kurserna motsvarar matte B?