• Anonym

Hur gör ni med kontakt som har barn på heltid eller VH?

Jag har barnen på heltid efter en separation för ett par år sedan. Det är gemensamt överenskommet mellan mig och pappan. Det är flera orsaker till att jag har dem på heltid men mestadels handlar det om att han inte behandlar barnen helt bra samt att hans intresse är väldigt skralt. Vi är inte ovänner men jag känner mer och mer att jag inte ska behöva ha honom dagligen i mitt liv. Han mer eller mindre hör av sig varje eller varannan dag. Långt ifrån alltid så vill prata med barnen, oftast kollar han bara läget med mig hur det är med mig och barnen. Kanske 1-2 ggr/mån pratar han med barnen. Hur gör ni andra?? Har ni nån speciell dag/tid de hör av sig? Ska jag behöva få samtal från honom flera ggr/v?? En sak om han ville snacka med barnen men det är ju extremt sällan.

• Svar på tråden Hur gör ni med kontakt som har barn på heltid eller VH?
  • Anonym (fff)

Hur gamla är barnen? Låt dem svara eller skit i att svara,

• Litet My

Här har pappan VH, och ringer aldrig sonen vilket är tråkigt, däremot är han glad de få gångerna jag skickar ett sms om det hänt något eller en bild tex på skolavslutningen, han får dock inte ringa själv eller dyl för sin nya.

I ditt fall skulle jag låtit honom prata med barnen när han ville, däremot inte pratat med honom själv hela tiden om jag inte velat, trots allt är det ju barnen det gäller inte vuxenrelationen.  

• Anonym

Vill du inte prata alls är det ok, en gång i veckan ok...Du sätter själv dina gränser, pratar med vem du vill och hur ofta och mycket du vill. Hittade detta i en annan tråd och vad jag förstår behöver man bara informera om sånt som har med umgänget att göra. Och så kan man ju även informera om mer viktiga/utanförvardagen saker kan man tycka.

Informationsplikten regleras i 6 kap. 15 § fjärde stycket Föräldrabalken, vilken säger:

" Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren."

www.familjeliv.se/Forum-4-117/m42013051.html

• Anonym

Han får prata med barnen bäst han vill men oftast vill de inte prata med honom och han blir förbannad om jag ger luren direkt till barnen mm (båda är i förskoleåldern). Dessutom verkar det eg vara mig han vill prata med men använder barnen som nåt slags svepskäl. Han frågar mig hur de mår men ber inte om att få snacka med dem själv... Nån gång (sällan men det kanske hänt två ggr på dessa år) att ett av barnen vill ringa och då har jag låtit barnet ringa själv och då får jag en utskällning för att jag inte ringer och checkar läget först!?!?! Han ringer nästan aldrig annars men när jag är bortrest för att få lite lugn och ro från bl a honom ringer han dagligen!!! Blir galen! Får aldrig vara i fred!

• Anonym

Jag tänker lite på också att han inte är lämplig att ta hand om dem (går inte in på detaljer men därför vi kommit överens om detta) och i min rädsla nånstans så tänker jag att om jag inte svarar tillräckligt ofta så kanske han kräver mer tid?? Jag har ensam vårdnad.

Svar på tråden Hur gör ni med kontakt som har barn på heltid eller VH?