• Anonym (Gå ner i vikt)

VLCD fast med mat?

Jag behöver gå ner i vikt och jag skulle vilja få en kickstart och minska ner magsäcken och helt enkelt få en boost. Har provat pulver innan men klarar inte av hungerskänslorna utan blir som en arg tiger och fräser åt alla i min omgivningen och med barn i huset är det knappast aktuellt.
    Så jag undrar om det finns någon vlcd-metod fast med mat som är enkel att variera?
    Typ:
    Frukost ett kokt ägg, en-två skivor finn crisp med mjukost och gurka, vatten att dricka. Eller fil med cornflakes, finn crisp med mjukost och gurka
    Mellis: en frukt (banan, äpple, päron eller dylikt) samt vatten
    Lunch: ett litet kycklingbröst/1 dl tärnad kassler/1 dl räkor/ 1 dl kräftstjärtar, grönsallad, tomat, rädisor, gurka så mycket du vill. En lätt vinegrätt på lite olja, vatten och kryddor/senap. En skiva finn crisp. Vatten att dricka
    Mellis: en frukt och vatten
    kvällsmat: typ samma som till lunch
    Mellis: en frukt och vatten

Vet av erfaren att jag måste äta regelbundet för att inte dö av hunger.
    har du något bra recept som är enkelt att variera?
    Tips och råd, en bra meny?
    Hjälp mig! 

• Svar på tråden VLCD fast med mat?
  • Anonym

Går du på vlcd så kan du välja att äta antalet påsar som märket säger och sen bara nått ägg eller bara nån tsk tonfisk/keso alltså inga mängder som de du ger förslag på själv där du inte ens petat in pulvret vad jag kan se. Klart bäst är om du kan köra med bara pulver det lättar efter nån dag men nåste du så ät pytte med protein

• Anonym (Gå ner i vikt)
    Anonym skrev 2012-06-29 21:47:35 följande:
    Går du på vlcd så kan du välja att äta antalet påsar som märket säger och sen bara nått ägg eller bara nån tsk tonfisk/keso alltså inga mängder som de du ger förslag på själv där du inte ens petat in pulvret vad jag kan se. Klart bäst är om du kan köra med bara pulver det lättar efter nån dag men nåste du så ät pytte med protein
    Alltså jag menade VLCD utan pulver och med mat istället. Typ maten ger samma kcal som pulverskiten som smakar apa och som inte mättar.
  • Anna Paulita

Vad ligger vlcd på i kalorimängd? 600? 800? Kan du inte konstruera mat med denna kalorimängd och äta enligt det?

• Anna Paulita

Men fil och flingor rekommenderar jag inte, cornflakes innehåller massa kalorier.

• Anonym (Gå ner i vikt)

1200 kcal om dagen ungefär ligger VLCD på.
    Och jag är värdelös på näringslära det är därför jag frågar om råd...
    Skulle vilja ha en enkel meny som är ändå hyfsat lätt att variera fast det gör inte så mycket om det är rätt lika dag för dag. 

• Anonym

Ät en stor andel broccoli och sparris som innehåller lite kalorier i förhållande till mängden. Broccolisoppa, spenatsoppa, sparrissoppa osv är mättande och gott.

• Anonym (annapanna)

VLCD ligger på <800 kcal / dag. En lågkaloridiet på 800-1200 kcal /dag räknas som LCD. (förkortningarna står för Very Low Calorie Diet och... resten räknas lätt ut! )

Visst kan man peta ihop en VLCD eller LCD på mat, men tänker man håla på ett tag kan det vara bra att åtminstone lägga till en multivitamintablett.

Jag har hållit mig kring 1000-1200 kcal/ dag när jag har bantat, vissa dagar upp till 1500 också, men inte mer. Funkar bra!

• Anonym (Gå ner i vikt)
    Anonym skrev 2012-06-29 21:57:26 följande:
    Ät en stor andel broccoli och sparris som innehåller lite kalorier i förhållande till mängden. Broccolisoppa, spenatsoppa, sparrissoppa osv är mättande och gott.
    Soppor är en variant!

Nu har jag googlat en massa och funderar på den här menyn:
    Frukost: 1 kokt ägg, två skivor finns crisp, 1 msk mjukost och en liten banan ca 240 kcal
    Mellis 1 banan ca 100 kcal
    Lunch: 1 litet kycklingbröst/ 100 gram kassler / 1 burk tonfisk med sallad, tomat, gurka och andra lätta grönsaker. 1 kokt ägg, två finn crisp och 1 msk mjukost. ca 250 kcal (räknar inte grönsakerna)
    Mellis: 1 liten banan och två finn crisp med mjuk ost ca 165 kcal
    Kvällsmat: samma som lunch ca 250 kcal
    Mellis: 1 liten banan och två finn crisp med mjukost ca 165 kcal 

bananen kan bytas mot äpple och en sån här dag skulle ge ungefär 1200 kcal.
    Någon som provat en sån här variant istället för pulver?
    vad tror ni?
    Det är ju bara tänkt som en kicktart ett par tre veckor. 
  • Anonym (Gå ner i vikt)
    Anonym (annapanna) skrev 2012-06-29 22:10:38 följande:

VLCD ligger på <800 kcal / dag. En lågkaloridiet på 800-1200 kcal /dag räknas som LCD. (förkortningarna står för Very Low Calorie Diet och... resten räknas lätt ut! )

Visst kan man peta ihop en VLCD eller LCD på mat, men tänker man håla på ett tag kan det vara bra att åtminstone lägga till en multivitamintablett.

Jag har hållit mig kring 1000-1200 kcal/ dag när jag har bantat, vissa dagar upp till 1500 också, men inte mer. Funkar bra!

vad äter du då under en dag?
    Jag utgick med vlcd vad pulvertillverkarna säger att vlcd är
  • Anonym (annapanna)

Ett exempel

Frukost: 1 dl yoghurt + 10 g flingor (=100 kcal) (Jag är ingen stor frukostätare)

Mellanmål: Kaffe med mjölk (50 kcal), apelsin (60 kcal)

Lunch: Sushi, 7 bitar (350 kcal)

Middag: Lasagne (500kcal)

Kvällsmat: banan (100 kcal)

Totalt ca 1160 kcal.

Skaffa inloggning på matdagboken.se, så kan du sätta ihop menyer själv!

• cloudberry79

VLCD är som sagt under 800 kcal om dagen, det är inga problem att hålla sig mätt på ca 1200 kcal om dagen, här är ett förslag där du MÅSTE VÄGA ALLT, inte gissa eller höfta, utan VÄG!!!

Frukost: 2 dl (190 g) Filmjölk eller mjölk (200g) med 30 gram fullkornsflingor (tex havrefras) och 3-4 jordgubbar = 250 kcal

Mellanmål: 1 äpple=30 kcal

Lunch: 100g kokt potatis, 75g mager falukorv, stekt i 1 tsk flytande margarin, valfri mängd salladsgrönsaker (tex gurka, tomat och salladsblad, inga bönor el dyl) =280 kcal

Mellanmål: 1 banan=100 kcal

Middag: till exempel den här maträtten; http://www.ica.se/Recept/kyckling-med-rosmarin-och-sockerartor-715207/ som innehåller ca 530 kcal per portion. Sök recept som redan är energiberäknade eller räkna själv. Kom ihåg att det ska bli exakt 4 lika stora portioner av den där rätten för att det ska stämma! Väg, väg, väg...

Efter middagen får du inte äta något alls. Om du har svårt att komma till ro på kvällen om du inte får i dig något, gör bara  halv portion ris/pasta/potatis till middagen och ät en banan eller två riskakor på kvällen.

Och igen, allt måste vägas, det som är angivet som en portion på matvarorna är i princip alltid mindre än vad man tror! Tex är 30 gram flingor betydligt mindre än vad som visas på bilden på framsidan

Använd dig av kaloriberäknare på nätet och en bra hushållsvåg så kan du klara det. Gissa aldrig, skippa ALLT fikabröd, inklusive sådant som är sockerfritt (det innehåller oftast mycket fett, vilket gör att det också har många kalorier). Bär alltid med dig en frukt, ett par riskakor eller ett knäckebröd om du blir extremt sugen på något. Drick mycket vatten, skippa läsk och saft samt smaksatt yoghurt. Ta för vana att föra dagbok på vad du äter, tex i telefonen eller på papper, så du inte glömmer att räkna. Räkna också med att det tar tid att gå ner med 1200 kcal om dagen, ½-1 kilo i veckan ca. Vill du rivstarta måste du halvera till ca 600 kcal om dagen och det är ungefär som att äta pulver, du KOMMER vara hungrig!

http://kaloritabell.com/

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym
    Anonym (Gå ner i vikt) skrev 2012-06-29 21:49:57 följande:
    Alltså jag menade VLCD utan pulver och med mat istället. Typ maten ger samma kcal som pulverskiten som smakar apa och som inte mättar.

Du behmver verkligen inte vara otrevlig i ditt språk gå är det bättre du titukerar din sk vlcd för ketodieten och inte vlcd som står för very low calori diet och bara ger 480/dag inga 1200 du pratar om. Säg rätt från början eller var inte otrevlig när nån svarar på det du skriver! Att du skriver fel är knappast inlägg 1 fel!
  • Anna Paulita

Fast TS har väl inte varit otrevlig mot någon?

• Anonym (Gå ner i vikt)
    Anonym skrev 2012-06-29 23:14:23 följande:
    Du behmver verkligen inte vara otrevlig i ditt språk gå är det bättre du titukerar din sk vlcd för ketodieten och inte vlcd som står för very low calori diet och bara ger 480/dag inga 1200 du pratar om. Säg rätt från början eller var inte otrevlig när nån svarar på det du skriver! Att du skriver fel är knappast inlägg 1 fel!
    vaddå otrevlig?
    Jag bara påpekade att jag ville äta mat istället för pulver eftersom jag tycker pulver smakar apa och det inte mättar mig alls. Den förste som svarade missade ju helt att jag ville äta mat och trodde jag ville blanda mat och påsar vilket inte var fallet. Måste jag väl ändå få säga om det blir ett missförstånd?

Att jag hade fel på vad vlcd är har jag redan tagit åt mig. Alla kan inte veta allt och ibland lär man sig något nytt varje dag. Jag gick bara efter vad det stod på nutriletts hemsida och där stod det vlcd 1200 kcal men det var ju fel. Inte så lätt att veta alla gånger.
Svar på tråden VLCD fast med mat?