• Rådjur

    Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!

    Ni tjejer som fått flukonazol/diflucan utskrivna mot svampinfektion - hur många kapslar skulle ni ta och hur ofta ? 

    Jag var hos privat gyn för någon vecka sen - och hon sa att jag skulle ta flukonazol-kapslarna VARANNAN VECKA ... Obestämd Känns som att det är alldeles för sällan för att det ska bita på svampen. Har hittills hunnit ta en tablett och det har typ inte hänt ett skit ...

    Borde man inte ta dessa tabletter dagligen, eller åtminstone VARJE vecka ?

    Hjälp!      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 21:33
    Jag trodde aldrig jag skulle bli fri från svampbesvären - MEN DET FUNKAR!!!
    Jag fick ju ordinationer om att ta EN flukonazol-tablett varannan vecka, vilket jag trodde var för lite.

    Men efter den 2:a flukonazol-tabletten är problemen obefintliga! Inga konstiga flytningar, ingen klåda, ingenting!!!
    Nu kan det bara bli bättre :D
    Hoppas det går lika bra för er andra som tar denna dos
  • Svar på tråden Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!
  • moii

    Alltså beror ju på. En kapsel kan räcka! Det är en sån behandling men det tar några dagar. Har man kronisk svamp kanske man behöver mer och får ordination på en kapsel var 3e dag typ men ändra inte ordinationen själv utan be henne förklara. Och har du inte fått nån kortisoncreme att ta också?

  • Rådjur
    moii skrev 2012-06-30 14:32:43 följande:
    Alltså beror ju på. En kapsel kan räcka! Det är en sån behandling men det tar några dagar. Har man kronisk svamp kanske man behöver mer och får ordination på en kapsel var 3e dag typ men ändra inte ordinationen själv utan be henne förklara. Och har du inte fått nån kortisoncreme att ta också?

    Nä skulle ej ändra på dosen själv - men tycker som sagt 1 kapsel varannan vecka verkar lite! Har dock kollat runt lite på nätet och det verkar som det är vanligt att behandla på det viset.
    Nej jag har inte fått någon kortisoncreme - min svamp sitter inte utanpå - utan inuti, och där tror jag ej man ska smörja 
  • Anonym (candida)

    Vanligen så använder man en kapsel som engångsdos. Ibland, om det har varit upprepade infektioner, kan man ta en långtidskur och då vanligen en kapsel varannan vecka i 6 veckor. Tanken är då vad jag förstår att man ska utrota svampen för gott.

    Jag har själv en sådan långtidskur nu efter att ha behandlats för ett flertal infektioner under senaste året och är nu helt symtomfri.

    Tidigare har ibland inte en engångsdos hjälpt utan jag har fått ta ytterligen en kapsel efter en vecka. Ring o hör med gynekologen hur du ska göra om du inte är symtomfri efter en vecka.
     

  • Rådjur
    Anonym (candida) skrev 2012-07-01 19:21:50 följande:
    Vanligen så använder man en kapsel som engångsdos. Ibland, om det har varit upprepade infektioner, kan man ta en långtidskur och då vanligen en kapsel varannan vecka i 6 veckor. Tanken är då vad jag förstår att man ska utrota svampen för gott.

    Jag har själv en sådan långtidskur nu efter att ha behandlats för ett flertal infektioner under senaste året och är nu helt symtomfri.

    Tidigare har ibland inte en engångsdos hjälpt utan jag har fått ta ytterligen en kapsel efter en vecka. Ring o hör med gynekologen hur du ska göra om du inte är symtomfri efter en vecka.
     

    Tack så mycket för det hjälpsamma svaret!!!

    Jag har haft mina problem sen i höstas nån gång - och fick i mars nån gång Flukonazol i ENGÅNGSDOS utskrivet. Jag tog engångsdosen och problemen försvann tillfälligt, och kom sedan tillbaka.
    Så nu är jag alltså på långtidsbehandlingen du nämner - jag ska ta en tablett varannan vecka (fick 6 st tabletter) och jag hoppas verkligen det hjälper!!!
    Jag vet inte om jag är symtomfri ännu Foten i munnen har ju ej haft ett FRISKT underliv på så länge, så jag har glömt hur det känns. Men det kliar/svider inte inuti iallafall, så jag hoppas medicinen bitit lite på det!
    Har tagit en tablett hittills, tar den andra på tisdag.      
  • johanssone

    Hur gör man för att få den behandlingen? Haft problem med svamp sedan oktober förra året och det är sjukt psykiskt påfrestande.. Försvinner ett tag men kommer tillbaka. Detta har drabbat mitt och min pojkväns sexliv, inte haft sex sedan oktober för det konstant känns äckligt och ofräscht där nere :/ hjälp?!

  • Anonym (candida)
    Rådjur skrev 2012-07-01 23:16:35 följande:
    Tack så mycket för det hjälpsamma svaret!!!

    Jag har haft mina problem sen i höstas nån gång - och fick i mars nån gång Flukonazol i ENGÅNGSDOS utskrivet. Jag tog engångsdosen och problemen försvann tillfälligt, och kom sedan tillbaka.
    Så nu är jag alltså på långtidsbehandlingen du nämner - jag ska ta en tablett varannan vecka (fick 6 st tabletter) och jag hoppas verkligen det hjälper!!!
    Jag vet inte om jag är symtomfri ännu Foten i munnen har ju ej haft ett FRISKT underliv på så länge, så jag har glömt hur det känns. Men det kliar/svider inte inuti iallafall, så jag hoppas medicinen bitit lite på det!
    Har tagit en tablett hittills, tar den andra på tisdag.      
    Jag skrev fel - en kapsel varannan vecka och så får man 6 kapslar vilket väl borde bli 12 veckor snarare... nåja, i vilket fall har jag fått samma kur som du och jag är nu symtomfri (har tagit 2 kapslar hittills).

    johanssone: prata med gynekolog hellre än VC. 
  • Anonym

    Kommer inte riktigt ihåg hur ofta man ska ha svamp för att det ska klassas som kroniskt. Tror det är omkring tre eller fyra gånger på ett halvår om jag inte minns fel. Fick i alla fall kronisk svamp när jag ammade. Och fick flukonazol som engångsdos, men fick tillbaka svampen efter bara några veckor. Fick då flukonazol igen och fick ta en kapsel i veckan i fyra veckor. Har sen varit besvärfri nästan ett år, men har fått svamp nu igen. Är så himla rädd att det ska börja bråka igen nu.

  • Rådjur
    johanssone skrev 2012-07-02 07:35:33 följande:
    Hur gör man för att få den behandlingen? Haft problem med svamp sedan oktober förra året och det är sjukt psykiskt påfrestande.. Försvinner ett tag men kommer tillbaka. Detta har drabbat mitt och min pojkväns sexliv, inte haft sex sedan oktober för det konstant känns äckligt och ofräscht där nere :/ hjälp?!

    Personligen gick jag till PRIVAT gynekolog och fixade det Glad Var så trött på att ej få ordentlig behandling (fick bara engångsdoser och canesten/pevaryl...) men där blev jag tagen på allvar! Jag tror man får den behandlingen när Flukonazol i engångsdos inte funkat - men beskriver du hur länge du haft dina problem så tror jag också du skulle få gå på långtidsbehandling.
    Ett tips är: sök hjälp, NU!!
    Det är så onödigt att gå runt och lida av skiten när det finns hjälp att få, vet själv hur plågsamt det är :/ Mitt sexliv har också vart obefintligt i typ 4 månader ...
    Rekommenderar verkligen att du letar upp PRIVAT gynekolog, upplever själv att det inte tar lika lång tid att få tid - än om man går till vårdcentral och sedan blir remitterad till landstingets gynekolog. 
    Om du vill så kan du PM:a mig om du har fler frågor Glad      
    Anonym skrev 2012-07-02 13:30:09 följande:
    Kommer inte riktigt ihåg hur ofta man ska ha svamp för att det ska klassas som kroniskt. Tror det är omkring tre eller fyra gånger på ett halvår om jag inte minns fel. Fick i alla fall kronisk svamp när jag ammade. Och fick flukonazol som engångsdos, men fick tillbaka svampen efter bara några veckor. Fick då flukonazol igen och fick ta en kapsel i veckan i fyra veckor. Har sen varit besvärfri nästan ett år, men har fått svamp nu igen. Är så himla rädd att det ska börja bråka igen nu.

    Åh nej, hoppas du inte fått det tillbaka Rynkar på näsan Kan det vara något du själv gjort omedvetet som utlöst det ?
    Upplever själv att sex med kondom ger mig svamp HELA TIDEN (slemhinnorna skavs av det), och likaså hormonella p-medel. För vissa kan det även vara dåligt att raka underlivet eller gå i trosor gjorda av annat än bomullsmaterial. Man bör heller ej tvätta sig med TVÅL där nere, utan använda olja! (fast detta vet du nog) Kan vara bra att upptäcka vad exakt det är som SKAPAR svampen, så man slipper få det igen! 
      
  • Anonym
    Rådjur skrev 2012-07-02 17:13:09 följande:
    Åh nej, hoppas du inte fått det tillbaka Rynkar på näsan Kan det vara något du själv gjort omedvetet som utlöst det ?
    Upplever själv att sex med kondom ger mig svamp HELA TIDEN (slemhinnorna skavs av det), och likaså hormonella p-medel. För vissa kan det även vara dåligt att raka underlivet eller gå i trosor gjorda av annat än bomullsmaterial. Man bör heller ej tvätta sig med TVÅL där nere, utan använda olja! (fast detta vet du nog) Kan vara bra att upptäcka vad exakt det är som SKAPAR svampen, så man slipper få det igen! 
      

    Har ingen aning om vad det skulle vara i så fall Obestämd Använder inte kondom eller p-piller. Jag åt p-piller för ganska många år sen och hade ofta svamp då. Det blev bättre när jag slutade. Sen fick jag svamp ett par gånger under graviditeten också, men ganska lindrigt. Så som under amningen har jag aldrig fått tidigare. Då hann det knappt läka innan det var igång igen. Var utan besvär på sin höjd en vecka åt gången under säkert ett halvår innan jag fick hjälp.
    Jag är inte rakad, använder bara bomullstrosor, aldrig string, sover naken, tvättar mig bara med olja och vatten... Jag verkar ha känsligt underliv över huvud taget och har haft problem med eksem under långa perioder också. Men tills nu har jag varit fri från både svamp och eksem en längre tid.   
Svar på tråden Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!