• Anonym

Tips mot mensvärk?

Har ni några bra tips mot mensvärk? Jag har tagit maxdos av receptfria smärtstillande men sitter ändå här med värk som mer kan liknas vid förlossningsvärkar än mensvärk. Jag vet att rörelse sägs hjälpa men det är ju inte så lätt när man har så ont. Är det svårt att få läkare att skriva ut recept på något starkare? Det är oftast barn en-två dagar som det är så här kraftigt så det finns ingen risk att jag börjar missbruka smärtstillande.

• Svar på tråden Tips mot mensvärk?
  • Carlsberg

Köp en värmekudde, brukar göra susen.
    Sen kan du ju hoppa över mensen med P-piller.

• Skruttelito

Nej det är inte svårt att få smärtstillande utskrivet för mensvärk. Prata med vårdcentralen eller ännu hellre - gå till en gynekolog. För mig har det hjälpt  bäst att kombinera olika smärtstillande tillsammans med vila. Motion funkar om man har lite molvärk, inte om man har asont.

• Anonym

P-piller är inget alternativ, för det första mår jag piss av det och för det andra tror jag inte att de är nyttigt att ta hormoner så där. Visserligen är väl inte smärtstillande nyttigt heller men det är ju som sagt bara ett par dagar/månad. Det där med vila funkar ju bra nu på semestern men annars om man jobbar vill man ju inte sjukskriva sig för mensvärk, men jag tror jag ringer vårdcentralen som du sa, jag går till en privat jättebra så jag väljer nog hellre den än landstingets gynekolog.

• Emzz

För mig funkar 2 alvedon och en Ipren plus värmedyna / vetekudde och sen ta nya värktabletter ca var 4-5 timma så det aldrig hinner börja om igen. Har värken väl kommit är det så svårt att bli av med den. Men säng/soffliggande blir jag ändå första timmarna första dagen för kan inte röra mig.

Har fått olika recept av VC men inget har hjälpt.
    Har du kan eller en hund i bekväm storlek lägg dom på magen om dom stannar kvar. Värme och tyngd hjälper. Ett varmt bad eller dusch hjälper om man kan ta sig dit.

• Hallonet

Jag har tidigare lidit av mensvärken from hell, med kräkningar/svimningar som jämt kom med smärtan. Jag får diklofenak utskrivet av min gyn, som ska tas ihop med två ipren. Och jag kan säga att jag har fått ett nytt liv! Prata med din gyn, så fixar det sig!

• Hallonet
    Fru Pu skrev 2012-07-01 15:41:35 följande:
    Jag har tidigare lidit av mensvärken from hell, med kräkningar/svimningar som jämt kom med smärtan. Jag får diklofenak utskrivet av min gyn, som ska tas ihop med två ipren. Och jag kan säga att jag har fått ett nytt liv! Prata med din gyn, så fixar det sig!

Kan heller inte leva utan min vetekudde dessa dagar. Och det är alltså min gyn som skrivit ut tabletterna, inte min husläkare.
  • MajaVira

Jag använder Ipren+Alvedon, var väldigt skeptisk när jag fick det rådet av vårdcentralen men funkar faktiskt hyfsat. På morgonen + mitt på dagen tar jag det alltid tillsammans med ett koffeinpiller, då jag tycker att effekten blir bättre.

• Anonym

Börja äta magnesiumtillskott. Det hjälper inte nu direkt men redan till nästa månad kommer du förmodligen att märka av att mensvärken är betydligt lättare. Efter någon månad hade jag ingen mensvärk alls. Magnesium är muskelavslappnande, och därför hjälper det väldigt bra för just mensvärk.

• Greenbrae

Innan jag fick barn hade jag jätteproblem med mensvärk. Min gyn skrev ut Pronaxen till mig (de är receptfria nu) Bäst effekt av dem får man om man börjar ta dem ca 2 dagar innan värken drar igång. Fungerade kanon!

• Anonym
    Greenbrae skrev 2012-07-01 17:34:55 följande:
    Innan jag fick barn hade jag jätteproblem med mensvärk. Min gyn skrev ut Pronaxen till mig (de är receptfria nu) Bäst effekt av dem får man om man börjar ta dem ca 2 dagar innan värken drar igång. Fungerade kanon!
    Tänk på att pranoxen och naproxen är mediciner som tillfälligt kan försämra fertiliteten, så ni som försöker bli gravida bör inte använda dom som smärtstillande.
Svar på tråden Tips mot mensvärk?