• Stilla

Om jag kliver in som medlåntagare på bolånen, äger jag då halva huset?

..och om vi skriver ett dokument där jag skriver under på att ifall vi går isär så löser tar han över min halva av lånen. 
    Nu står han själv på lånen men för att låna lite till på huset så behövs jag. Men huset är hans, jag flyttade in för 3år sen. Jag vill inte ha halva huset ifall vi går isär.

• Svar på tråden Om jag kliver in som medlåntagare på bolånen, äger jag då halva huset?
  • Barbabok

Tror inte ni kan göra det då det är banken som bestämmer om han får ha så mycket i lån. De kan alltid neka honom att ta över din del.

• Stilla

Vi ska byta bank och bara låna ytterligare 50.000, han står ju på allt själv nu. Grejen är att vi får 2000kr mindre att betala varje månad om vi byter bank. 
    Men inte äger väl jag halva huset för att jag tar över en del av lånen? 

• M C

Det är riktigt korkat att gå med på lån för saker man inte äger.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lolers

Mina svärföräldrar är medlåntagare åt oss. De äger inte vårt hus. Det innebär bara att om vi inte kan betala så får de betala. Som en garanti åt banken ungefär. Det nya sättet att för att gå i borgen för någon om jag förstått det rätt.

• Lavish
    Lolers skrev 2012-06-30 20:47:00 följande:
    Mina svärföräldrar är medlåntagare åt oss. De äger inte vårt hus. Det innebär bara att om vi inte kan betala så får de betala. Som en garanti åt banken ungefär. Det nya sättet att för att gå i borgen för någon om jag förstått det rätt.
    Ja, och en otroligt stor risk som man bara bör ta om man faktiskt är beredd att betala för någon annans lån.
  • Lolers

Precis! Jag är oerhört tacksam för deras hjälp. Annars hade min familj fått bo i ett fuktskadat hus som inte gått att sälja utan förlust.

Lavish skrev 2012-06-30 20:48:25 följande:
    Ja, och en otroligt stor risk som man bara bör ta om man faktiskt är beredd att betala för någon annans lån.

• jimpan73

Dumt att stå på ett halvt lån på ett hus du inte äger nått av , det innebär vid separation att du har halva lånet kvar men han får huset kvar !

• jimpan73

Går banken med på det då ? Om han inte får hela lånet nu hur ska han kunna få det då ?

• Joual

Ska du stå för halva lånet ska du självklart också äga halva huset. Då måste du stå med på lagfarten för fastigheten, dvs en ny lagfart måste utfärdas. Banken kan hjälpa er med det. 

Svar på tråden Om jag kliver in som medlåntagare på bolånen, äger jag då halva huset?