Hur farligt att lämna ut kontonummer till okänd?
Hej,
Jag har en fråga ang. det här med att lämna ut sitt kontonummer till okänd i och med en annonsaffär över nätet. Jag har nämligen gjort det och läste nu på den aktuella annonssidan att de rekommenderade att absolut inte lämna ut numret till såna som bad om det och helst inte om de bad dig skicka varan utomlands (vilket min köpare gjort).
Jag lämnade endast banknamn samt ett elvasiffrigt kontonummer (ej personkonto) som alltid är tomt på pengar och endast fungerar som "mellanlandning" vid just onlineaffärer. Jag får in lön och annat på ett annat konto hos samma bank. Köparen vet inte annat om mig än banknamn, kontonumret till mellanlandningskontot + mitt förnamn som är vanligt svenskt namn. Kan personen ändå skada på något vis? Hur ser oddsen ut? Ligger jag risigt till?
Fasen, jag som alltid är så himla försiktig och skeptisk, så trillar jag dit ändå! :(
Har tänkt prata med min bank om råd, men de har ju stängt idag. Går dit det första jag gör på måndag men vore jättetacksam om någon som vet lite mer än jag vill uttala sig om det de vet! Tack på förhand!