• Superheromum

Marshmallows som inte innehåller gelatin från gris??

Vi ska grilla med barnens kompisar och de vill absolut grilla marshmallows vilket jag förstår . Men nu är det så att några barn är muslimer och vi har inte hittat några marshmallows som inte innehåller gelatin från gris. Nu undrar jag om någon har något bra tips, antingen på marshmallows gjorda på annat gelatin eller något bra likvärdigt alternativ för dessa barn? Det går inte med choklad i banan heller eftersom vi har flera nötallergiker...

• Svar på tråden Marshmallows som inte innehåller gelatin från gris??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det blir nog svårt att hitta det, det första du kan göra är att helt avfärda allt som det står gelatin på eftersom det med största sannolikhet är från svin. Man behöver om jag minns rätt inte heller deklarera varifrån gelatinet kommer eftersom det är helt identiskt oavsett vilket djur det kommer från.

Då återstår marshmallows med andra geleringsämnen som pektin eller alginater. Efter en snabb sökning så har jag inte hitta några marshmallows som har det.

Det bästa kan i det här läget vara att göra egna.

sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Sorbus

Det finns marschmallows utan gelatin, t.ex. dessa veganlife.se/product.html/marsmallows-dandies.
    Jag vet inte hur vanligt det är att de säljs i vanliga affärer, kolla med sådana som har ett stort utbud riktat mot veganer, annars får du beställa från nätet (finns flera webshopar som säljer veganmat) om du verkligen vill få tag i dem. Annars kan man ju grilla tex fruktspett och doppa i kolasås.

• ventilera mera

Var bor du? I mataffärer som ligger i invandrartäta områden (för det mesta i större städer) så finns ibland plockgodis som är halal. Bor du i göteborg så finns det t ex på Ica Supermarket i Hjällbo. Jag har inte tittat närmare på hyllan, men det kan ju finnas nån form av marshmallows där.

• gedansk
    Sorbus skrev 2012-07-01 15:13:05 följande:
    Det finns marschmallows utan gelatin, t.ex. dessa veganlife.se/product.html/marsmallows-dandies.
    Jag vet inte hur vanligt det är att de säljs i vanliga affärer, kolla med sådana som har ett stort utbud riktat mot veganer, annars får du beställa från nätet (finns flera webshopar som säljer veganmat) om du verkligen vill få tag i dem. Annars kan man ju grilla tex fruktspett och doppa i kolasås.
    Hej vad kul med ett veg alternativ, jag har inte mycket för gelantin från varken gris eller andra nötkreatur. En riktigt
    vedervärdig process.
  • Deo volente

Jag köpte ifrån mat affären Vivo( nu Hemköp) för ett tag sen.. Så det finns att få tag i iafall. Du får leta och läsa.

Svar på tråden Marshmallows som inte innehåller gelatin från gris??