• Denicee

Mina närmsta stöttar inte mig :/

Hej!

Jag bara känner att jag MÅSTE skriva av mig! Jag är gravid i vecka 18+6 idag och bara för några dagar sedan så berättade jag det för min mamma och min mormor. Jag började med mormor eftersom jag visste att jag var tvungen att ta det mellan fyra ögon av respekt! Hade jag sagt det till mamma hade hon ringt till henne med detsamma och berättat det.. Och jag ville hon skulle veta före min mamma. Iaf så berättade jag det för henne (mormor) i fredags tror jag det var. Jag kom dit kl 10 på morgonen eftersom jag skulle jobba senare på dagen. Så vi gjorde frukost och sedan satte oss ner så frågade hon : "vad är det viktiga som du vill berätta)". Jag sa att jag inte vågade säga så sade hon rakt ut: "du är gravid, det visste vi alla redan". Hon sa med detsamma sedan att hon inte var glad för det och jag frågade om hon inte kunde vara glad för min skull men hennes svar var: " nej, jag sörjer". Jag blev lite ledsen eftersom hon är en av de viktigaste i mitt liv! Den allra närmsta. Alltså bara för att förklara så att hon säger att hon sörjer är inte så illa som de låter. Jag känner henne jag vet.. Men klart, det är ju inte den reaktionen jag sökte men visste ändå att det var den jag skulle få. MIn mormor är rädd att hon ska få betala för detta barnet som hon har fått göra med mig och min bror... Hon fick barn när hon var 18 hade min moster boende hos sig till hon blev 25 och sedan bodde jag där och nu bor min bror med henne för min mamma inte kunde göra sitt jobb med sina barn.. Så, jag förstår hennes oro men hon kunde iaf låtsas att hon var glad för min skull.. Lita på mig som hon gör med allt annat... MIn mamma har inte pratat med mig sedan jag berättade det för henne (jag bor inte med henne).

Ja.. Jag blir ledsen för de finns många saker man undrar och vill fråga.. MIn mormor låtsades som vanligt sedan efter jag berättat för henne o vi stack o handlade på IKEA o allt var som innan men de känns inte rätt o fråga henne saker om graviditeten eftersom allt e helt Wierd typ.. :(

Någon annan som har varit eller är i liknande situation? Eller är det bara min familj som är sådan? :/

• Svar på tråden Mina närmsta stöttar inte mig :/
  • vivla

Vad tråkigt att du känner såhär, men utan att veta hela historien, tror du inte att din mormor ändrar sig när bebisen kommer? Om du bor själv nu får du bevisa att du klarar det, hon kommer säkert bli glad som gammelmormor om du visar att det är du som är mamma och inte hon! :)

• hojnas

Varför tror hon att hon kommer få betala för ditt barn? Hur gammal är du?
    Bor du fortfarande där? Jobbar du?
    Är du tillsammans med pappan?

Många frågor men jag tänker så att om du har eget boende och egen inkomst så kan du förklara för din mormor hur du har tänkt dig med ekonomin osv.
    Så kanske det även kan vara bra att berätta att du blev ledsen av det hon sa och att du är glad över att bli mamma och ser fram emot det väldigt mycket, att du vill ta hand om ditt barn själv och att du är vuxen nog att kunna göra det och att det enda du vill är att hon ska vara glad för din skull.

• Debbie92

Hej!! Så tråkigt att din familj inte stöttar dig! Hur gammal är du? 
    Jag är 20 och har inte heller växt upp med min mamma, familjehem till jag var 17 och sedan flyttade jag hemmifrån. Nu bor jag tillsammans med min kille och jag är gravid i vecka 34.

Jag har en jätte knepig relation till min mamma och min pappa vill inte ha kontakt med mig. Min mamma stöttar inte heller mig och jag känner inte att jag kan prata med henne om graviditeten. Hon är emot min sambo och har utryckt sig jätte dumt om att hon ska få ta hand om allt när han lämnar mig.

Min sambo är den bästa i världen och stöttar mig till hundra så det är tur att jag har honom. Jag förstår precis hur du menar. Är du ensam med graviditeten eller har du en kille? 

• grodan134

Varför tror hon att hon ska få betala för ditt barn? Har du inget jobb?

• Denicee
    grodan134 skrev 2012-07-01 19:56:04 följande:

Varför tror hon att hon ska få betala för ditt barn? Har du inget jobb?

hon trodde det för att hon fick försörja mig och min bror tills vi blev vuxna för att min mamma inte gjorde det :(
  • Denicee
    hojnas skrev 2012-07-01 19:54:12 följande:
    Varför tror hon att hon kommer få betala för ditt barn? Hur gammal är du?
    Bor du fortfarande där? Jobbar du?
    Är du tillsammans med pappan?

Många frågor men jag tänker så att om du har eget boende och egen inkomst så kan du förklara för din mormor hur du har tänkt dig med ekonomin osv.
    Så kanske det även kan vara bra att berätta att du blev ledsen av det hon sa och att du är glad över att bli mamma och ser fram emot det väldigt mycket, att du vill ta hand om ditt barn själv och att du är vuxen nog att kunna göra det och att det enda du vill är att hon ska vara glad för din skull.
    MIn mormor har fått betala för mig och min bror sedam vi var små och tills vi flyttade hemifrån.. Jag är sambo med pappan och vi har inga problem ekonomiskt eller något annat.. Vi trivs ihop och fungerar bra ihop. Han har bra jobb och jag har jobbat ihjäl mig hela graviditeten för att få bra mammapenning och jag lyckades :) De vet att jag är glad för att jag ska bli mamma men de tycker att jag är för ung och rädda att jag ska gå samma väg som min mamma :P... Hon hade aldrig pengar och aldrig råd att betala någonting.. Jag har dessutom bott hemifrån sedan jag var 18 och jag blev 21 i mars detta året och jag har klarat mig superbra!
  • emindy

Det har bara gått några dagar och det är en rätt stor grej att smälta, så låt det ta lite tid!

Jag har inte alls samma situation men när jag berättade, rätt tidigt, att vi skulle få ett andra barn blev mina föräldrars första reaktion inte särskilt positiv. Men nu har det lagt sig och de är mycket mer "normala" angående graviditeten.

• Denicee

Jag berättade för dom i sommras.. Jag ska ha om 4 dagar:/ min mamma har frf lika negativ inställning:/

emindy skrev 2012-11-21 22:22:10 följande:
    Det har bara gått några dagar och det är en rätt stor grej att smälta, så låt det ta lite tid! Jag har inte alls samma situation men när jag berättade, rätt tidigt, att vi skulle få ett andra barn blev mina föräldrars första reaktion inte särskilt positiv. Men nu har det lagt sig och de är mycket mer "normala" angående graviditeten.

• lillronja

Min svärmor har helt tagit avstånd sen hon fick veta att hon skulle få ett barnbarn till, min sambo har 5 sen innan, men hon sa rätt ut till mig att hon inte alls tycker det ska bli kul o jag fick en harang över mig o jag kände mig så jäkla liten o precis som att jag "Lurat" till mig ett barn från min sambo!!

Jag o min svärmor hade JÄTTEBRA kontakt innan! Hördes av flera ggr i veckan o dag, det var mer mig hon hörde av sig till än sin son, men from den dagen för ngr månader sen när jag berätta så har jag inte hört ett ljud, inte heller min sambo....
    Jag valde efter att jag o sambo pratat igenom att berätta det för svärmor då jag faktiskt trodde för sin son o mig att hon skulle bli glad, men jag har aldrig känt mig så dum som då, men jag/Vi känner att passar det inte att vara delaktig nu behöver hon inte vara det sen heller...
    Min sambo har ingen som helst kontakt med sin egen pappa o har aldrig träffat hon om heller....
    Vad beträffar min familj så blev min pappa jätteglad att bli morfar, han fick en bild på ul skickat till sig o liten tår kom, nu är han den som frågar hur jag har det o mår hela tiden, han har till o med "döpt" bebisen till sparken, baa för att den gör sig till känna..HA ha..
    Min mamma finns inte så det gör ont att inte ha den kontakten som dotter-mamma men vi gör det bästa av sitsen, Denicee, jag förstår hur det känns o jag hoppas att dom verkligen ändrar situation och ser det fina i det, kan det vara avundsjuka att du faktiskt klarar jobb, förhållande mm men samtidigt rädsla som dom inte visar att det ska bli samma för dig som för hur du hade det när du växte upp??
    Jag tror du/ni kommer klara detta galant och hoppas som jag nyss skrev att dom kommer ändra sig, låt dom komma till dig o inte du till dom!!

Lycka till     

• jmynt

min mamma började med att säga "det ante mig" och lät förolämpad, sedan när jag sa att man kan ju åtminstånde säga grattis så hånskrattade hon bara. Detta är mitt tredje barn, min mamma fick inte vara med när jag väntade mitt första barn, men ett år tidigare när vi trodde att jag var gravid sa hon åt mig att om det var så hade jag förstört hela mitt liv, när jag berättade att vi skulle ha nr två,sa beklagade hon mer än hon gratulerade,sen skällde hon ut mig för att hon inte fick veta direkt ( hade själ bara vetat i tio dagar och berättade det på julafton. Mammor kan vara de mest oförstående...

Svar på tråden Mina närmsta stöttar inte mig :/