• Kaja78

Hur få dottern sluta vilja ha kvällsmacka efter att hon lagt sig?

Jag håller på och blir tokig på min 4-åring som nästan varje kväll efter att vi borstat tänder och läst saga kommer på att hon är hungrig. Hon vill ha macka. Jag har försökt förklara att hon måste äta mer mat vid middagen om hon blir hungrig på kvällen. Vi äter middag vid 17.30-18 och hon brukar ligga i sängen vid 20 så jag tycker inte att hon borde hinna bli så väldigt hungrig.

En gång var hon absolut inte hungrig, hade ätit massor till middag. Ändå kommer det  -"jag är hungrig". Den gången började jag sjunga isället för att gå upp och hon somnade på mindre än en min. Alltså är min poäng att jag inte tror att hon är hungrig, utan bara säger det för att hon får gå upp en stund.

Hur ska man komma ur denna ovana? Jag försöker ofta få henne att ligga kvar men hon går upp själv och jag kan ju inte tvinga henne att ligga kvar. Så det slutar oftast med att jag irriterad går och gör den där mackan till henne plus borsta tänderna en gång till. Jag vill ju ha lite vuxentid på kvällen och det har jag också försökt förklara för henne, inte springa upp och ner och göra mackor.   

Nån som har några tips??  

• Svar på tråden Hur få dottern sluta vilja ha kvällsmacka efter att hon lagt sig?
  • Pinguicula

Ge en frukt en stund innan läggning?

• doriah

Ge henne en banan precis innan tandborstningen som "kvällsfrukt" och säg innan ni börjar läsa saga att "nu vet mamma att du inte är hungrig så det är ingen idé att du säger att du vill ha macka. Nu ska vi sova" och håll sedan fast vid det "nej, du ska inte gå upp, nu ska vi sova" osv...lugn och konsekvent

Elsa, Lovis och Ines mamma
  • pigglet

För mig är det självklart att barnen ska få kvällsfika innan de lägger sig. Det går ju 2-2,5 timme från det ni äter middag tills hon lägger sig.
    Så lösningen: ge henne kvällsfika INNAN tandborstning och läggning. Hon får lägga sig mätt och nöjd, och du får din vuxentid! 

• Eber

Det händer med vår 4åring hemma ibland också... Då hämtar jag en macka till sängen så hon inte har någon anledning till att kliva upp... Helt plötsligt är de inte hungriga längre, och nu har hon slutat med det :)

• pigglet

Kan tillägga: vi äter middag 16.30. Vid 18.15 äter barnen fil o musli (alt välling), macka och kanske en fruktbit. Lägger sig 19.00.

• Flickan och kråkan

Jag har också en 4-åring med samma "syndrom" . Han är ganska precis 4,5 år och har generellt de senaste veckorna varit väldigt hungrig och ätit väldigt mycket, så jag vet inte om det är någon tillväxtfas eller liknande. Någon gång har han varit hungrig, men här handlar det oftast om något annat. Han har börjat bli lite mer "trögsövd" och vill inte sova på samma sätt som tidigare. Dessutom tycker han att det är lite mysigt att få gå upp, när han egentligen inte ska/får, och utan lillebror (som är 3 år) dessutom . Så här handlar det inte heller om hunger. Vi går inte upp och gör smörgåsar om det inte är så att det verkligen är så att han är hungrig. Frågar innan tandborstning etc. om han är hungrig och vill ha en frukt eller liknande eftersom vi inte går upp och äter efter läggning, och det brukar fungera här.

• Millicent

Ja det där är ju den klassiska "Alfons kan inte sova-åldern" så det är ju lite jobbigt. Särskilt när man inte vet om det är Alfonserier eller sant. Jag tror i och för sig inte att de luras utan att de känner efter och kommer på och inte vill sluta med dagen. Men för att kunna hjälpa dem måste man ju veta att de inte är törstiga, hungriga, kissnödiga osv. Jag skulle satsa på kvällsmacka före tandborstning, rutin med kissa, vatten osv. så är det avklarat och då är det lättare att vara trygg när man hjälper dem att träna på att koppla bort alla såna impulser och istället försöka sova. 

• alajna

Oj jag tycker det är normalt att bli hungrig. Ge en skål gröt precis innan läggdags, hon ska ju även stå sig hela natten.

• Acelise

Jag skulle undra lite vad som egentligen ligger bakom. Jag menar, visst kan hon vara hungrig! Men hon kanske bara vill ha kontakt, mysa, hinna prata och tänka med er bredvid och fundera lite över livet. Om hon har småsyskon kanske detta är den enda stunden utan dem?

• Kaja78

Tack för tipsen! Ska testa macka eller kanske gröt innan läggdags.

Prata och mysa brukar vi göra i sängen så det borde hon inte behöva gå upp och äta macka för.

• Qliana

Precis så är min 4 åring, snart 5. Och har varit väldigt länge. Här är det dock mjölk och flingor hon vill ha. Hon äter upp och somnar som en stock...

• La Lola

Men ge barnet något att äta innan hon lägger sig.
    Så enkel lösning.

Hon kan ju faktiskt vara hungrig.
    Det blir ju även vi vuxna. Jag äter alltid något innan jag ska sova för middan vid 17.30 håller då inte mig mätt hur länge som helst.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • niky40

Vi äter också halv sex och sonen på 3.5 äter alltid kvällsmacka innan läggdags vid halv åtta åtta. Så hon kan helt enkelt vara hungrig..

Svar på tråden Hur få dottern sluta vilja ha kvällsmacka efter att hon lagt sig?