• silvergirl

Kommer mitt lönekonto tömmas nu!? Amazon..

Var dum nog att handla på en utländsk webbsida, för jag ville så gärna ha billigare löparskor. Så jag lyckades inte navigera mig runt och förstå hur betalningen går till innan köpet. Så jag skulle handla på Amazon.co.uk. Man fick skriva in alla kortouppgifter när man registrerade sig som kund, nummer och namn. Men man skickades aldrig till nån sån där sida för säker Internetbetalning som man brukar, utan helt plötsligt var beställningen bara klar. Så efter mycket letande på sidan lyckades jag förstå att dom kommer dra summan i efterhand från mitt kort, strax innan varorna skickas. Det känns ju inte ett dugg bra! Dom ska alltså dra lite när dom själva får lust utan förvarning. Summan kan bli fel, det är förmodligen många som har tillgång till kortuppgifterna och under lång tid mellan köp och leverans, mina kortuppgifter tas väl inte bort sedan heller för dom ska väl ha dem för ev framtida köp. Jag var så osäker på var jag skulle handla, men den här sidan är ju känd. Måste väl vara fler som reagerar på det här, ni som handlat där, tyckte inte ni det kändes osäkert?? Det värsta är att jag använde mitt vanliga bankkort, alltså lönekonto, då bara det var anslutet till Swedbanks egen säkerhetskod. Som den butiken tydligen inte använder ändå då.. Ångrar mig så!!!! Men fattade som sagt inte hur det gick till förrän efteråt

• Svar på tråden Kommer mitt lönekonto tömmas nu!? Amazon..
  • jimpan73

Jag skulle ha spärrat kontot o bytt kort så kortnummret inte finns längre

• silvergirl
    jimpan73 skrev 2012-06-30 12:02:51 följande:
    Jag skulle ha spärrat kontot o bytt kort så kortnummret inte finns längre

Ok tack för rådet! Jag ska ringa banken och fråga
  • kajzawargh

Skulle inte oroa mig särskilt mycket, Amazon är en väletablerad sida för e-handel.

Läs mer om deras "Safe shopping" här:
    http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html/ref=hp_rel_topic?ie=UTF8&nodeId=200406970

Jag vet inte exakt hur det fungerar men när jag handlar på utländska hemsidor behöver jag ALDRIG använda min säkerhetsdosa.  Tror att det är en nationell lösning, alltså företag som har e-handel i Sverige använder sig av detta.

Som sagt, har handlar många gånger utan dosa och har aldrig råkat ut för något dumt. Jag kollar alltid noga upp vem jag handlar av och tar referenser. 

• Bittersweet

Jag har köpt saker från både amazon.com och amazon.co.uk utan några som helst problem. De drar bara pengarna som saken kostar. Den gången en grej jag köpt inte dök upp skickade jag ett mail och fick tillbaka pengarna på en gång. Så jag tror inte du behöver oroa dig, men om du gör det så är det ju bara att spärra kortet och fixa ett nytt som personen ovan skrev.

• seandra82

antingen avsäger du dig medlemskapet vad jag förstått på amazon o drar tillbaka ditt köp o lägger x vad det kostar på ditt lönekonto då tror jag i alla fall att de inte kan ta mer pengar än vad de ska kosta på det kontot i alla fall 

eller så låter du skorna komma o du chansar

tyvärr är utländska sidor inte den bästa säkra bet möjligheter som vi har i sverige ex att vi måste slå in en kod innan vi godkänner  betalning el köp

• jimpan73
    kajzawargh skrev 2012-06-30 12:12:27 följande:
    Skulle inte oroa mig särskilt mycket, Amazon är en väletablerad sida för e-handel.

www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.htm...

Jag vet inte exakt hur det fungerar men när jag handlar på utländska hemsidor behöver jag ALDRIG använda min säkerhetsdosa.  Tror att det är en nationell lösning, alltså företag som har e-handel i Sverige använder sig av detta.

Som sagt, har handlar många gånger utan dosa och har aldrig råkat ut för något dumt. Jag kollar alltid noga upp vem jag handlar av och tar referenser. 
    Det spelar faktiskt ingen roll om det är ett stort eller litet företag när det gäller hackning av konton , är det en etablerad sida så är det väldigt konstigt att dom inte har ett säkerhetssystem för kortköp
  • kajzawargh
    jimpan73 skrev 2012-06-30 12:23:02 följande:
    Det spelar faktiskt ingen roll om det är ett stort eller litet företag när det gäller hackning av konton , är det en etablerad sida så är det väldigt konstigt att dom inte har ett säkerhetssystem för kortköp
    Nej det är sant, så sätt är inget system säkert.

Det skulle förvåna mig om ett företag som Amazon skulle sakna säkerhetssystem, tror det bara ser annorlunda än vad det gör här i Sverige.

Ett annat råd är att inte ha all lön tillgänglig på betalkortet, lägg in en viss summa på sparkonto som ej har betalkort kopplat till sig. Med dagens teknik är det enkelt att göra överföringar när det är nödvändigt. 
  • silvergirl
    kajzawargh skrev 2012-06-30 12:12:27 följande:

www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.htm...

Nej jag menar inte säkerhetsdosan, men man har ju numer i alla fall med swedbank en ruta som kommer upp när man gör ett kortköp där man ska fylla i ett lösenord, heter något med secure-code.. Den ska alltid aanvändas tydligen för att få handla, men nu skedde ju inte köpet direkt, så då kom den väl inte upp.. Den kommer när man handlar från utländska sidor också.
  • silvergirl
    Bittersweet skrev 2012-06-30 12:13:52 följande:
    Jag har köpt saker från både amazon.com och amazon.co.uk utan några som helst problem. De drar bara pengarna som saken kostar. Den gången en grej jag köpt inte dök upp skickade jag ett mail och fick tillbaka pengarna på en gång. Så jag tror inte du behöver oroa dig, men om du gör det så är det ju bara att spärra kortet och fixa ett nytt som personen ovan skrev.
    Var det så som jag beskrev i ts det gick till då när du skulle betala(frågetecken)
    Önskar att jag kunde spärra, men den jäkla koden till min telefonbank funkar ju inte, fast jag var på kontoret igår och dom kollade att det skulle gå.
    Samtidigt vill jag ju inte häva köpet om jag kunde veta att det är säkert, kostar ju halva priset jämfört med intersport..
  • silvergirl
    kajzawargh skrev 2012-06-30 12:45:35 följande:
    Nej det är sant, så sätt är inget system säkert.

Det skulle förvåna mig om ett företag som Amazon skulle sakna säkerhetssystem, tror det bara ser annorlunda än vad det gör här i Sverige.

Ett annat råd är att inte ha all lön tillgänglig på betalkortet, lägg in en viss summa på sparkonto som ej har betalkort kopplat till sig. Med dagens teknik är det enkelt att göra överföringar när det är nödvändigt. 
    Ja nu har jag lagt undan det. Innan betalade jag alltid med kreditkort som kommer på räkning, men nu hade jag bara mitt eget kort kopplat til secure-code.. Nu kommer jag definitivt bara ha en liten summa där, men även framöver kommer ju lönen komma in direkt där... Eftersom dom kan spara mitt kortnummer nu, känns det inte så bra. Annars har man ju bara en tillfällig hemsida(sån där med hänglås) där man skriver in sina siffror, sedan tas ju det bort.
  • Bittersweet
    silvergirl skrev 2012-06-30 12:49:58 följande:
    Var det så som jag beskrev i ts det gick till då när du skulle betala(frågetecken)
    Önskar att jag kunde spärra, men den jäkla koden till min telefonbank funkar ju inte, fast jag var på kontoret igår och dom kollade att det skulle gå.
    Samtidigt vill jag ju inte häva köpet om jag kunde veta att det är säkert, kostar ju halva priset jämfört med intersport..
    Det var några år sedan jag beställde nu, men jag har för mig att jag fick lämna kortnumret bara. Inte använda dosan. Men å andra sidan brukar jag inte betala med dosan i sverige heller, bara på de ställen jag betalar via internetbanken. Betalar man med bara kortet brukar det ju gå till så.
  • Caneya

Tror absolut inte du behöver vara orolig TS! Amazon är ett alldeles för stort företag för att riskera något, de vill inte hamna i någon skandal. De är världsledande och har ett mycket gott rykte. Att rasera ett gott rykte kan gå på 1 minut men att bygga upp ett tar år, massor med tid och resurser och framför allt pengar, så nej nej.

Skulle de blivit hackade av tredje part, ja då lär dem ersätta dig!     

• silvergirl
    Bittersweet skrev 2012-06-30 12:54:08 följande:
    Det var några år sedan jag beställde nu, men jag har för mig att jag fick lämna kortnumret bara. Inte använda dosan. Men å andra sidan brukar jag inte betala med dosan i sverige heller, bara på de ställen jag betalar via internetbanken. Betalar man med bara kortet brukar det ju gå till så.
    Ja men betalningen brukar ske direkt, inte med dosa, men på en speciell "betalningsportal" som bara är tillfällig.
    Nu gick jag in på banken och pengarna hade redan dragits, det var rätt summa. Så då skickar dom väl varan snart. Kanske räcker att jag håller lite koll på mitt konto de närmaste veckorna.
  • jimpan73

Vi har Handelsbanken o måste ha dosan vid alla inrernetköp nu för tiden om vi betalar med kort

• silvergirl
    Caneya skrev 2012-06-30 12:57:33 följande:
    Tror absolut inte du behöver vara orolig TS! Amazon är ett alldeles för stort företag för att riskera något, de vill inte hamna i någon skandal. De är världsledande och har ett mycket gott rykte. Att rasera ett gott rykte kan gå på 1 minut men att bygga upp ett tar år, massor med tid och resurser och framför allt pengar, så nej nej.

Skulle de blivit hackade av tredje part, ja då lär dem ersätta dig!     
    Ja det var min bild också, jag tänkte tanken att jag kommit till en annan sida som är nästan likadan, när betalningen såg så konstig ut. För jag har läst om dem i olika tidsskirfter, så det känns ju som att det ska vara seriöst.
  • annzah

Oroa dig inte. Men det är konstigt att Amazon inte använder sig av Verified by VISA / Mastercard, det gör ju nästan alla nätbutiker och det har funnits i England mycket längre än i Sverige... så att just Amazon inte använder det är skumt.

Oj, nu såg jag att det hade löst sig ändå :)

• silvergirl
    annzah skrev 2012-06-30 13:03:53 följande:
    Oroa dig inte. Men det är konstigt att Amazon inte använder sig av Verified by VISA / Mastercard, det gör ju nästan alla nätbutiker och det har funnits i England mycket längre än i Sverige... så att just Amazon inte använder det är skumt.

Oj, nu såg jag att det hade löst sig ändå :)
    Ja, betalningen har dragits! Det är mer att dom behåller mitt kortnummer som jag inte gillar. Är rädd att någon obehörig kan komma åt eller att det bara skulle bli någon miss helt enkelt och mer pengar dras.
  • Nayshia

Gå in på Manage your Payment Methods och ta bort kortet om de inte vill att det ska lagars.

• Lillusen

Det alla borde lära sig är att ha ett "Internetkonto" och ett "affärskonto" Med dagens teknik finns det både för och nackdelar. Fördelarna är att det snabbt går att flytta pengarna mellan kontona. Och nackdelen är att det är relativt lätt att bli av med dom.

Vi har ett kort som vi sköter alla affärer med där vi behöver "lämna över" kortnumret. det är i stort sett tomt förutom då vi ska göra köpet. Vi loggar in på vår mobilapp och för över pengarna, det går på 1 min. Till det kontot har vi även knutna abonnemang som spotify och köp från itunes, så några hundralappar för över varje månad för att täcka det.

Det kostar 150 kr var för det kortet men det är en billig försäkring 

Svar på tråden Kommer mitt lönekonto tömmas nu!? Amazon..