• LillaEmlaan

Har jag UVI ?

Hejsan, har den senaste veckan haft ont när jag kissat, ibland mer och ibland mindre.
    Grejen är den att det svider inte eller så men det "hugger" eller vad man ska säga i ryggen, ungefär där njurarna sitter. Min urin har även blivit mörk och grumlig...

Någon som vet?

• Svar på tråden Har jag UVI ?
  • cammily

Låter lite som uvi, lättast är väll att gå till vc och testa, annars finns det själv test på Apoteket. Men du borde kolla för har du ont i njurarna kan det ha gått upp och blivit njurbäckeninflamation

• LillaEmlaan
    cammily skrev 2012-06-30 06:16:24 följande:
    Låter lite som uvi, lättast är väll att gå till vc och testa, annars finns det själv test på Apoteket. Men du borde kolla för har du ont i njurarna kan det ha gått upp och blivit njurbäckeninflamation
    okejj, ringer vc så snart dom öppnar   Tack!
  • LillaEmlaan
    LillaEmlaan skrev 2012-06-30 07:20:24 följande:
    okejj, ringer vc så snart dom öppnar   Tack!
    vilket blir på måndag insåg jag precis ^^
  • Coyote

Om du har ont i njurarna ska du inte vänta till på måndag, runt 1177 och hör efter vart du kan vända dig.

• JePaLuLi

Jag hade så för några veckor sen. En fruktansvärd smärta i njurarna, vilket visade sig vara UVI som gått upp dit. Nu är jag visserligen gravid, men det var oerhört viktigt att jag kom in till förlossningen och fick antibiotika direkt. Avvakta inte! Har ni ingen jourvårdcentral så åk in till akuten.

• Lemio

Men man brukar inte ens behandla uvi hos kvinnor.. För att det är så lätt att bli resistent mot antibiotikan..

Du kan med gott samvete vänta med att söka vc till imorn

• JePaLuLi

Jag har då inte hört om någon som inte fått penicillin. Och har det gått upp i njurarna är det ännu viktigare att få behandling.

• LoverBambi

Gör d ont om du 'slår' där njurarna sitter?
    Jag har haft njurbäcken inf å fick antibiotika intravenöst

• Lemio

Jobbade tidigare på vc. Är sen flera år tillbaka sjuksköterska som nu arbetar på en akutmott. Män behandlas alltid eftersom de har längre urinrör. Kvinnor behandlas om det finns positiv nitrit i urinen. Vilket det inte behöver finnas vid en uvi. Behandlingen är oftast tabl. selexid, vilken man lätt kan bli resistent mot.

Man kan vara dunköm över njurarna utan att det är farligt.

• JePaLuLi

Jag hade blod i urinen, samt 3 + på samtliga bakterier. Kanske därför jag fick antibiotika. Plus att jag som sagt är gravid...

• LillaEmlaan
    JePaLuLi skrev 2012-06-30 07:53:38 följande:
    Jag hade så för några veckor sen. En fruktansvärd smärta i njurarna, vilket visade sig vara UVI som gått upp dit. Nu är jag visserligen gravid, men det var oerhört viktigt att jag kom in till förlossningen och fick antibiotika direkt. Avvakta inte! Har ni ingen jourvårdcentral så åk in till akuten.
    Jag är också gravid, kanske borde ringa 1177 ändå. Är i vecka 16 (15+4) nu.
    Lemio skrev 2012-06-30 10:12:24 följande:
    Jobbade tidigare på vc. Är sen flera år tillbaka sjuksköterska som nu arbetar på en akutmott. Män behandlas alltid eftersom de har längre urinrör. Kvinnor behandlas om det finns positiv nitrit i urinen. Vilket det inte behöver finnas vid en uvi. Behandlingen är oftast tabl. selexid, vilken man lätt kan bli resistent mot.

Man kan vara dunköm över njurarna utan att det är farligt.
    Okejj, men med tanke på att jag är gravid kanske jag borde höra med 1177 eller nått? eller kan jag vänta tills på måndag och ringa VC då ?  Som sagt det svider juh inte vilket det gjorde när jag var liten och fick det, men däremot är min urin väldigt mörk (åt det bruna hållet) och luktar stark, och det hugger upp i ryggen när jag kissar ut det sista.
  • Coyote

Om du är gravid så du absolut ringa 1177, en obehandlad uvi kan ge sammandragningar och i värsta fall skador på fostret.

• LillaEmlaan
    Coyote skrev 2012-06-30 13:11:28 följande:
    Om du är gravid så du absolut ringa 1177, en obehandlad uvi kan ge sammandragningar och i värsta fall skador på fostret.
    Förvånad

Då ringer jag !
  • Coyote

Ja gör det! Allt är kanske lugnt och du behöver förmodligen inte kasta dig iväg till akuten, men det är bra att få råd av kunniga människor på 1177. Lycka till!

• LillaEmlaan
    Coyote skrev 2012-06-30 13:28:07 följande:
    Ja gör det! Allt är kanske lugnt och du behöver förmodligen inte kasta dig iväg till akuten, men det är bra att få råd av kunniga människor på 1177. Lycka till!
    Tack så mycket!
Svar på tråden Har jag UVI ?