• Dvine

Byta ut Mirtazapin till vad?

Jag mår så dåligt av denna viktökning som Mirtan har gett mig. Har ätit den i 1 1/2 år tillsammans med Venlaflaxin och jag har gått upp 10 kg under den tiden. Ja, ångesten och panikattackerna har försvunnit men har bytts ut mot mild depression och allmän självförakt istället. Min psykiatriker säger att Mirta är unik i sin sammansättning och att det inte finns något likvärdigt på marknaden just nu. Kan det verkligen stämma?
    Ni som har slutat eller bytt ut Mirta - vad har ni bytt till? Har det fungerat?
    Jag får känslan av min psykiatriker att jag måste finna mig i att vara ett fetto i resten av mitt liv om jag vill leva normalt. Har försökt att finna mig i min nya kropp men jag kan bara inte. Jag gråter varje gång jag inte kommer i ytterligare ett favorit plagg och känner inte igen mig själv längre. Jag vill sluta med Mirtan nu. 

• Svar på tråden Byta ut Mirtazapin till vad?
  • Let it Rain

Din viktökning beror dock inte på medicinen i sig utan att du äter mer. (Jag har själv ätit Mirtazapin i lika lång tid som du har inte ökat ett gram i vikt.)

• Let it Rain

Måste också hålla med din läkare om att Mirtazapin är rätt unik... jag har testat över 14 olika sorter genom åren och detta är den enda som funkat. 

• Dvine
    Let it Rain skrev 2012-06-30 23:57:33 följande:
    Din viktökning beror dock inte på medicinen i sig utan att du äter mer. (Jag har själv ätit Mirtazapin i lika lång tid som du har inte ökat ett gram i vikt.)
    Jag har ganska bra kolla på vad jag stoppar i mig och det brukar vara mellan 1200-1400 kcl/dag. Utöver det har jag tagit bort socker helt ur min diet och minskat på fett och kolhydrater kraftigt och tränar regelbundet. Äter inget godis, inga kakor, inget snacks osv. Om jag unnar mig något är det en ruta 70% mörk choklad (ca 6 gram). Trots detta har jag inte gått ner någonting.  Så jag antar att Mirtan verkar olika för olika personer - för mig har det inneburit en viktökning på 10 kg trots strikt diet.
  • Muskotnöt
    Dvine skrev 2012-07-02 11:45:09 följande:
    puff puff
    Jag äter mirtazapin, gjort det lite av och till förr om åren men nu tar jag det regelbundet. har gått upp i vikt jag med, och egentligen behöver jag bara ta det för att sova bra. tar annars sertralin mot depression. kanske du kan prova med det? För övrigt så har jag börjat med lchf, har gått upp nästan 20 kg på 2 år, och när man går efter den dieten så får man inte samma sug efter att småäta som jag fått lust till av mirtazapin(tror jag)

Aja, hoppas nåt annat kan funka!!
Svar på tråden Byta ut Mirtazapin till vad?