• Katitziii

Hund till kebnekaises topp!!

Jag tänkte ta med mig min jycke till kebnekaise nu om tre veckor då det är bestämt att det skall bestigas. Så jag undrar nu hur förutsättningarna är däruppe för en hund att ta sig upp? Min hund är en amstaff och har ju rätt så korta ben.

Hur är terrängen, är det mycket stora stenar osv där hunden inte alls kan ta sig fram själv och behöver den tex bäras vissa bitar?

Vilken typ av utrustning kan vara bra att ha?

Ni som varit där med eran hund eller utan hund får gärna dela med er!

• Svar på tråden Hund till kebnekaises topp!!
  • Greger b

Nja, jag ser det som mer eller mindre uteslutet att Kebnekaises alpina guider skulle låta dig medföra jycken på en topptur. Du måste vara klar över att det är många mycket branta partier med fasta rep som ska passeras.

Jag tror däremot att du mot en liten penning kan få härbärgera jycken på fjällstationen under tiden du gör en topptur.

• Fanny b

Jag har bestigit Kebnekaise, utan hund.  Det jag kommer ihåg från denna tur är att terrängen är väldigt kuperad, med många stora stenblock. Av denna anledning skulle jag i alla fall inte sträva efter att gå upp på toppen. Just för stenblocken. När jag var där fick man gå i rep för att komma upp den till högsta toppen, och just denna bit tycker jag inte det är lämpligt att ta med hunden på. Om du absolut vill komma högst upp så bör du hitta ett säkert ställe att ha hunden på när du gör det. Om du ska gå med någon är detta inte  något problem, ni kan turas om att gå upp den sista biten, och vara hos hunden.

Om jag kommer ihåg rätt så fick man också gå över flera stora bäckar på vägen upp. Av denna anledning skulle jag inte vilja gå där med en hund som  t ex inte vill gå i vanliga vattenpölar eller inte ens vill vada i sjöar. Om man har en sådan hund och vill gå med den till denna plats skulle jag vattenträna den innan fjällresan.

• Katitziii

Tack för svaren, av det lilla jag läst runt på olika forum så verkar det ok att ta med hunden ända upp men det verkar kunna vara knepigt.

Finns det inte någon som har några bilder av den "svåra" terrängen med stenblock osv?

• Strumpans

Din hund bör vara i extremt god kondition,
    Löp och uthållighetsträning bör ha påbörjats långt innan.

• Katitziii

Min hund är inte i det topptrimm han har varit alls, men är med och löptränar flera gånger i veckan.

• Strumpans

Jag skulle inte tagit med hunden. Inför en sån här sak vill man hinna bygga upp hunden. Köpa ordentlig bärväska och träna hunden i att bära sin egen packning.
    Åk själv den här gången.

• Dragongirl

Vi var uppe förra sommaren, vi mötte flera som hade hund! Men hunden behöver skor på grund av terrängen! Resan upp till toppen och tillbaka till fjällstationen var tuffare än vi trodde! Men absolut värt det!:)

Vi gick västra leden upp, ren vandring ingen repklättring! Även om det var brant bitvis!

Kan nog ta fram några kort om du vill?

• Fanny b

När det gäller utrustning till hunden: klövjeväska om den ska bära mycket packning, det är då viktigt att hunden tränas inför detta i god tid innan. Det finns lättare packväskor för hundar om man inte hinner träna den så mycket innan på att bära packning. I en sådan packväska kan hunden bära sin egen mat. Det underlättar om fodret är nedpackat i plastpåsar, en plaspåse för varje mål. Det finns resematskålar av tyg/plast, som är smidiga att ta med på sådana här resor. Om hunden inte ska gå lös så skulle jag rekommendera att hunden har sele på sig, som är kopplad till ett flexikoppel/expanderlina, som sedan kopplas till ett midjebälte du har på dig. På så sätt har du händerna fria.

Tasskydd/skor är viktigt att i alla fall ta med sig på denna resa. Första hjälpen-kit är bra att ha, både för hund och människa.  Jag vet inte hur känslig din hund är för regn, men med tanke på att amstaffar inte har så mycket päls så skulle jag ta med ett regntäcke till hunden.

• Katitziii
    Strumpans skrev 2012-06-29 20:46:16 följande:
    Din hund bör vara i extremt god kondition,
    Löp och uthållighetsträning bör ha påbörjats långt innan.
    Det känns som att en hund borde kunna ta sig upp utan att vara tränad just inför detta eller ha någon extremt god kondition utöver det vanliga, precis som att en vanlig person inte heller behöver vara tränad för att bestiga berg inför kebnekaise men kanske har jag fel.

Jag vill verkligen ha med mig hunden men vill absolut inte riskera att behöva bryta. Han kommer inte att bära något alls.
  • ViVäntarLois

Men varför måste hunden bära sin packning om husse/matte är beredda att ta den? Jag har inte själv varit uppe på Kebb så kan inte uttala mig om terrängen, däremot har jag vänner som varit uppe på toppen och de har knappast haft någon superkondis...

Vi funderade lite på Kebb förrförra året när vi bodde i Norge och planerade då att ta med oss hundarna. Som jag minns det då var hundar inte tillåtna på turistturer, men vågade man ta sig upp på egen hand var det inga problem. 

Svar på tråden Hund till kebnekaises topp!!