• Baby Animal

    RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!

    Hej!

    Jag känner mig helt korkad ärligt talat, jag har fått hem radonresultatet efter mätningen vi har gjort på vårt hus byggt 1969. Och jag förstår inte alls, är detta bra resultat eller dåligt?

    Mätvärde Bq/m3 

    Vardagsrum: 100 + 40

    Gillestuga: 460 + 140

    Det som jag skrev som ett + är på pappret med ett _ under. Så det blir som ett kors på golvet så att säga..       

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-29 17:19
    glömde skriva att jag vore jätte tacksam för svar från någon som förstår :)

  • Svar på tråden RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!
  • Mumin80

    Jag minns tyvärr inte i huvudet hur radonprotokollen ser ut, en bild skulle hjälpa

    Men det första borde vara radonhalten, det andra skulle kunna vara mätosäkerheten, även om den är jäkligt hög. Är det en långtidsmätning alltså (puckar man sätter ut, mätperiod 1-3 månader på vintern)?

     Gränsvärdet för radon är 200, så vardagsrummet är ingen fara. 

    Ligger gillestugan i källaren? Där skulle jag vara lite mer fundersam över värdet, eftersom det verkar ligga över gränsen. Dock är det snittvärdet för huset som "räknas" har jag för mig, när det gäller krav på sanering och så. Ni vistas ju kanske inte så våldsamt mycket mer i gillestugan än i vardagsrummet, liksom, så det jämnar ut sig. 

    Eftersom värdet är högre i källaren (antar jag) så är det sannolikt markradon det rör sig om, inte byggmaterial (även om byggåret är ganska typiskt även för radonhaltiga byggmaterial som blåbetong). Det som kan vara viktigt att vara uppmärksam på är om ni renoverar huset, t.ex. byter tapeter, river väggar eller lägger om golv, ändrar ventilation eller isolerar. Detta kan nämligen påverka hur mycket radon som läcker från marken eller byggmaterialen (vilket det nu sedan är). Med rätt sorts ombyggnationer kan man antagligen minska problemet, med fel sorts ombyggnationer förvärras problemet. 

     

  • Baby Animal
    Mumin80 skrev 2012-06-29 17:28:22 följande:
    Jag minns tyvärr inte i huvudet hur radonprotokollen ser ut, en bild skulle hjälpa

    Men det första borde vara radonhalten, det andra skulle kunna vara mätosäkerheten, även om den är jäkligt hög. Är det en långtidsmätning alltså (puckar man sätter ut, mätperiod 1-3 månader på vintern)?

     Gränsvärdet för radon är 200, så vardagsrummet är ingen fara. 

    Ligger gillestugan i källaren? Där skulle jag vara lite mer fundersam över värdet, eftersom det verkar ligga över gränsen. Dock är det snittvärdet för huset som "räknas" har jag för mig, när det gäller krav på sanering och så. Ni vistas ju kanske inte så våldsamt mycket mer i gillestugan än i vardagsrummet, liksom, så det jämnar ut sig. 

    Eftersom värdet är högre i källaren (antar jag) så är det sannolikt markradon det rör sig om, inte byggmaterial (även om byggåret är ganska typiskt även för radonhaltiga byggmaterial som blåbetong). Det som kan vara viktigt att vara uppmärksam på är om ni renoverar huset, t.ex. byter tapeter, river väggar eller lägger om golv, ändrar ventilation eller isolerar. Detta kan nämligen påverka hur mycket radon som läcker från marken eller byggmaterialen (vilket det nu sedan är). Med rätt sorts ombyggnationer kan man antagligen minska problemet, med fel sorts ombyggnationer förvärras problemet. 

     
    Det är en korttids mätning, dvs dosorna låg 12dagar på platserna. Gränsvärdet går vid 200Bq/m3 och över detta så kan det vara farligt så 460 i det läget är ju helt galet för högt.. och där nere ska vi ha gästrummet osv... 
  • Florimell

    Eftersom det är en korttidsmätning ger det ett eventuellt värde; alltså värde +/- intervall. Alltså, det första värdet ligger mellan 60-140... Vill man veta "på riktigt" måste man ta långtidsmätning.

  • Baby Animal

    AHA! Nu ramlade poletten ner, så det är inte så att vi kan få en specifik siffra utan att det ligger någonstans därimellan?

    Vi röker inte vanligtvis, kan ta en cigg ibland men skulle väl inte kalla oss några storrökare direkt.

  • Florimell

    Ligger man över gränsvärdet kan man få en del av saneringen betald av länsstyrelsen. Först av allt, gör en långtidsmätning i höst. Då får ni de "riktiga" värdena. Ligger källaren fortfarande högt, hör med ert miljökontor vad de tycker. Bestämmer ni er sedan för att sanera, hör med Länsstyrelsen.

  • Baby Animal
    Florimell skrev 2012-06-29 18:08:58 följande:
    Ligger man över gränsvärdet kan man få en del av saneringen betald av länsstyrelsen. Först av allt, gör en långtidsmätning i höst. Då får ni de "riktiga" värdena. Ligger källaren fortfarande högt, hör med ert miljökontor vad de tycker. Bestämmer ni er sedan för att sanera, hör med Länsstyrelsen.


    Absolut, ska bara prata med blivande sambon först om allt. Detta är ett hus vi precis köpt nämligen.

    Men övervåningens resultat är bra åtminstone, det är ju ett + åtminstone..   
  • Florimell

    Lycka till! Det är inte alls säkert att långtidsmätningen visar för höga värden. När vi köpte hus la vi in en klausul att vi ville att säljarna skulle betala sanering om det skulle visa förhöjda värden. Sedan blev det ju inte så, men ett tips :)

Svar på tråden RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!