• Maho81

Högt SF mått, när fick ni er bebis?

Jag är nyfiken på hur många, som har högt SF mått, som fått sin bebis innan, beräknad eller efter BF.

Jag var till min bm nu i veckan och fick SF måttet 36 cm i vecka 35+2, (i vecka 33+1 hade jag 34 cm) vilket har lett till att jag ligger över den övre normalkurvan (och jag som bara gått upp 4,3 kg under hela graviditeten! Startvikt 65 kg). Bebisen känns hur tydligt som helst genom min mage och det är väldigt mycket bebis under revbenen, det säger även bm när hon ska mäta magen.
    Jag ska tillbaka nästa vecka för att kolla hur SF måttet ligger då och om det eventuellt blir ett tillväxtultraljud.

Blodsockret låg på 4,5 så det är bra
    Mitt Hb var något lågt 105 (ska äta järntabletter. Hb:t har varit superbra men minskat duktigt under månaderna. Jag har hela tiden känt som att bebisen suger ur min precis ALLT och jag märker att jag själv blivit smalare trots att magen växer massvis)
    och blodtrycket låg på 100/60 så det är också bra.     

Snälla, kan inte ni berätta lite hur det var för er andra som har/haft högt SF mått?

♥ Var bebisen stor/liten?
    ♥ Kom bebisen tidigare/senare?
    ♥ Hur mycket tidigare/senare i så fall?
    ♥ Hade ni mycket/lite fostervatten?        

Jag kanske skall tillägga att jag är förstagångs föderska och har bf 31 juli. 
    Bf enligt mensen 26 juli.
    Tidigt UL Bf 25 juli och helt plötsligt på RUL 41 juli, vilket inte har känts rätt under hela graviditeten.
    Då skulle jag tex ha känt bebisen sparka sen vecka 14/15.

Oj oj, det hör blev en väldigt lång trådstart =)
    Hoppas ni har överseende med det!           

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Högt SF mått, när fick ni er bebis?
  • Meja2011

Jo jag hade högt sf mått hela graviditeten. I vecka 37 hade jag 36 i sf och i vecka 39, 38. Gick bara upp 6,5 kg och detta var mitt första barn.

Dottern kom på bf dagen och vägde 3890 gram. Hade normalt med fostervatten.

• CeeJay

Kommer inte ihåg exakt SF mått men jag vet att jag låg över genomsnittskurvan.

Första barnet föddes i v 42+0, hon var 52 cm lång och vägde 4190 gram.  Normalt med fostervatten.

• emelielj

Jag hade sfmått på 42 i vecka 38.
    Va så sjukt stor sista veckorna, sista veckan var inte att leka med!

Hade normalt med fostervatten och sonen kom vecka 40+0, världens startade dagen innan. Han vägde 4220 kilo :)

• Mercurialis

När jag väntade första barnet var mitt SF-mått stort.

Vecka 27+: 31 cm.
    Vecka 31+: 35 cm.

Sonen föddes i vecka 36+3. Jag blev igångsatt, eftersom jag hade haft prematur vattenavgång i vecka 32+3. Sonen var tillväxthämmad och vägde 2095 g (-25%).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • moruppgren

Jag hade högt sf-mått med dottern. Kommer dock inte ihåg exakta siffror, men låg en bit över normalkurvan.
    Jag blev igångsatt 4 dagar innan BF och tösen var en liten tjej på 2738 g. Det trodde dom inte :)

• yellow88

Jag hade SFmått som låg lite över det översta strecket, och fick gå på två stycken TUL som visade att bebisen var lite större än normalt..

Bebisen föddes 17 dagar över tiden enligt sista mens, och 4 dagar över tiden enligt ultraljud, och var 51 cm och vägde 3750 så väldigt normalt.. Han hade slutat växa eftersom jag gått över tiden, moderkakan slutat fungera och allt fostervatten var borta. Blev igångsatt samma dag.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
  • Maho81

Åh så "roligt" att läsa att det är fler med höga SF mått! Men så olika det verkar vara,"alla" andra verkar få TUL som ingenting, medan jag får en extra mätning och ett kanske på TUL, beroende på vad mätningen visar.

• clembke

Med min första låg jag över det översta kurvan och med andra strax under samma kurva.
    Fick göra ett glukosbelastningstest som visade sig vara normalt o sen fick jag komma på TUL, hade mkt fostervatten. Dom sa att intervallerna på värderna va följande:
    Mellan 80-180 är normalt, 180-240 är lite ökad men fortfarande normalt. Över 240 är ökad mängd. Jag låg på drygt 200 med första (med andra låg jag på 220)

Gick över 9 dagarn med första och 6 dagar med andra. Första vägde 3495 gr o andra vägde 3750 gr. Så inte speciallt stora.

(med första hade jag BF enligt sista mensen i slutet av okt o enligt rul 4-5 nov o han föddes 14 nov, men andra va bf enligt sista mens runt den 14 mars, enligt rul 24 mars o han föddes 30 mars.)

• clembke
    clembke skrev 2012-07-01 10:11:58 följande:
    Med min första låg jag över det översta kurvan och med andra strax under samma kurva.
    Fick göra ett glukosbelastningstest som visade sig vara normalt o sen fick jag komma på TUL, hade mkt fostervatten. Dom sa att intervallerna på värderna va följande:
    Mellan 80-180 är normalt, 180-240 är lite ökad men fortfarande normalt. Över 240 är ökad mängd. Jag låg på drygt 200 med första (med andra låg jag på 220)

Gick över 9 dagarn med första och 6 dagar med andra. Första vägde 3495 gr o andra vägde 3750 gr. Så inte speciallt stora.

(med första hade jag BF enligt sista mensen i slutet av okt o enligt rul 4-5 nov o han föddes 14 nov, men andra va bf enligt sista mens runt den 14 mars, enligt rul 24 mars o han föddes 30 mars.)
    Jag fick tul med första pga att jag hade stort SF-mått. men andra va jag på en extra ul pga att moderkakan låg så lång ner vid rul så dom ville kolla så att den  inte låg ivägen för utgången o då passade dom på att göra ett Tul när dom ändå höll på att kolla. (så kunde hon passa på att träna lite som hon sa med glimten i ögat)
Svar på tråden Högt SF mått, när fick ni er bebis?