• linn74

Ge mig tips ang vad göra om dottern bränns av manet mm.

Sommaren är här o jag behöver bra tips vad man ska göra om hon bränner sej på en brännmanet.
    Vad gör ni då? för att lindra smärta mm.
    Och om hon skulle bli stucken av geting eller bi, vad är bäst att göra då??
    Bränner sej på bränn-nässla, vad är bäst att göra då?
    Som tur är, har inget av ovanstående hänt varesej i år eller tidigare somrar,men bra tips o uppdatering på vad som är bäst är ju inte dumt.
    trevlig sommar på er alla! 

• Svar på tråden Ge mig tips ang vad göra om dottern bränns av manet mm.
  • ThePointOfItAll

Om man blir bränd av brännmanet ska urin eller saltvatten hjälpa.

För att lindra insektsbett har jag alltid bedövande salva i väskan, ex. xylocainsalva. Det ska även hjälpa att lägga en sockerbit eller skivad rå lök på getingstick.
    Brännässlor vet jag inte, trots att jag som liten ramlat naken  bland en massa nässlor

• Toppen9

Om man bränns av en manet har jag hört att vinäger är bra då det dödar(?) bränncellerna eller nåt. Eller var det ättika?
    Jag återkommer...

• stingrocka

Finns solkräm på apoteket som skyddar mot solstrålar OCH maneter! Kanske kan vara ett tips!

• 79Lina

Jag har hört att man skall ta typ ett kreditkort och "skrapa" bort manetens trådar från huden. Vet inte om det funkar. Lycka till!

• linn74

Tack för era svar hittills!
    En följdfråga: Ska man försöka pilla bort gadden om hon skulle bli geting eller bistucken?? 

• TaSe

Om hon blir bränd av manet ska trådarna tas bort så fort som möjligt!

• Coyote

Ja, om man blir stungen av ett bi ska man försiktigt ta bort gadden, utan att klämma på blåsan som sitter kvar. Xylocainsalva är bra att ha, både efter insektsbett och brännässlor.

• Mother of 4

Brännnässlor behöver man inte göra något åt, ungarna brukar klappa lite hårt där de blivit brända så släpper det fort.

Nyslungad honung hade jag när jag var liten på mina bisting.

Xylocain kan hjälpa lite mot allt ont.

Vinäger mot brännmaneter.

• Kasperina

Vinäger är bra mot maneter, i Australien tex har de dunkar med vinäger uppsatta vid stränderna. Den är inte bara för kubmaneter då det inte säkert hjälper mot såna, däremot funkar det bra mot brännmaneter och bluebottles. Har själv testat mot brännmanet och det var en otrolig lättnad

Man ska ta bort gadden om man blir stungen av bi eller geting. Har också hört att socker inte hjälper men det finns tex salubrin man kan köpa.

Det enda jag hört vad gäller bränässlor är potatismjöl.

• Natulcien

Man kan badda med vanlig ättikssprit på insektsbett. Jag blev getingstungen härom veckan. Kliade något groteskt. Men 24%-ig ättikssprit lindrade jättebra!

• IsDimma

Maneter vet jag inte riktigt. Men alla bett och stick av insekter, brännäslor, plus om man fått för mycket sol på kroppen så är aloe veragel oslagbart.

• daimstrut

Såg ett inslag på tv om detta häromdan. Först ska man försöka skölja av det värsta med saltvatten och försöka pilla bort trådar som fastnar, sen ska man ta ett hett bad eller dusch, gärna i en halvtimme så varmt som man orkar med men inte över 38 grader tror jag de sa.

• YokohamaNr2

Min son blev bränd av en manet av något slag i spanien förra året, vi såg den aldrig så vet inte riktigt vad det var. Det gick över ganska snabbt och strandvakterna hade någon sorts kylspray som lindrade.

Han blev också getigstungen på flygplatsen vid en annan resa riktigt oturligt då vi precis skulle boarda planet, vi hann bara spola det med kallt vatten och det gick också över ganska snabbt. Han verkar rätt tålig min grabb

Nässlor fick jag lära mig att grodblad ska hjälpa, vet inte rikgt om det stämmer men gäller det barn så har vi kört på placebo effekten, de tycker att det hjälper om man lägger på något

• Like holiday

Min svägerska har alltid en engångsrakhyvel med till stranden. Blir de brända av manet så rakar hon på stället där den brände så att småhåren från trådarna försvinner. Funkar tydligen jättebra.

Svar på tråden Ge mig tips ang vad göra om dottern bränns av manet mm.