• Helle333

Stödbräda till säng

Jag önskar presentkort på IKEA i present till dottern tills hon fyller år eftersom vi ska köpa en riktig säng till henne. Den har ingen stödbräda och IKEAs stödbräda klarar inte bredden på sängstommen på sängen jag tänkte köpa har, är det någon som har en bra idé om hur man bygger en stödbräda själv eller om ni vet någonstans där man kan köpa en stödbräda som klarar 45mm bredd? IKEAs klarar bara 18-25mm. Eller har ni någon annan bra lösning på hur jag ska hindra dottern från att ramla ur sängen när hon sover? (utöver att fortsätta använda spjälsängen som hon vägrar sova i, hon ska kunna ta sig i och ur sängen själv)

• Svar på tråden Stödbräda till säng
  • krompa

Vi har köpt rundstavar på bygghandeln och skruvat fast, det blev jättebra.

• Mimmi77

Nu vet jag inte vad de klarar för stl men babyproffsen har två olika i alla fall . Trill ej ut heter den

• Fröken85

Vi har en ganska hög kudde eller ett stort gosedjur som vi sticker in under bäddmadrassen i hennes säng. Vi har gjort så sen hon fick sin stora säng när hon var 1,5 år. Nu är hon 4 och har trillat ur sängen Max 3 ggr.
    Kan ju vara värt att testa innan ni köper stödbräda?

• yndra
    Helle333 skrev 2012-07-01 07:29:32 följande:

Tack så mycket. Jag tror det blir en sådan.

Den är inte alls bra!! Jag hade en sådan till sonen men eftersom man bara sticker in den under madrassen så blir det inte alls bra! Ofta när sonen rullade mot kanten eller om han stökade mkt när han sov så flyttade brädan på sig."Fötterna" på brädan är inte så långa så det hände att både sonen och brädan for i golvet. En kudde under madrasskanten fungerade mycket bättre. Då blir det ju lite "uppförsbacke" När jag började med det ramlade han aldrig ur sängen.
  • Helle333
    yndra skrev 2012-07-01 08:48:48 följande:

Den är inte alls bra!! Jag hade en sådan till sonen men eftersom man bara sticker in den under madrassen så blir det inte alls bra! Ofta när sonen rullade mot kanten eller om han stökade mkt när han sov så flyttade brädan på sig."Fötterna" på brädan är inte så långa så det hände att både sonen och brädan for i golvet. En kudde under madrasskanten fungerade mycket bättre. Då blir det ju lite "uppförsbacke" När jag började med det ramlade han aldrig ur sängen.

Den kommer sitta fastkilad mellan madrassen och kanten på sängen då kanten sticker upp lite. En kudde räcker inte för min kära dotter som far runt som en projektil när hon sover =)
Svar på tråden Stödbräda till säng