KUB-test i Linköping: var? är v.13 för sen?
Hej! Jag är i v.8 med mitt andra barn och blivit erbjuden tid för (bara) ultraljud undersökning när jag kommer bli i v.13+5. Har läst på lite och insåg att det var ingen bra tid uppenbarligen för det ligger nära v.14 när det är för sent. Jag försökte att få en tidigare tid. En barnmorska som jag pratade med försökte att avråda mig och sa att egentligen var den bästa tiden efter 12v+6. Det lät rimligt då men sedan när jag försökte läsa på igen har jag inte hittat någon liknande information någon annanstans, utan de flesta sajter råder att ha ultraljud någon gång under v.12 (för det kan visa att man t.o.m. i v.13 istället).
Känner mig ganska orolig, inte minst för att jag är över 35 och då riskerna ökar. Dessutom har jag inte blivit erbjuden blodprov, bara en ultraljud undersökning. Är det inte någonting som ska ebjudas i Linköping till alla blivande mödrar eller ska man gå igenom en privat klinik?
Är det någon av er som vet någonting om det? Som sagt, orolig för att ultraljud kan utföras lite för sent samt att jag inte får ha blodprov i kombination med ultraljud.
Stort tack på förhand!