• Anonym

Gemensam vårdnad

Tänkte att ni som är familjehem till små barn kanske kan hjälpa mig. Om ert placerade barn har separerade eller skilda BIO föräldrar är det då nån fördel att de har gemensam vårdnad då eller inte? På vilket sätt är det till fördel då? Speciellt om barnet är placerat på LVU. och de BIO föräldrarna inte känner varandra och BIO pappan inte verkar så vidare positiv till någon form av samarbete.

Jag hoppas verkligen någon kan svara mig så man kan få lite insyn i detta för jag känner mig så osäker på alltihopa.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Anonym (enskild)

Om pappan inte är samarbetsvillig är det självklart enklare att mamman har ensam vårdnad om barnet och är det en långvarig placering så tycker ja att familjehemmet senare tar över vårdnaden :)

• Anonym
    Anonym (enskild) skrev 2012-07-01 19:17:41 följande:
    Om pappan inte är samarbetsvillig är det självklart enklare att mamman har ensam vårdnad om barnet och är det en långvarig placering så tycker ja att familjehemmet senare tar över vårdnaden :)
    När ska familjehehemmet ta över vårdnaden? Är det något som alltid görs?
  • Anonym (Famhem)

Enligt regler ska det övervägas en vårdnadsöverflyttning då barnet varit placeraf i tre år i samma familjehem.

Om famhem vill. 

• Anonym
    Anonym (Famhem) skrev 2012-07-01 20:40:07 följande:
    Enligt regler ska det övervägas en vårdnadsöverflyttning då barnet varit placeraf i tre år i samma familjehem.

Om famhem vill. 
    Om fam hemmet inte vill vad händer då? Försöker soc att övertyga fam hemmet till det?
  • Anonym (Famhem)

Nej, Dom frågar varför.

Men oftast vill fam hem ha vårdnaden.
    Om famhem inte vill ha vårdnaden fortsätter placeringen som tidigare.

Svar på tråden Gemensam vårdnad