• hipponk

VAR ska man åka på solsemester med barn i januari,februari?

Tänkte att jag skulle ta med mig och min son på 5 år till något varmt ställe i januari eller februari.
    Men då undrar jag VAR ska man åka? Har aldrig varit på en långresa tidigare så jag har inte så mycket koll känner jag. 
    Är Thailand så himla bra som alla påstår? Det lockar min nämligen inte något vidare men jag är inte den som är den så jag kan ge det mesta ett försök iallafall. 
    Hade jag fått utan att tänka hade jag åkt till Kuba men eftersom jag vill ha en sol och badsemester med min son(och ev några fler) så undrar jag vad som är bäst?
    Vad är bäst ekonomiskt? Blir lätt rastlös så det måste finnas saker man kan hitta på någon dag dessutom..

Tips och erfarenheter tages glatt emot!  

• Svar på tråden VAR ska man åka på solsemester med barn i januari,februari?
  • Greger b

Får jag fresta med en resa till Egypten. Vi var i Sharm El Sheikh den 4 -18 Februari i år. Tog All Inclusive för två personer på Apollos Maritime J.V Peninsula Hotel. Ett mycket prisvärt boende med vackert hotellområde, stor pool samt gröna gräsmattor. Maten var suveränt bra.
    Det fanns också en barnklubb invid poolen.

Vi gav 15.000 Sek för två vuxna personer och det tyckte vi var ett mycket bra pris.

Vädret var som en svensk normalsommar. 23-27 grader dagtid och 18 grader kvällstid.

• SVejsan
    hipponk skrev 2012-07-01 10:40:40 följande:
    Tänkte att jag skulle ta med mig och min son på 5 år till något varmt ställe i januari eller februari.
    Men då undrar jag VAR ska man åka? Har aldrig varit på en långresa tidigare så jag har inte så mycket koll känner jag. 
    Är Thailand så himla bra som alla påstår? Det lockar min nämligen inte något vidare men jag är inte den som är den så jag kan ge det mesta ett försök iallafall. 
    Hade jag fått utan att tänka hade jag åkt till Kuba men eftersom jag vill ha en sol och badsemester med min son(och ev några fler) så undrar jag vad som är bäst?
    Vad är bäst ekonomiskt? Blir lätt rastlös så det måste finnas saker man kan hitta på någon dag dessutom..

Tips och erfarenheter tages glatt emot!  

Kuba är intressant som land och där bör man åka på en rejäl rundtur. Charterområdena (Varderero bl a) däremot är så tråkiga så att klockorna stannar, Kubas mat är ingenting som lockar heller, dålig tillgång på saker även på hotellen. Deras mat bygger på kyckling,bönor och ris och är inte speciellt spännande. Övrigt kött är det väldigt varierande kvalite på... ÅK gärna men minimera tiden på charterområdena.

Thailand kan vara trevligt, likaså här, ta dig ut från turistområdena. Välj bort Phuket till förmån mot några nyheter... Här är det god mat och ingen anledning att ta "all-inclusive".
    Vietnam är trevligare tycker jag - typ som thailand innan massturismen.
    Problemen med ovanstående är ju reslängden...

Kanariöarna är ju närmare, men tillrättalagt och charteranpassat ner till svenska menyer på restaurangerna , finns för det mesta utflykter att göra...

Egypten... Aldrig varit där, men sett att vissa bolag har hotell med vattenrutschbanor och "badland" så kan jag tänka mig att det kan vara toppen för 5 åringen. Hur är stabiliteten och det politiska läget - det tycker jag verkar lite instabilt.

Vad har du för budget?

• hipponk

Egypten kanske kunde vara något,hade tänkt lite längre bort men det kanske kan funka.
    Har aldrig fattat att det faktiskt är så varmt där den tiden..vilken bubbla har jag varit i egentligen..:S

Kanarieöarna kommer jag aldrig åka till igen Har varit där flera ggr och känner att NÄ inte en gång till! 

Är dock lite sugen på Thailand men gäller att hitta en resa som inte är svindyr för DET har jag inte råd med! 

• Bergling

Ett annat förslag kan ju vara Kap Verde. Eller Oman. Kanske Dubai?

Fast om priset skall vara lågt, så är nog rekommendationen Thailand eller Egypten.

Oman är nog annars det som skulle locka mig mest (min fru bodde där i ett par år när hon var liten). Bra klimat och mycket att se och göra, fast ändå modernt. 

Svar på tråden VAR ska man åka på solsemester med barn i januari,februari?