• Zebrima

Vilka hästböcker är detta?

Jag är på jakt efter hästböcker som jag läste på 80-talet och som utspelar sig troligtvis under 70-talet.
    Det är svenska böcker som känns "verklighetsbaserade" och det är färgfotografier i böckerna. Man skulle därför nästan kunna tro att det gjorts film också av dem, men det vet jag inte säkert.

En av dem handlade om ett ridläger som några tjejer var på, det försvann en plånbok och man trodde att en av tjejerna på lägret snott den men historien var mer komplicerad än så.

En annan bok utspelade sig på vintern och handlade om en häst som blev stulen och gömdes i en lada. Det var då en engelsk tjej som hittade hästen.

Det är samma författare till båda böckerna vad jag vet och det ska också finnas fler i samma serie.

Vet någon vilka böcker och vilken författare jag pratar om?

• Svar på tråden Vilka hästböcker är detta?
  • Coyote

Det är inte Frida-böckerna väl?

• Zebrima

Jag var inne på det, för jag tror att en av tjejerna i åtminstone den ena boken hette Frida. Men när jag googlade på dem så kände jag inte riktigt igen dem. Var de böckerna stora, som en A4-sida i format ungefär? För det var de böckerna jag menar.

• Coyote

Ja, nästan så stora har jag för mig. De var röda, minns jag. Men det var nog mer alldagliga saker i dem, man får följa Frida när hon börjar rida första gången, hon blir rädd när de ska rida utomhus och hur hon hanterar det hela och sånt.

• Zebrima

Jag har googlat mer på Fridaböckerna nu och det är inte de jag menar. Tack ändå! :)

Hoppas någon annan  vet vilka jag menar.

• Coyote
    Zebrima skrev 2012-06-29 23:28:53 följande:
    Jag har googlat mer på Fridaböckerna nu och det är inte de jag menar. Tack ändå! :)

Hoppas någon annan  vet vilka jag menar.
    Men jag minns att jag läste någon annan också, som var mer om bränder och märkliga saker, fast de utspelade sig på 90-talet skulle jag tro, och i Norge.
  • Zebrima

Det ÄR böckerna från Wahlströms ponnyklubb jag menar! Googlade lite på det och kände igen omslaget till "Ponnyklubben och hästen som försvann". Tusen tack för hjälpen!

Svar på tråden Vilka hästböcker är detta?