Frida i det fria skrev 2012-07-01 20:06:20 följande:
Tänkte mer på varför alla försöker få barnen att lära sig bokstäver och att räkna och sådant, det kommer ju ändå. Ett barn som är 2 år har ju ändå ingen som helst nytta av det egentligen??? Jag har också lärt mina barn en hel del men jag vet inte varför...? Det är ju kul när de är nyfikna men att man har en läroplan med sådant?
matematik är så mycket mer än bara siffror, plus och minus.
Att se och känna igen mönster är matematik, att släppa ett föremål från en stol och se att den landar är också matematik, att förstå tiden i vardagen som att när vi vilat klart kommer mellanmålet är också matematik. För att nämna några enkla exempel. Likadant är det med svenskan, oändligt mer avancerat än bara bokstäver och "att läsa".
Pedagogiken i förskolan handlar om att använda barnens vardag och lyfta fram matematiken eller språket i just de händelserna. Om vi pärlar halsband kan vi då göra en röd, en grön, en blå flera gånger om? Om vi bakar så kan vi tillsammans räkna ingredienserna. Om vi äter frukt kan vi räkna bitarna och räkna barn och se hur många bitar frukt det finns till varje barn. Räcker det till tre bitar var? Om inte hur gör vi då?'
Helt enkelt att medvetet, utifrån läroplanen, utmana barnen i sitt tänkande och låta barnets egna intressen locka fram lärandet.