• SarahAli

Vilken hund har man som barnfamilj?

Vi har erfarenhet av golden retriever, men vad finns det för sällskapshundar som passar en familj med två barn?

Vi har inga höga krav, bara att hunden ska passa i en lagom aktiv familj med barn. 

SAM -09, ELISA -10
  • Svar på tråden Vilken hund har man som barnfamilj?
  • Mercurialis

När vi skulle skaffa vår första hund, när jag var omkring 10-11 år, så valde vi mellan mops, bostonterrier, fransk bulldog och whippet. Det blev en whippet. Eller rättare sagt, det blev två stycken så småningom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Eisa

Papillon?

När jag växte upp hade vi rhodesian ridgeback, dobermann, stövare av olika slag, schäfer, taxar och konstiga misshandlade blandraser. Och det gick ju bra det med! Såatte.  

• tussilago00

Vi har 2 amstaff-blandisar och en dvärgpudel! Underbara med vår 2-åriga son! Dock så är pudeln lite gammal, så han blir lite nafsig om barnet är för på! Våran yngsta blandis är bara ett år, så hon och pojken leker väldigt bra ihop! ( är lite likadana i sinnet )

• Tuffen

Lagotto Romagnolo? Flat Coated Retriever? Curly Coated Retriever? Bullmastiff? Jack Russel? Mops? 

• Lufsan

TS, hur menar du med sällskapshundar? Alla hundraser behöver motion och få jobba med hjärnan ibland. Det finns inga "lätta raser" på det viset. Vissa vill gärna tro det. Så tänk igenom om ni verkligen ska skaffa en hund. 

Sen tycker jag alltid att det är bra att man tänker igenom varför man vill ha hund. Så att ni som blivande ägare vet vad ni ska leta efter. Vill ni ha en lekig hund som gärna springer efter bollar? Eller vill ni ha en hund som helst spenderar dagen på soffan eller på gräsmattan i solen?

Sen kan man inte säga "den här rasen är bra med barn" eller "den här rasen är lugn". Utan ni får leta efter individer som passar det ni söker.  Men har ändå några tipps. Om ni vill slippa mycket jobb så skaffa inte en brukshund, raserna schäfer m.m. (Har själv en schäfer blandning och de kräver mycket aktivering), Se upp med hårt arbetande raser som Husky m.m. Och välj inte en jakthund, där bland jack russel och raserna inom terrier. 

Det som skulle passa om ni inte vill ha extra mycket jobb är:  King charles spaniel, cocker spaniel m.m.  Alla mindre raser utan stort jaktdriv är bra. 

Men tänk på att det är egentligen inte rasen utan hur ni tränar hunden och hur hunden är som individ. Har den mycket energi eller är den mer avslappnad? Om ni ska köpa en valp som inte har så mycket energi så hälsa på valparna flera gånger. Var med när de är utomhus och välj den minst aktiva valpen. Väljer ni att ta en omplacering är det lättare eftersom det då finns folk man kan  fråga som antagligen känner hunden väl. Plus att man kan ta den på prov för att se hur det fungerar.  

En dag i sänder.
  • SarahAli
    Lufsan skrev 2012-07-01 11:29:11 följande:
    TS, hur menar du med sällskapshundar? Alla hundraser behöver motion och få jobba med hjärnan ibland. Det finns inga "lätta raser" på det viset. Vissa vill gärna tro det. Så tänk igenom om ni verkligen ska skaffa en hund. 

Sen tycker jag alltid att det är bra att man tänker igenom varför man vill ha hund. Så att ni som blivande ägare vet vad ni ska leta efter. Vill ni ha en lekig hund som gärna springer efter bollar? Eller vill ni ha en hund som helst spenderar dagen på soffan eller på gräsmattan i solen?

Sen kan man inte säga "den här rasen är bra med barn" eller "den här rasen är lugn". Utan ni får leta efter individer som passar det ni söker.  Men har ändå några tipps. Om ni vill slippa mycket jobb så skaffa inte en brukshund, raserna schäfer m.m. (Har själv en schäfer blandning och de kräver mycket aktivering), Se upp med hårt arbetande raser som Husky m.m. Och välj inte en jakthund, där bland jack russel och raserna inom terrier. 

Det som skulle passa om ni inte vill ha extra mycket jobb är:  King charles spaniel, cocker spaniel m.m.  Alla mindre raser utan stort jaktdriv är bra. 

Men tänk på att det är egentligen inte rasen utan hur ni tränar hunden och hur hunden är som individ. Har den mycket energi eller är den mer avslappnad? Om ni ska köpa en valp som inte har så mycket energi så hälsa på valparna flera gånger. Var med när de är utomhus och välj den minst aktiva valpen. Väljer ni att ta en omplacering är det lättare eftersom det då finns folk man kan  fråga som antagligen känner hunden väl. Plus att man kan ta den på prov för att se hur det fungerar.  
    Ja, en sällskapshund såklart! Precis som jag skrev!
    Jag vet att alla hundar behöver motion och jag tänker inte neka hunden motion men vi vill inte ha någon hyperaktiv hund som måste gå långpromenader 3 ggr/dag. Därför skrev jag att vi är en lagom aktiv familj. Vi är inga idrottsmän men heller inga soffpotatisar. Vi är ute varje dag men inte aktiv alla gånger och vi kan inte garantera att hunden kommer få aktivera sig varje dag, bortsett från motion och att rastas som naturligtvis kommer ske varje dag.

Vi vill ha en hund som tycker om att vara ute och som man kan träna till olika kommandon (en mildare variant av agility?). En hund som trivs med barn, och inte är "djurilsken".

T.ex skulle en rottweiler INTE passa oss och jag tror inte att en chihuahua skulle passa heller =)

Alla hundar är ju såklart olika men rasen vi söker ska helst stämma in på ovanstående kriterier  
    SAM -09, ELISA -10
  • Pirum

Kolla  i kategorin sällskapshundar på skk:s hemsida. :)

Jag har också haft golden så jag förstår precs vad du menar med att ha en ren sällskapshund i stället. Jag har haft dvärgschnauzer efter det och kommer skaffa en sån nästa gång det blir hund av. Det är en tydlig skillnad mot golden i jaktlust och aktiveringsbehov. Sedan var det i vissa avseenden lättare att träna golden eftersom de har så mycket "will to please", med dvärgen måste man ibland vara lite påhittig för att den ska tycka det är värt besväret. 

Jag tyckte det var oerhört mycket lättare med dvärgen- följsam och lätt att ha lös, lätt att få bombsäker inkallning på osv. Pigg och alert ute men klättrar inte på väggarna om det blir kortpromenader någon enstaka dag, t ex när barnen är sjuka eller så.  

• smultronochrabarber

Rottweiler är helt underbara och ha i familj. Det "negativa" med dom är att dom behöver extra mycket "hjärngympa" .. Men dom är hur goa som helst bara man hller dom aktiva och stimulerade!! 

Allt hänger ju på er. Hur stor/liten hund ni vill ha, hur aktiv den ska vara och även hur ni vill att den ska se ut. Lycka till med hundsökandet!  

• Pirum

Pudel tror jag är ett bra val annars, eller mops. Men som någon sa, se upp för terriers. De kan klättra på väggarna. :) 

• Mercurialis
    SarahAli skrev 2012-07-01 13:00:00 följande:
    Ja, en sällskapshund såklart! Precis som jag skrev!
    Jag vet att alla hundar behöver motion och jag tänker inte neka hunden motion men vi vill inte ha någon hyperaktiv hund som måste gå långpromenader 3 ggr/dag. Därför skrev jag att vi är en lagom aktiv familj. Vi är inga idrottsmän men heller inga soffpotatisar. Vi är ute varje dag men inte aktiv alla gånger och vi kan inte garantera att hunden kommer få aktivera sig varje dag, bortsett från motion och att rastas som naturligtvis kommer ske varje dag.

Vi vill ha en hund som tycker om att vara ute och som man kan träna till olika kommandon (en mildare variant av agility?). En hund som trivs med barn, och inte är "djurilsken".

T.ex skulle en rottweiler INTE passa oss och jag tror inte att en chihuahua skulle passa heller =)

Alla hundar är ju såklart olika men rasen vi söker ska helst stämma in på ovanstående kriterier  
    Jag säger bara WHIPPET. Passar utmärkt för de kriterier du tar upp
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Vilken hund har man som barnfamilj?