• Uppsalapojkarna

    Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?

    Jag har 2 biologiska barn på 4 och 6år och vill gärna ha ett 3e.

    För oss spelar det inte nån större roll vart barnet kommer ifrån, bara det är friskt.
    Så vart ska man ställa sig i kö?
    Har förstått att väntetiden påverkas ordentligt av allt arbete här i från sverige också och beroede på vart man bor (uppsala). Men det finns väl vissa organisationer som är snabbare än andra?

    Får man välja kön? Vi vill ha en tjej 0-4år eller så.

    Vi är gifta, fullt friska och har en mycket god ekonomi och stabil grund, så inget borde ställa till det på den fronten. Om man inte behöver vara troende då. Har gått ur kyrkan.

  • Svar på tråden Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?
  • Hjärtat längtar

    Hej!
    Snabbast skulle nog vara från Kenya tror jag. Läs här: www.bfa.se/Kenya.html
    Men vistelsetiden är 6-9 månader, vilket många ser som ett hinder, men man kan ju också välja att se det som en möjlighet! (Kenya kräver visst kristen grundsyn, men jag vet inte om det kräver att man ska vara medlem i kyrkan)

    Kan ni tänka er att adoptera ett barn med speciella behov så kan det gå fort från många länder. Ett ex. är Kina
    Läs här: www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/

    Till dessa länder är det ingen kö för att få skicka sin ansökan till landet, men däremot måste ni har gått en föräldrautbildning (adoptionsutb.) Och göra hemutredning, som görs av socialtjänsten och sedan få ett medgivande av nämnden. Kontakta er kommun om detta!

    På den här sidan hittar du alla adoptionsorganisationer och dess länder: www.mia.eu

    Man får inte välja kön.
     

  • koalabjörn

    Hej &  välkomna till adoptionsvärlden! Solig

    Ni börjar med att ringa er kommun, dvs socialförvaltningen /familjerätten och berätta att ni är intresserade av adoption.

    De ska då hänvisa er till närmsta godkända adoptivföräldrautbildning som är obligatorisk för båda två. Det spelar ingen roll att ni redan har barn, ni måste ändå gå kursen eftersom den fokuserar på adoptionsproblematik.

    När ni har intyg från den kursen så ansöker ni till socialförvaltningen igen så att de startar en medgivandeutredning.

    Under tiden kan ni bli medlemmar i en eller flera organisationer. Se vilka som är godkända på http://www.mia.eu/

    När det gäller länder så har varje land olika krav på er. Tex vad gäller er ålder, er hälsa, hur länge ni ska varit gifta, kristna eller ej, arbete, ekonomi, utbildning, hur ni bor, om man får ha biologiska barn sen tidigare eller ej, med mera.

    Ni kan inte välja om ni vill ha en flicka eller pojke.

    Ni kan oftast välja åldersspann, det lägsta är 0 - 24 månader i vissa länder och 0 - 36 månader i vissa länder.

    Ni vill ha ett friskt barn. Vad menar ni med friskt? Man kan se det på olika sätt.

    Det finns massor av SN (Special Needs) barn. Eller SF (Special Focus, vilket innebär att barnet har fler än ett "Special Need" eller är ett äldre barn typ över 5-6 år)

    Vårt barn är ett sk Special Fokus-barn men han är helt frisk och jättepigg! Hans SN syns inte och märks inte, så det behöver inte alltid vara något allvarligt. Och vissa SN går att operera/behandla och sen är det bra med det.

    SN kan vara allt från lättare astma, ett större födelsemärke, en skelning, till hjärtfel eller utvecklingsstörning. Det varierar oerhört och man har ett samtal med sin adoptionshandläggare på organisationen man tillhör, gällande vilka typer av SN man känner sig beredd att kunna hantera och mäkta med.

    Lycka till!

  • ekke

    Som övriga skrivit gå till mia.eu och se vilka föreningar som finns, sedan får ni gå igenom varje och läsa om länderna som finns och vilka krav som ställs. I vissa länder får man inte ha biologiska barn, i andra måste man vara med i ett kristet samfund.

    Man blir inte garanterad ett friskt barn oavsett land.

    Lycka till 


  • HOBBE49

    Mina tips:

    1. Ställ er som sökande i de organisationer som förmedlar från många länder (BFA och Adoptionscentrum). Det räcker inte att bli medlemmar-ni måste betala sökandeavgiften.

    2. Kontakta kommunen så som beskrivits ovan

    3. Studera och fundera kring de länder som kan vara aktuella. Finns det länder hos andra organisationer som ni kan passa in på? Eller är det någon organisation ni köar hos som inte känns OK? Tänk på att länder kommer och försvinner så håll er öppna vad gäller land!

    När ni sen har ert medgivande i handen har ni förhoppningsvis samlat på er lite kötid. Skicka till de organisationer där ni köar och be dem föreslå det land som de bedömer gå snabbast.

  • Uppsalapojkarna

    Det där med kenya lät väldigt intressant.

    Det står att de undersöker fertilitet? Betyder det att de inte vill eller vill att man ska vara fertil.
    Jag har pcos, men kan ändå bli gravid själv i perioder. Har dock ett ivf barn.

    Vi är 29år och varit gifta i 7år. Är väl snarare ateist, men det kan man väl kanske läsa på om.

    Vill inte ha ett sjukt barn som kräver vård eller extra omvårdnad, typ downs, handikapp mm.
    Jag har fått ett mycket omfattande framfall och vågar absolut inte skaffa ett till eget barn pga detta som kommer att opereras i höst.

    Måste alla åka till landet då om man får barnbesked och kan man önska kön där eller brukar det vara svårt att få en tjej? Kan ju bli lite svårt att alla ska lämna landet och sluta jobba, gå i skolan mm. Minsta sonen kan man ju ta med, då han bara går på dagis.

  • koalabjörn
    Uppsalapojkarna skrev 2012-06-29 19:42:04 följande:
    Det där med kenya lät väldigt intressant.

    1. Det står att de undersöker fertilitet? Betyder det att de inte vill eller vill att man ska vara fertil.
    Jag har pcos, men kan ändå bli gravid själv i perioder. Har dock ett ivf barn.

    Vi är 29år och varit gifta i 7år. Är väl snarare ateist, men det kan man väl kanske läsa på om.

    2. Vill inte ha ett sjukt barn som kräver vård eller extra omvårdnad, typ downs, handikapp mm.
    Jag har fått ett mycket omfattande framfall och vågar absolut inte skaffa ett till eget barn pga detta som kommer att opereras i höst.

    3. Måste alla åka till landet då om man får barnbesked och kan man önska kön där eller brukar det vara svårt att få en tjej? Kan ju bli lite svårt att alla ska lämna landet och sluta jobba, gå i skolan mm. Minsta sonen kan man ju ta med, då han bara går på dagis.
    1. De länder som vill utreda er fertilitet brukar kräva ett intyg från din gynekolog/läkare att denne intygar att ni inte kan få barn på biologisk väg.

    2. Sjukt barn som kräver vård? Det finns som sagt enklare SN. Ett födelsemärke kan opereras bort. Astma kan behandlas med inhalator 1-2 ggr per dag. Det beror på vilket SN ni tror er kunna mäkta med. Tala med er organisation.

    3. Tror det räcker att den ena partnern bor i Kenya i 9 månader men att resten av familjen måste komma någon gång för att besöka myndigheter mm. Rätta mig om jag har fel, ni som vet mer om just Kenya.

    4. Nej, du kan som sagt inte välja om det blir en pojke eller flicka! Det går inte att önska en frisk söt liten flicka på 6 månader tex. Ni får helt enkelt det barn som organisationerna tycker ni verkar vara lämpliga föräldrar för. De ger barnen föräldrar, och det är barnen som är i fokus - inte adoptivföräldrarna.

    5. Läs statistikom fördelningen flicka - pojke. År 2010 kom 6 barn från Kenya via AC. 5 var pojkar , 1 var flicka.

    Totalt kom 152 flickor och 239 pojkar till Sverige via AC från alla de olika länderna år 2010. Stor majoritet på pojkar gäller alla länder nuförtiden.

    http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsstatistik/Mer-statistik/
  • en glad
    Uppsalapojkarna skrev 2012-06-29 14:08:00 följande:
    Jag har 2 biologiska barn på 4 och 6år och vill gärna ha ett 3e.

    För oss spelar det inte nån större roll vart barnet kommer ifrån, bara det är friskt.
    Så vart ska man ställa sig i kö?
    Har förstått att väntetiden påverkas ordentligt av allt arbete här i från sverige också och beroede på vart man bor (uppsala). Men det finns väl vissa organisationer som är snabbare än andra?

    Får man välja kön? Vi vill ha en tjej 0-4år eller så.

    Vi är gifta, fullt friska och har en mycket god ekonomi och stabil grund, så inget borde ställa till det på den fronten. Om man inte behöver vara troende då. Har gått ur kyrkan.
    Friska barn finns ingen garanti för. Funktionshinder av olika slag kan visa sig åratal efter adoptionen. Ställ er i kö i flera organisationer då har ni ett större urval av länder den dag organisationen skall hjälpa er att hitta ett land som tycker att ni duger .... det är alltså inte så enkalt som att välja land utan vanligen är det landet som väljer er utifrån de kriterier de har på "föräldrar bäst för deras barn".Att barnets behov styr val av förälder innebär också att ni inte kan välja kön. Är det en flicka som bedöms behöva er bäst så blir det det, annars en pojke. Vad ni önksar är ointressant.
    Sammantaget innebär detta att väntetiden handlar om vilka barn som behöver föräldrar vid ett givet tillfälle kombinerat med vilka ni är som vill ta emot ett barn.Väntetiden är således inte förutsägbar och ett svenskt medgivande är ingen 100 % garanti för barn.
  • Uppsalapojkarna

    tack för era svar.

    när jag skrev barn som kräver vård, så menade jag där hela vardagen vänds upp och ner pga barnets speciella behov.

    Jag ville mest kolla upp ifall att vi skulle dra igång allt, men det känns inte som att vi orkar genomgå hela den prosessen när vi vill ha en tjej och då troligen inte kommer att få det.  Vi får helt enkelt acceptera att vi inte får nån liten tjej. Sen ville vi helst ha ett lite större barn, typ 2-5år.

    Vi får nog istället vara familjehem här i sverige, så det ska vi kolla upp.

  • Chimamanda
    Uppsalapojkarna skrev 2012-06-30 09:51:29 följande:
    tack för era svar.

    när jag skrev barn som kräver vård, så menade jag där hela vardagen vänds upp och ner pga barnets speciella behov.

    Jag ville mest kolla upp ifall att vi skulle dra igång allt, men det känns inte som att vi orkar genomgå hela den prosessen när vi vill ha en tjej och då troligen inte kommer att få det.  Vi får helt enkelt acceptera att vi inte får nån liten tjej. Sen ville vi helst ha ett lite större barn, typ 2-5år.

    Vi får nog istället vara familjehem här i sverige, så det ska vi kolla upp.
    Jag har adopterat min flicka, som är 5 år, från Nigeria. Från det landet kommer det mest flickor, men det är förstås ingen garanti för att man får en flicka. Kön dit går också relativt snabbt. Vårt barn är helt friskt, men man kan förstås aldrig garantera att ett barn förblir friskt.

    När man reser ner så måste båda föräldrarna åka, däremot kan man välja att lämna övriga barn hos barnvakt på hemmaplan, om man bedömer att det verkar bäst.
  • koalabjörn

    Ett alternativ för er kan vara att bli aktivt sökande medlemmar i AC (Adoptionscentrum).

    Då får ni nämligen tillgång till en speciell anslagstavla där AC efterlyser föräldrar till ett fåtal barn som av olika anledningar inte lyckats bli placerade hos några adoptivföräldrar på en gång. Ofta finns där lite äldre barn (4 år och över) och det är ju vad ni söker! Glad Listan uppdateras någon gång i månaden.

    På just den tavlan får man faktiskt veta om det är pojke eller flicka, ålder, vilket land hon/han är ifrån samt vilken typ av SN just detta barn har. Man brukar till och med få se ett foto på barnet.

    Då kan ni söka aktivt för just detta barn och då vet ni ju 100% säkert att det är en flicka ni ansökt om.

    Just nu finns tex en 4-årig flicka från Ryssland med hopväxta tår och missbildad fot., samt 2 systrar från Colombia som är helt friska men ju är lite äldre (7-8 år).

    Denna speciella anslagstavla är ett undantag som AC har för att snabbt lyckas hitta bra föräldrar till ALLA barn de har tillstånd att förmedla för adoption. 

    Ta en funderare till! Glad

Svar på tråden Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?