• Anonym (Ts)

Vad krävs för att få en bröstoperation via landsting? Letar efter andra som gjort samma sak!

Har lidit otroligt för mina bröst sen jag var barn. Är idag 22 år. Alltid varit överviktig, sedan fetma, gick ner över 20 kg på naturlig och egen väg men har hållt vikten nu i ett år. Mina bröst är så hängiga, tomma, och fullt med bristningar. Svårt att hitta bh och måste ha pushup för att inte ha brösten hängandes totalt. Det kliar under om jag inte torkar noga. Jag vill inte ha enormt stora bröst, bara bröst som ser normala ut. Är det nån som fått op via landsting? Har inte pengar att köpa mig nya egna, pluggar på universitet. Bor i Västerbottens län! Vad ska jag göra? Vem ska jag kontakta? Hjälp mig! Ps. Har bild men vågar inte lägga upp den... Om nån varit med om samma kan jag tänka mig skicka den :)

• Svar på tråden Vad krävs för att få en bröstoperation via landsting? Letar efter andra som gjort samma sak!
  • Anonym

Landstinget ger inget lyft och implantat i Stockholm iallafall då det räknas som en skönhetsoperation.

De kan gå med på en bröstförminskning om man har ont i rygg, nacke pga stor tung byst.
    Du kanske kan få hjälp med att ta bort överflödig hud pga eksem men få implantat kommer de nog aldrig gå med på.

Du kan ju alltid skriva en Egenremiss och sända in och se vad de säger.
    Beskriv i den vilka problem du har med den överflödiga huden samt andra problem du har pga bysten.

Lycka till.

• Anonym (Nyopererad)

Jag har nyligen opererat mina bröst i jämtland.
    Precis som dig var de otroligt långa och "tomma" efter graviditet och stor viktnedgång. Det skilde även en kupstrl mellan höger och vänster bröst.
    Det som dock avgjorde och gav mig rätt till operation var strl!
    Jag hade D-kupa (även om det då var hud som låg i BH'n och inte tuttar sas) och blev därför beviljad ett bystlyft/bystreduktion.

Även här är det omöjligt att få inlägg, det utförs öht i mitt landsting.

• Julietta

Som sagt ovan, de betalar nog aldrig för inlägg, det har jag aldrig hört talas om. Det enda jag kan tänka mig beviljas är just förminskning om dina bröst är farliga för din hälsa men då ska det nog vara extremt. Tycker du ska börja spara till det själv! (inte elakt menat!)

• MizzPiggy

Funderat över detta själv då jag efter en gbp tappat 40 kg. Har fortfarande d kupa, men de e liksom bara påsar... Vill inte ha inlägg men ett lyft. Inte hört att landstingen gör de, vilket igentligen är hyckleri då ingenting säger att man lider mindre av lös hud på brösten än exempelvis magen...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-29 13:56:12 följande:
    Landstinget ger inget lyft och implantat i Stockholm iallafall då det räknas som en skönhetsoperation.

De kan gå med på en bröstförminskning om man har ont i rygg, nacke pga stor tung byst.
    Du kanske kan få hjälp med att ta bort överflödig hud pga eksem men få implantat kommer de nog aldrig gå med på.

Du kan ju alltid skriva en Egenremiss och sända in och se vad de säger.
    Beskriv i den vilka problem du har med den överflödiga huden samt andra problem du har pga bysten.

Lycka till.
    Det kan man visst få, hänger på hur mycket de hänger och man kan faktiskt ha fysiska problem med det också.
  • aj 378

Jag fick lyft + förminskning i Värmlands län. Är 23 år.

Svar på tråden Vad krävs för att få en bröstoperation via landsting? Letar efter andra som gjort samma sak!