Hur få dottern sluta vilja ha kvällsmacka efter att hon lagt sig?
Jag håller på och blir tokig på min 4-åring som nästan varje kväll efter att vi borstat tänder och läst saga kommer på att hon är hungrig. Hon vill ha macka. Jag har försökt förklara att hon måste äta mer mat vid middagen om hon blir hungrig på kvällen. Vi äter middag vid 17.30-18 och hon brukar ligga i sängen vid 20 så jag tycker inte att hon borde hinna bli så väldigt hungrig.
En gång var hon absolut inte hungrig, hade ätit massor till middag. Ändå kommer det -"jag är hungrig". Den gången började jag sjunga isället för att gå upp och hon somnade på mindre än en min. Alltså är min poäng att jag inte tror att hon är hungrig, utan bara säger det för att hon får gå upp en stund.
Hur ska man komma ur denna ovana? Jag försöker ofta få henne att ligga kvar men hon går upp själv och jag kan ju inte tvinga henne att ligga kvar. Så det slutar oftast med att jag irriterad går och gör den där mackan till henne plus borsta tänderna en gång till. Jag vill ju ha lite vuxentid på kvällen och det har jag också försökt förklara för henne, inte springa upp och ner och göra mackor.
Nån som har några tips??