Hur mycket godis är lagom.
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket lördagsgodis som är lagom. Framförallt lösgodis drar snabbt iväg.
Hur mycket godis ger ni era barn när de har godisdag och hur gamla är de?
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket lördagsgodis som är lagom. Framförallt lösgodis drar snabbt iväg.
Hur mycket godis ger ni era barn när de har godisdag och hur gamla är de?
10 åringen max 3dl smågodis,18 åringen 2 guldnogat , 20åringen en påse dumle.
Jag ostkrokar, mannen cips och en chokladbit.
popcorn finns om någon vill ha.
Ingen dricka det köper vi sällan.
Liten chokladbit (typ Palle Kuling) och en tablettask, ibland en klubba också. Barnen är 3 och 5. Oftast äter de inte upp. Undviker lösgodis, det slutar alltid med att jag ligger utslagen på soffan med magont. Ja... Det är svårt att uppskatta godismängden
4åringen får plocka 10-20 bitar alt tablettask.
2åringen får 10 bitar alt tablettask.
Det är jättesvårt det där med lösgodis.
När barnen vara små så sa vi: ta tio godisar!
Och då blev det enklare för dom (och oss) att ha koll. Dom är större nu och har uppgraderat till 15 godisar och en liten skål popcorn eller chips plus ett glas dricka! Funkar fin-fint för oss!
solskina: ursäkta men måste få fråga utan att få påhopp,menar absolut inget illa vill bara veta
men du skrev vad er 18 resp 20 åring får i lördagsgodis....men alltså...bestämmer du hur mkt o vad de får äta...tänker att de är ju i stort sett vuxna människor...
hoppas du förstå mig rätt...detta är inget påhopp
ha en bra kväll allihop
Livemedelsverkets rek är väl bra, 3/4 dl godis i veckan åldern upp till 6 år om jag inte minns fel.
Häe ges typ 1 palle kuling choklad och en klubba i mängd.
Skulle väl skriva klart också, hon är 3år drygt.
Hedda hade ca 15 st godisbitar idag (smågodis).
På kiosken här i närheten har de små godispåsar med lösgodis färdiga som man kan köpa. Det är nog 7-8 bitar i och de kostar 5 kr. Väldigt lagom mängd tillsammans med en klubba eller annan liten sak.
Tidigare fick de ett visst antal godisar, men då var de så fixerade vid att välja de största godisarna - vare sig de tyckte om dem eller inte.
Så vi ändrade till att de får 50 gram var. Det blir alldeles lagom, de roar sig med det i ett par timmar, ibland hinner de inte äta upp allt. (Vi vuxna är gottegrisar, så det finns alltid gott om godis här hemma. De får altså väga upp sina 50 gram av godiset vi har)
En bra grej med detta vägande är att de samtidigt tränar en hel del matte :)
Barnen är 5 år, 8 år, 10 år.
Min son är 4 år. Han får olika ibland så får han 5 bitar han väljer då sina favoriter eller så får han välja en liten chips (sådana små påsar som vissa har) eller popcorn. Juice ibland till drika. Eller 1 glas läsk. Ibland när vi är på kalass eller har gäster så blir det mer .