• Frida i det fria

    Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?

    Jag har funderat på varför det är så mycket prat om pedagogik ex på förskolan. Vad är syftet med pedagogiken? Är det för att barnen ska lära sig läsa och räkna tidigare? Det finns väl inget barn som inte klarar av det när de går i skolan sedan? Vad är syftet med att ett yngre barn kan det?

  • Svar på tråden Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?
  • tidigareplatt

    Dels för att barnen kan fatta intresse för olika saker och ämnen, för att de ska ha roligt och för att de ska utvecklas på olika sätt. Finns säkert massor av anledningar men jag ligger med feber så jag är lite virrig ;)

  • Frida i det fria

    Tänkte mer på varför alla försöker få barnen att lära sig bokstäver och att räkna och sådant, det kommer ju ändå. Ett barn som är 2 år har ju ändå ingen som helst nytta av det egentligen??? Jag har också lärt mina barn en hel del men jag vet inte varför...? Det är ju kul när de är nyfikna men att man har en läroplan med sådant?

  • Busbellan

    Fast i förskolans läroplan står det inte att barnen ska lära sig siffror och bokstäver, däremot ska man jobba med språket och matematik men det gör man ju utan symboler. Kan handla om att barnen lär sig vid fruktstunden att ett helt äpple delas i två halvor eller fyra fjärdedelar. Språket kan man jobba med genom tex rim och ramsor. Detta gör att tex i matten har de med sig en konkret bild av något innan de kommer till skolan och jobbar mer med symboler


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Gurkan
    Frida i det fria skrev 2012-07-01 20:06:20 följande:
    Tänkte mer på varför alla försöker få barnen att lära sig bokstäver och att räkna och sådant, det kommer ju ändå. Ett barn som är 2 år har ju ändå ingen som helst nytta av det egentligen??? Jag har också lärt mina barn en hel del men jag vet inte varför...? Det är ju kul när de är nyfikna men att man har en läroplan med sådant?
    matematik är så mycket mer än bara siffror, plus och minus. 
    Att se och känna igen mönster är matematik, att släppa ett föremål från en stol och se att den landar är också matematik, att förstå tiden i vardagen som att när vi vilat klart kommer mellanmålet är också matematik. För att nämna några enkla exempel. Likadant är det med svenskan, oändligt mer avancerat än bara bokstäver och "att läsa".

    Pedagogiken i förskolan handlar om att använda barnens vardag och lyfta fram matematiken eller språket i just de händelserna. Om vi pärlar halsband kan vi då göra en röd, en grön, en blå flera gånger om? Om vi bakar så kan vi tillsammans räkna ingredienserna. Om vi äter frukt kan vi räkna bitarna och räkna barn och se hur många bitar frukt det finns till varje barn. Räcker det till tre bitar var? Om inte hur gör vi då?'
    Helt enkelt att medvetet, utifrån läroplanen, utmana barnen i sitt tänkande och låta barnets egna intressen locka fram lärandet.
     
  • Frida i det fria
    Gurkan skrev 2012-07-01 20:16:31 följande:
    matematik är så mycket mer än bara siffror, plus och minus. 
    Att se och känna igen mönster är matematik, att släppa ett föremål från en stol och se att den landar är också matematik, att förstå tiden i vardagen som att när vi vilat klart kommer mellanmålet är också matematik. För att nämna några enkla exempel. Likadant är det med svenskan, oändligt mer avancerat än bara bokstäver och "att läsa".

    Pedagogiken i förskolan handlar om att använda barnens vardag och lyfta fram matematiken eller språket i just de händelserna. Om vi pärlar halsband kan vi då göra en röd, en grön, en blå flera gånger om? Om vi bakar så kan vi tillsammans räkna ingredienserna. Om vi äter frukt kan vi räkna bitarna och räkna barn och se hur många bitar frukt det finns till varje barn. Räcker det till tre bitar var? Om inte hur gör vi då?'
    Helt enkelt att medvetet, utifrån läroplanen, utmana barnen i sitt tänkande och låta barnets egna intressen locka fram lärandet.
     
    Ja, sånt kan man ju göra hemma med men VARFÖR?  Jag gör ju det med mina barn hemma med för att det är kul när de lär sig men ibland känns det som det är just pedagogiken man lyfter fram i förskolan och det känns lite tragiskt på ett sätt för det är ju inte det som är det viktigaste för små barn, utan det är ju att de trivs och får en fin gemenskap med de andra där när föräldrarna jobbar. För även barn som inte går på förskola lär ju sig allt som alla andra i skolan sen??
  • puss

    Det handlar ju också om självkännedom, empati, samarbetsförmåga och självrespekt.

    Inte bara matteuppgifter.

  • Frida i det fria
    puss skrev 2012-07-02 09:54:43 följande:
    Det handlar ju också om självkännedom, empati, samarbetsförmåga och självrespekt.

    Inte bara matteuppgifter.
    Men det räknas väl inte som pedagogik??? Jag vet ju att de har med det i förskolan...
  • Gurkan
    Frida i det fria skrev 2012-07-02 10:06:37 följande:
    Men det räknas väl inte som pedagogik??? Jag vet ju att de har med det i förskolan...
    självklart räknas det till vårt pedagogiska ansvar också!
  • Frida i det fria
    Gurkan skrev 2012-07-02 10:11:16 följande:
    självklart räknas det till vårt pedagogiska ansvar också!
    Ok, men nu tänkte jag mest på det andra, ex att man vill ha in engelska och mer matematik...jobbar du som förskolelärare?
  • Gurkan
    Frida i det fria skrev 2012-07-02 10:13:07 följande:
    Ok, men nu tänkte jag mest på det andra, ex att man vill ha in engelska och mer matematik...jobbar du som förskolelärare?
    Jag arbetar som förskollärare och om du vill ha en större förståelse för hur läroplanen används i förskolan har skolverket en broschyr som man kan ladda ner på datorn.
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1673 

    Sen vet jag nog inte riktigt vad du är ute efter?
    Vad menar du med mer matematik och engelska?
     
Svar på tråden Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?