• Puttra

Vad kan barn sjunga på dop?

Min stora tjej är snart 4 år och älskar att sjunga.
    Nu ska lilla syster döpas och stora tjejen vill sjunga i kyrkan.
    Hennes eget förslag på bra sång är "Bä bä vita lamm gick på restaurang". Inte så lämplig tycker jag, men jag kommer inte på någon lämplig sång. Förslag?

• Svar på tråden Vad kan barn sjunga på dop?
  • Khaleesi

Nej men snälla... Ska hon nödvändigt sjunga något i kyrkan så lär henne typ första versen av "Tryggare kan ingen vara" eller något annat som passar. Och tala om att alla brukar få sjunga, men att man gör det tillsammans.  (Om hon nu inte är en osedvanligt talangfull fyraåring, som kan hålla ton någotsånär.)

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Petra79

Så mysigt om storasyster sjunger! Finns många fina barnsånger som skulle passa!

• katalysator

Oj, det är en sak att vara glad i att sjunga hemma, och en annan sak att våga sjunga inför en hel församling. Jag skulle köra på att välja "barnvänliga" psalmer och sånger till hela programmet, och öva på dem tillsammans hemma innan dopet så att hon kan sjunga med i allt som alla andra sjunger Glad

• Gryntroll

Nu kan jag iofs inte Bä bä vita lamm gick på restaurang, men så länge den inte innehåller helt olämplig text
    hade jag låtit henne sjunga den sången hon valde, även om det inte är en "klassisk dopsång" det är ju guligt att hon bestämt sången på egen hand

Men det är så jag skulle gjort.

• Khaleesi
    Gryntroll skrev 2012-06-29 11:10:21 följande:
    Nu kan jag iofs inte Bä bä vita lamm gick på restaurang, men så länge den inte innehåller helt olämplig text
    hade jag låtit henne sjunga den sången hon valde, även om det inte är en "klassisk dopsång" det är ju guligt att hon bestämt sången på egen hand

Men det är så jag skulle gjort.
    Hade barnet envisats med att vilja sjunga "Bä bä vita lamm gick på restaurang" så hade jag låtit henne sjunga den för gästerna efteråt, vid fikat. INTE inne i kyrkan under högtiden.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Puttra

Jag har sagt att om hon vill på plats i kyrkan får hon sjunga själv, annars sjunger vi alla tillsammans. Jag vill helst att hon ska sjunga något hon känner sig bekväm med om hon nu ska sjunga, om hon håller ton eller inte spelar mindre roll. Men tyvärr är "Bä bä vita lamm gick på resaturang" inte den lämpligaste dopsången. Men väldigt populär hos fyraåringen eftersom den innehåller ordet bajs.
    Vi har tur att det är bara vår dotter som ska döpas, så kyrkan är inte fylld av främlingar, utan bara trygga bekanta ansikten.
    Funderar på "sommaren är min" eftersom Pippi är en favorit här hemma.

• Petra79

Tycker absolut hon kan sjunga "pippisången" dop är ju för barn med barn ingen stel gudstjänst där "gamlingar" blir störda för dom inte hör präste kan nog bli ett riktigt härligt dop!

• Gryntroll

ok där ser man, om den innehåller bajs  kan jag hålla med om att det kanske finns bättre sånger Om Pippi är en favorit så går hon kanske med på den sången istället.

• MammanJulia

Vår fyraåring ville på helt eget bevåg sjunga "Tryggare kan ingen vara" på lillasysters dop. Hon kunde den sen innan och sjöng glatt i kyrkan för 80 gäster. Väldigt modigt och fint! Så det bärvidd verkligen hur lyckat som helst! Tycker absolut din dotter ska få sjunga:)

• Puttra

Det slutade med att hon sjöng "en liten båt" o gjorde det jättefint! Inte ett öga var torrt o hon själv var helnöjd!

• La Lola

Alma sjöng Heddas favvislåt "Dansa lilla Nallebjörn" på Heddas dop.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Puttra skrev 2012-07-05 08:27:53 följande:
    Det slutade med att hon sjöng "en liten båt" o gjorde det jättefint! Inte ett öga var torrt o hon själv var helnöjd!
    Helt rätt tänkt tycker jag att hon fick sjunga!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • chokladochmaränger
    Puttra skrev 2012-06-29 11:18:18 följande:
    Jag har sagt att om hon vill på plats i kyrkan får hon sjunga själv, annars sjunger vi alla tillsammans. Jag vill helst att hon ska sjunga något hon känner sig bekväm med om hon nu ska sjunga, om hon håller ton eller inte spelar mindre roll. Men tyvärr är "Bä bä vita lamm gick på resaturang" inte den lämpligaste dopsången. Men väldigt populär hos fyraåringen eftersom den innehåller ordet bajs.
    Vi har tur att det är bara vår dotter som ska döpas, så kyrkan är inte fylld av främlingar, utan bara trygga bekanta ansikten.
    Funderar på "sommaren är min" eftersom Pippi är en favorit här hemma.
    Haha, vad gullig! Skön unge Cool. Jag hade nog låtit min 4 åring sjunga vad hon ville, tror på sånt. Att de ska få vara med och bestämma och så blir det ju en rolig grej att se tillbaka på. Sen skulle jag å andra sidan aldrig döpa mitt barn i kyrkan, men lite bajs har väl ingen dött av? Sommaren är min är ju fin annars Glad. Eller Idas sommarvisa.
  • Emmut

På dopet jag sjöng på för ca 1,5 år sedan så sjöng storasystern Idas sommarvisa (jag kompade på gitarr och fyllde i om hon kom av sig)

Svar på tråden Vad kan barn sjunga på dop?