• blackrose82

ADD

Har för en tid sedan fått veta att min dotter som är 8 år har ADD, hade velat komma i kontat med andra färödrar med barna med ADD. 
    Skulle vilja veta hur era barn är och beter sig, om någon medicinerat sitt barna för det om det hjälper  och så.
    Hopaps det finns någon som kan hjälpa mig  

• Svar på tråden ADD
  • solskina

Ja min son har det funktionshindret + dyslexi.
    Han medicinerar sedan 2 år, med concerta och sertralin.
    Concertan väcker upp honom och han kan koncentrera sig på tex skolarbetet. Han är mycket trött efterskolan så hans sociala liv är sparsamt.
    Sertralinen tar bort ångesten han gick med och ibland har nu. 

Han har fått relativt bra hjälp i skolan men blivit gravt mobbat under alla år.

Vad är det du vill ha hjälp med?

Rutiner är a och o.
    Lappar som påminner.
    larm på telefonen är till god hjälp.
    äggklocka i duschen så han vet när han ska gå ur. 

• blackrose82

Hur gammal är din son?
    Hur är han mot andra familje medlemmar, era vänner och så? Min dotter är gansak nonchalant, eller som vi alltid sakt att hon kollar in och ser om du är "godkänd"  en del i våran omgivning tycker detta sätt inte är så trevligt. Är din son så? 

Jag känne rmig så ny i allt detta och vet itne hur man ska göra bete sig.
    Men rutiner har jag förstått är viktigt    

• solskina

Nyfikenheten som  andra barn har, har han inte. Varken när det gäller nya bekantskaper eller åka iväg på saker.
    Han kan inte tänka sig in i saker han inte gjort så vi har gjort snabba studiebesök på till exempel badhus biblitek mm. Så att han vet vad andra barn pratar om. 

Han har klarat sig bra eftersom vi har vetat om att något varit på tok sedan 3årsålder. Diagnosen fick han som 16 åring. Han vi har ju använt oss av rutiner , belöningssystem och att välja våra strider. Vi har även använt teckenspråk så att vi kunnat kommunicera på håll.
    Idag är har 18år. En hemma kille, han har några få vänner. han spelar gärna dataspel och då kan han sammarbeta bra med vännerna i spelet. Han är en nöjd kille som inte tycker om förändringar,  vi har bara några utvalda kompisar som kommer och leker med hans bror. Får vi besök kommer han inte ner och kollar vem det är.

Vi har väldigt bra kontakt med honom och han är trevlig mot oss alla i familjen. Han avskärmar dok lillebror ibland. (10år).

Skriv ner rutinerna ni har, och efterlev dom. Välj dina strider. Barnen gör inget för att jävlas med oss, dom mår inte bra om man bråkar med dom. Vänta ut bråk och nästa gång ser du till att du ligger steget före. Har ni problem med maten tänk då på hur det känna att sitta med folk som bråkar med dig hela tiden.

Vi har en annan tråd som du är välkommen i barnen har adhd och add , men bara för att våra barn inte är hyper så tänker dessa barn väldigt lika. Dom har kaus i huvudet om man inte hjälper dom. 

www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49851774.html 

• dec2010

Finns en jättebra blogg som heter "m som i underbar" sök efter den o mamman som skriver kan säkert också svara.

Visserligen andra diagnoser med. Men ändå läsvärt.

• blackrose82

Tack så jätte mycket för svaren ajg fått, har lite mera kött på bena som man säger

Svar på tråden ADD