• LouiMar

Igångsättning med ballongmetod - Erfarenheter?

På onsdag är det dags för igångsättning för mig om inget hänt till dess. Jag är då i vecka 41+1. De kommer att börja med den sk ballongmetoden. Och nu undrar jag vad era erfarenheter är av det? Insåg kroppen att det var dags? Fick ni åka hem efteråt och invänta värkar? Behövdes värkstim. Dropp? Hur lång tid efter ballongen kom förlossningen igång? Jag är nyfiken! :)

• Svar på tråden Igångsättning med ballongmetod - Erfarenheter?
  • solskina

Två igång sättning ar med ballong. Värkarbetet och hela förlossningen startade mer eller mindre direkt.
    Andra så var det meningen att jag skulle promenera runt på avdelningen men jag kom bara ut i korridoren.(barn 3)
    Min första förlossning startades med dropp och de fungerade dåligt.(Barn 1) 

Alla tre barnen är alltså övergångna och igångsatta , rekommenderar starkt metoden.
    Lycka till 

• Odetta

Min andra förlossning sattes igång med bard (ballong) och det funkade kanon! Efter två timmar trillade ballongen ut och jag var öppen 4cm utan en endaste värk, kändes lyxigt

Sedan tog de hål på hinnorna och kroppen fick en timme på sig att komma igång med värkar. Min gjorde inte det så jag fick dropp och sedan flöt det på och 8 timmar senare föddes min andra dotter

När du blir igångsatt kommer du inte att skickas hem, då måste man stanna tills det är klart. Lycka till!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Kaffegalningen

För mig fungerade det inte så bra, den gjorde mycket ont att sätta in för det första. Säger inte det för att skrämmas, några känner bara ett stick men inte jag. Säger detta så att du är beredd på att det kan göra ont, jag var inte beredd på smärtan. Då hade jag den näst lägsta bishop scoren för att det ens ska vara värt att försöka.

Värkarna kom aldrig igång bra trots dropp, fick välja mellan att stänga av droppet och sova eller ta ett snitt (valde snittet)

Det var smärtsamt men jag kände att läkarna och bm hade mycket bra koll och kontroll över igångsättningen. Jag kände mig mycket trygg under hela processen. Jag behövde inte åka hem.

• mikroE

Jag vet inte men jag kanske blir igångsatt med sådan på måndag eftersom jag känner mig rädd för att ta Cytotec och läkaren jag har pratat med på kontrollerna sa att det var ett alternativ och något jag kunde få välja att prova först om jag kände mig osäker på Cytotec. Jag har dock haft en hel del känningar nu i helgen och kanske har jag öppnat mig nog själv för att slippa båda två och då tar de hinnorna istället vilket känns som ett ännu bättre alternativ om nu inte Lilla Bus får lite fart på sig och sätter igång sig idag.

• Julies

Jag fick två igångsättningsförsök med bard. För mig var det fruktansvärt. Gjorde skitont att sätta in och skitont att ha den inne. Massa lustgaskrävande pinvärkar under två dagar helt utan resultat. Hade jättedos med värkstimulerande dropp också. Slutade i akutsnitt.
    Behöver ju absolut inte bli så för dig, uppenbarligen funkar det bra för somliga!
    Lycka till!

• LouiMar

Tack alla för att ni delar med er! :) Verkar som med allt annat; att det är individuellt om det fungerar eller ej och om det gör ont. Men ändå skönt att höra hur det går till för det finns inte mkt info på internet om just den metoden. Lycka till MikroE i morgon, oavsett vad det blir för metod :)

• mikroE

Jag kan meddela att min igångsättning med ballong funkade rätt bra. Det var inte direkt kul att sätta in den men när den var på plats så var det helt OK. Jag hade en del mensvärksliknande smärta medan den vidgade men det gick bra och tog bara två timmar istället för förväntade fyra. Det gjorde däremot svinont när de skulle punktera hinnorna eftersom de samtidigt försökte sätta en skalpelektrod och drog och slet. Det misslyckades men hinnorna gick och jag vägrade sedan låta dem sätta en sådan förrän mycket senare i förlossningen och jag kan säga att skalpelektrodepisoden var det klart värsta under hela förlossningen även om det förstås också gjorde ont att göra 'allt annat'. 

Svar på tråden Igångsättning med ballongmetod - Erfarenheter?