• ELS

LCHF: Vilket är värst, potatis eller bröd?

..Och av vilken anledning är det så?
    Tänker på måttliga mängder såklart.

• Svar på tråden LCHF: Vilket är värst, potatis eller bröd?
  • JanaLiiN

Det spelar ingen roll, båda innehåller mycket kolhydrater och kommer att bryta ketosen.

• Agaton Sax

Värst är att det inte är så bra enligt nyheterna igår - kan ge hjärtinfarkt- men som jag brukar säga: lagom av allt är bäst, då behöver du varken banta eller vitamin eller näringstillskott.

• yena89

Bröd är värre eftersom du dels för i dig för mkt kolhydrater och dels för att det är mjöl. Visst, ett hembakat surdegs eller dinkelbröd man kan njuta av ibland men butiksbröd går till 90% bort.

Behöver du inte gå ner i vikt och är aktiv kan du lugnt äta en liten potatis.

Agaton Sax skrev 2012-06-29 20:19:29 följande:
    Värst är att det inte är så bra enligt nyheterna igår - kan ge hjärtinfarkt- men som jag brukar säga: lagom av allt är bäst, då behöver du varken banta eller vitamin eller näringstillskott.
    Ja oj och nyheterna MÅSTE ju tala sanning!
    Hade du läst mer än bara Aftonbladets löpare kanske du hade sett att studien inte handlar ett piss om LCHF utan mera om typ Atkins och Dukan.
    Samtidigt så rekommenderar inte LCHF mer protein än SLV men det var tydligen bara om man åt LCHF som köttet blev farligt.

Lagom av allt kan inte vara bäst när många människor inte kan äta lagom av allt. punkt slut.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • ELS

Det är så sant. Jag är en av dessa människor som inte kan äta lagom!
    Så för både min och min diabetessjuka fästman så verkar LCHF vara ett bra val.

Tack för svaren Glad 

• Gladskit

Jag tycker det beror lite på hur man är som person också.
    Jag har alltid älskat bröd, är en riktig bröd-junkie
    Därför gjorde jag så att jag inte ens bakade LCHF-bröd, även om det finns massor av bra recept, förrän kanske efter ett halvår.

Så för mig är bröd en mycket större trigger än potatis. Jag kan äta kall potatissallad om jag vill, det triggar inget ytterligare sug eller så hos mig. Däremot skulle det inte vara någon hit för mig att sätta i mig en nygräddad ciabatta...

Svar på tråden LCHF: Vilket är värst, potatis eller bröd?