• Omorfia

Bit av moderkakan kvar i livmodern, fått Cytotec. Nån med erfarenhet av detta?

Som sagt, har gått med långvarigt avslag och nu har man sett att det finns en liten bit moderkaka kvar i livmodern. Jag trodde att det var standard att skrapa, men jag har fått Cytotec istället. Jag ska ta tabletterna "när det passar mig" att ha ont och blöda extra mycket. Hur gjorde du och hur gick det? Jag fick inget bra svar på hur lång tid det tar innan det sätter igång.

• Svar på tråden Bit av moderkakan kvar i livmodern, fått Cytotec. Nån med erfarenhet av detta?
  • Mymla

Var ett program på radion för nån vecka sen om användandet av cytotec.
    Mitt tips efter att ha hört programmet är att försöka bli inlagd under tiden eftersom en del bl.a. blöder extremt mycket.

"Läkemedlet Cytotec som egentligen är en magsårsmedicin, används flitigt på svenska kvinnokliniker efter uteblivna eller ofullständiga missfall, trots att den inte är godkänd för det. Det avslöjar P1 programmet Kaliber i dag.

Enligt läkarna är det en effektiv behandling med få och lindriga biverkningar, men kvinnor som kaliber talat med berättar om blodtransfusioner, oerhörd smärta och nedblodade badrum."

Lyssna på programmet här:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4985494 

• Omorfia

Jo jag vet att Det är en magsårsmedicin och tycker själv att det är "fantastiskt" att den kan användas så oreglerat inom sjukvården. Jag fick Cytotec i några omgångar under förlossningen också så jag har iaf haft ämnet i min kropp för inte så länge sen.

Jag har maken hemma och nära till sjukhuset så jag känner mig lugn så. Jag är mer orolig för att det inte kommer att hända något eller att det tar så lång tid att jag ligger med smärtor hela helgen. Undrade mest vad jag ska förvänta mig.

• goabarn77

Jag har fått Cytotec vid missfall tidigare och inte haft särskilt ont. Efter förlossningen nu fick jag Metregin (stavas?) för att driva ut en del som inte kommit ut. Hade inte det minsta ont men det verkade iaf. Så min erfarenhet är inte stora blödningar och mycket smärta.

• relan

Jag har också fått Cytotec vid missfall. Inte värst ont, inte särskilt blodigt, och inte långvarigt - högst något dygn.
    Men jag har vänner som har sämre erfarenheter - långvariga (dagar) och stora blödningar, som slutat med akuta ambulansfärder.
    Det verkar svårt att förutsäga effekten.

• Omorfia

Jag har ju redan haft blödningar i elva veckor så blodet oroar jag mig inte för.

Hur lång tid tog det från det att ni tog tabletterna till att ni kände nåt?

• goabarn77

En kvart tog det för mig.

• Omorfia

Ok, det hände ingenting. Tog tabletterna och två citodon och har sovit hela natten. Blöder inte mer än vanligt. Jävla skit. Undrar om det betyder att jag måste skrapas eller om biten kan komma ut ändå.

• goabarn77

Fasen va trist. Med Metreginet hände inte mycket heller (ingen smärta alls) men doktorn tyckte att det hade hänt nog.

• Omorfia

Jag blöder ju fortfarande så det är ju alltid nåt   Har ett återbesök om 10 dagar så då får vi se. Kanske har biten kommit ut då *hoppas*

Svar på tråden Bit av moderkakan kvar i livmodern, fått Cytotec. Nån med erfarenhet av detta?