• Trebarnsmamman

Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?

Har en 13 årig dotter som för det mesta är arg och otrevlig mot alla i familjen.
    Frågar man något så fräser hon tillbaka, lillebror är inte värt ett dugg, allt han gör och säger får han skit för av henne.
    Hon är så otrevlig så att snart vill ingen i familjen umgås med henne.
    Det känns som att man får " tassa på tå " för att inte göra henne arg eller missnöjd.
    Jag blir så ledsen inombords för hon knäcker mig verkligen med sina kommentarer och det känns verkligen som att hon hatar oss.
    Jag förstår att tonåringar kan vara jobbig men det är så hemskt att man ska känna så här.
    Någon som har ett bra tips?
    Ska man vänta ut denna jobbiga period eller?
    Känns som att hela familjen blir lidande och mycket konflikter uppstår.

• Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?
  • La Lola

Har inga tips men min 12-åring är likadan....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Trebarnsmamman skrev 2012-07-01 19:21:56 följande:
    Hur hanterar du det då?
    Jag hamnar dessvärre på hennes nivå allt för lätt för jag är så urless på hennes attityd.
    Det bästa är om hon går upp på sitt rum o stannar där men hon kommer alltid tillbaka o ältar det som vi började bråka om.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfiken gul

välkommen till pubertetens underbara värld...  det är mycket som händer inom dessa tonåringar rent hormoniellt och många gånger har dom det precis lika jobbigt själva inombords som man får se och höra utåt.

tassa på tå tror jag inte så mycket på , snarare är min erfarenhet att    man behöver mer än nånsin sätta gränser för vad som är okej. Arg, lessen, förbannad får man självklart vara - men det är aldrig okej att vara dum och elak - en väsentlig skillnad och det får aldrig vara okej!

man slår inte sina syskon
    man svär inte
    man slår inte i dörrar
    man kallar inte nån i familjen för fetto, idiot eller könsord
    Såna saker är över huvdu taget inte förhandlingsbart. Punkt.  Respekt och hyfs gäller. Oavsett om tonåringen får för sig att skrika i två timmar över orättvisan i detta.

gränssättning och  konsekvenser av sitt handlande  - och börjar man inte nånstans med det så blir det inte lättare sen heller kan jag säga....         

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • viseversa
    Nyfiken gul skrev 2012-07-01 19:28:57 följande:
    välkommen till pubertetens underbara värld...  det är mycket som händer inom dessa tonåringar rent hormoniellt och många gånger har dom det precis lika jobbigt själva inombords som man får se och höra utåt.

tassa på tå tror jag inte så mycket på , snarare är min erfarenhet att    man behöver mer än nånsin sätta gränser för vad som är okej. Arg, lessen, förbannad får man självklart vara - men det är aldrig okej att vara dum och elak - en väsentlig skillnad och det får aldrig vara okej!

man svär inte
    man slår inte i dörrar
    Såna saker är över huvdu taget inte förhandlingsbart. Punkt.  Respekt och hyfs gäller. Oavsett om tonåringen får för sig att skrika i två timmar över orättvisan i detta.

gränssättning och  konsekvenser av sitt handlande  - och börjar man inte nånstans med det så blir det inte lättare sen heller kan jag säga....         
  • Whitetrash86
    Nyfiken gul skrev 2012-07-01 19:28:57 följande:

man svär inte
    man slår inte i dörrar

Av egen erfarenhet ;) samt min systers... det är helt OK att skrika/muttra och tycka att allt är orättvist och sen sätta sig i sitt rum och sura halva dagen.
    Men att svära och rent sagt vara elak.. det är INTE ok på något sätt, och där ska gränser sättas. Själv blev man av med "roliga timmen" då man fick sitta vid datorn, man fick inte se sitt tv-program. vara ute med kompisarna (rumsarrest) osv
  • Trebarnsmamman

Jag vet att " tassa på tå"  inte är det rätta att göra men när orken tryter så blir det så att man undviker alla konflikter som uppstår.
    Jag vet att man skall vara konsekvent men som sagt var så orkar man inte alla dagar att bråka.
    Ibland känner man som att man skulle vilja fly från allt bara.
    Vad är det bästa att göra när man INTE orkar bråka men ändå vara konsekvent.
    Känner ofta att bråken spårar ur och jag börjar skrika eller gråta.

• Nyfiken gul
    Trebarnsmamman skrev 2012-07-01 19:53:57 följande:
    Jag vet att " tassa på tå"  inte är det rätta att göra men när orken tryter så blir det så att man undviker alla konflikter som uppstår.
    Jag vet att man skall vara konsekvent men som sagt var så orkar man inte alla dagar att bråka.
    Ibland känner man som att man skulle vilja fly från allt bara.
    Vad är det bästa att göra när man INTE orkar bråka men ändå vara konsekvent.
    Känner ofta att bråken spårar ur och jag börjar skrika eller gråta.

då säger man det så helt enkelt - Jag orkar inte bråka med dig, om du vill vara sur så får du vara det på ditt rum.Eller gå ut en stund.

och man ska säga det på ett sånt sätt att det inte finns utrymme för fler konflikter och diskussioner. Punkt är punkt och end of discussion liksom.  Thats it.

Och något man som både förälder och tonåring får lära sig är att inte älta.  Man kan på vuxet sätt prata om besvikelsen och vad det nu är som trycker och vill komma ut men att gå runt och sura i flera dagar för att föräldern/barnet saboterat och dragit ner stämningen i familjen är inte acceptabelt.  man surar på varsitt håll och sen är det bra med det . Men skippa offerkoftan och ältandet - det mår ingen bra av och det räcker med att man säger vad man tycker EN gång och sen har budskapet gått fram.    Jag lovar! 

tyvärr är det så att barnen tar efter hur man beter sig... det spelar ingen roll hur pedagogisk man än försöker vara om man ändå i slutändan står och vrålar och beter sig lika illa som barnen.  Då får man bita ihop, välja sina fighter och svälja resten av sitt förtret.

Ska barnen lära sig lite vett och etikett får man så lov att vara tråkig vuxen i såna här situationer.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nidorina

Mina föräldrar hade EN regel när jag var som din dotter är nu. Jag fick inte vara elak med min lillebror. Punkt. I övrigt stod de ut med mig efter bästa förmåga. Det gick över... Mina egna barn är så snälla som tonåringar så det har jag inte förtjänat med tanke på hur jag själv betett mig...

• Mamma till 2killar å 1tjej

Såg det här inlägget nu när jag letade efter någon i min situation - vad har hänt - har du hittat någon lösning - HUR GÖR MAN??? Är helt slut och dränerad

Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?