• Nojan

Bebis 4,5 månad gnäller HELA tiden.

Jag orkar snart inte mer. Vet att man inte har nåt val, men det är så det känns. Såfort hon är vaken gnäller hon. Inget är bra. Jag sjunger för henne och busar, då är hon glad för stunden. Hon vägrar ligga ner så hon får sitta i mitt knä alltid, men även det tycker hon ju blir jobbigt efter ett tag. Jag ändrar position, försöker med gymmet, sittern, ligga ner på soffan med favoritgosedjuret. Lägger henne på skötbordet vilket hon gillar men kan ju inte stå där hela dagen. 

ALLT strular. Hon ger tecken på hunger men när maten serveras äter hon nån milliliter sen är det bra. Hon kan inte sitta i babysittern eller ligga i gymmet utan att börja gnälla/gråta/skrika. Jag kan inte göra nånting!!! Allt i vardagen blir så innihelvete svårt. Som grädde på moset vägrar hon vagnen såvida hon inte sover. Kan inte ens ta mig  till stan och se folk, träffa nån över en fika- för såfort hon vaknar börjar gnället och hon börjar storgråta om man inte tar upp henne och bär. 

Jo jag vet att sele eller sjal är skitbra, har en sele. Men hon trivs inte däri några långa stunder heller. Högst troligt är detta heeeelt normalt och bara en underbar fas, men jag går under snart!

Pepp, tröst, uppmuntran?
    Någon som känner igen sig?
    (Menar inte att låta sur men jag är ju det vafasen?)    

• Svar på tråden Bebis 4,5 månad gnäller HELA tiden.
  • April barn

Vet hur otroligt frustrerande det är, den där tiden när de vill kunna göra så himla mycket men inte kan. Ja det är ju helt normalt men kan ändå göra en smått tokig det går över när de börjar kunna göra saker själva och ta sig runt på egen hand. Om du har partner eller nära släktingar är det viktigt att ni turas om så man får vila upp lite emellan varven

• thecarseatlady

Låter då inte normalt i mina öron i alla fall. Hur sover hon då? Får hon tillräckligt med sömn? Vår 2 månaders gnäller bara när han är trött, annars kan han utan problem ligga själv i babygymet en halvtimme eller så om man behöver få något gjort. Han orkar vara vaken 1,5-2h i taget och sen ska det sovas ett par timmar. Hur ser era sovrutiner ut?

• Hallonpuff

sådär var min son också och är fortfarande 4 år senare
    överaktiv.
    aldrig nöjd med nått mer än 3 sekunder
    min räddning blev att gå på öppna förskolan
    började när han var 4 månader och sen var vi där så mycket vi kunde
    där fick jag avlastning och han stimulans

min dotter dock var tvärt om . hon kunde ligga o titta på babygymmet i timmar

• April barn

Thecare: Klart det är helt normalt!?! Alla barn är olika individer, vissa nöjer sig med att bara ligga still medan vissa barn desperat vill kunna ta sig runt och utforska. Dessutom är ditt barn väldigt litet än.

• jwrh
    thecarseatlady skrev 2012-07-01 20:11:05 följande:
    Låter då inte normalt i mina öron i alla fall. Hur sover hon då? Får hon tillräckligt med sömn? Vår 2 månaders gnäller bara när han är trött, annars kan han utan problem ligga själv i babygymet en halvtimme eller så om man behöver få något gjort. Han orkar vara vaken 1,5-2h i taget och sen ska det sovas ett par timmar. Hur ser era sovrutiner ut?
    Hahaha är det ditt första barn? Det är stooooor skillnad på en 2 månaders och en 4.5 månaders.

Vår kille är 4 månader. När han var 2 månader sa han aldrig ett knäpp, var nöjd med allt och kunde va i babygymmet eller babysittern hur länge som helst. Nu vill han så himla mycket mer, han vill vara med hela tiden. Nöjdast är han när det händer mycket så för oss är det skönt att vi kan ha med honom på saker, då sitter han så glatt i knät på nån. Hemma krävs det mer påhittighet för att roa honom. Jag förstår att det är skitjobbigt! Även om vår kille är glad för det mesta så blir man lite koko av att ha ansvar för en bebis en hel dag. Som andra har sagt så försök få lite avlastning. Min sambo tar det mesta när han är hemma.
  • Marren38

Jag tror att ni har hamnat i en ond cirkel där hon känner av din irritation över att inte få bli klar med något för att hon gnäller och så fortsätter det under dagen. Jag har en son född 9 febr som ALDRIG gnäller o skriker eftersom han sjalas och på så sätt får vara nära många timmar per dag. Skulle jag istället lägga honom på filten eller i gymet så står han ut max fem minuter innan han gnäller. Jag vill att han ska vara nöjd så jag bär i sjal och sele. Idag har jag klippt o krattat gräs med honom i sele. Allt funkar utan att duscha...

• Ramborg

Har du testat Bumbostol? Min dotter älskade att sitta i den. Babysittern var för bakåtlutat, hon ville vara upprätt, då blev hon nöjd. Jag satte ett litet bord framför henne med leksaker, hon gillade att kasta ner dem så jag fick plocka upp.

42.
  • pinglanz

Jag känner igen dig...har en dotter som just blivit 5 månader och hon är periodvis gnällig och vill inte ligga i babygymet osv länge...hon är en riktig "famn~unge" :) tror att de är en fas de går igenom, men nåt som är jobbigt är att hon har börjat bli "blyg/rädd" för okända människor så när folk kommer och hälsar på är det väldigt mycket gap och skrik...vissa kompisar har sagt att "skriker hon bara" men men hon är ju världens underbaraste när vi är med henne, men dessa små kräver uppmärksamhet :)
    som sagt säkert bara en fas, det går nog över när de börjar upptäcka världen själva :) 

• thecarseatlady
    April barn skrev 2012-07-01 20:19:02 följande:
    Thecare: Klart det är helt normalt!?! Alla barn är olika individer, vissa nöjer sig med att bara ligga still medan vissa barn desperat vill kunna ta sig runt och utforska. Dessutom är ditt barn väldigt litet än.
    Nej, varför är det klart att det är normalt? Jag avskyr när folk avfärdar alla slags baby- och barnproblem med att ALLT är normaaaaaalt.... Många barn som har plågats av verkliga sjukdomar, allergier  eller annat har fått lida länge i onödan för att de bara har avfärdats med att ALLT är normaaaaalt....     Klart att alla barn går genom olika perioder av gnällighet, men om det blir ett slags  "normaltillstånd"  med gråt och gnällighet hela tiden tycker jag absolut att det behöver utredas. För barnets skull.
    jwrh skrev 2012-07-01 20:32:33 följande:
    Hahaha är det ditt första barn? Det är stooooor skillnad på en 2 månaders och en 4.5 månaders.
    Nej, det är mitt fjärde barn, så lite erfarenhet har jag nog.
  • April barn

Ja om detta betende är lika eller värre om ex 6 månader kan det vara värt att kolla upp, men inte med en 4,5 månaders baby som precis är på väg att lära sig att ta sig runt själv. Det ÄR helt normalt att barn i den här åldern är kinkiga, min son var extremt gnällig under denna tiden tills han lärt sig krypa och ta sig runt, inte en enda sjukdom eller allergi. Och som ts skriver, barnet blir nöjt när något händer, det hade det knappast blivit om det haft ont!

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 5 Februari 2013 ♥
Svar på tråden Bebis 4,5 månad gnäller HELA tiden.